Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

Hej her i gruppen.

Jeg er en udbryder, som har brudt op med Danmark. (mest pga. dansk skat
og lidt pga klima)
Jeg bor nu i Rio de Janeiro, hvor vi bruger 3 faset 230 V 60 Hz.
De enkelte faser er jo sE5% 115V, sE5% 230 V er intet problem at lave.

Mine medbragte ting som kompressore og alt andet vE6%rktF8%j som har
motore, vil jo sE5% kF8%re 20% hurtigere hvilket jeg ikke tror de kan
holde til i lE6%ngere tid.

Mit spF8%rgsmE5%l er nu om jeg med en microcontroller kan fjerne en
femtedel frekvensen uden at mine motore som er designet til 50 Hz vil
dF8% af det.
Jeg er nok klar over at det vil give nogle sjove strF8%m impulser, men
vil motorene kunne holde til det? og holde det RPM de er designet til ?

En 60 til 50 Hz converter er jo ikke lige en ting man laver pE5%
kF8%kkenbordet.

HE5%ber nogen kan hjE6%lpe her.

Re: Kan man med en micro kontroller et styring få 60 Hz til 50 Hz.

Jeg tror ikke det er "bøvlet" hver, med mindre du har alt for meget
fritid. Det ville nok bedst kunne svare sig at købe nyt udstyr, eller en
ordenlig frekvens omformer.

Mikkel

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.
Jeg har ret meget udstyr.
Det er bE5%de til print fremstilling og andre ting.
At min stF8%vsuger gE5%r i overspeed kan jeg leve med, men resten er ret
vigtige instrumenter.

Re: Kan man med en micro kontroller et styring få 60 Hz til 50 Hz.

Min bedste ide er at skaffe en roterende omformer, der består af en
motor, der kører på det lokale strøm, og som driver en generator, der
laver det, du skal bruge.

Bo //

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

"Bo Bjerre"

Hvis du bruger en synkronmotor til at trække en generator vil du faa samme
frekvens ud som du sender ind, medmindre du sætter et gear imellem.

Mit forslag:
En DC motor der trækker en 50 Hz generator. DC faas naturligvis ved
ensretning af 60 Hz AC.

Aage

Re: Kan man med en micro kontroller et styring få 60 Hz til 50 Hz.

Hvorfor det?
-der er vel ikke nogen, der siger at de to maskiner er ens ?

Bo //

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

Nej, de skal blot have forskeligt viklingstal på motor og generator.

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

"JohnRio"

At min støvsuger går i overspeed kan jeg leve med, men resten er ret
vigtige instrumenter.

Støvsugere harr normalt universalmotorer, der er ret ligeglade med
frekvensen.
Saa: no problem.

Aage

[...]

De enkelte faser er jo så 115V, så 230 V er intet problem at lave.

Mine medbragte ting som kompressore og alt andet værktøj som har
motore, vil jo så køre 20% hurtigere hvilket jeg ikke tror de kan
holde til i længere tid.

Mit spørgsmål er nu om jeg med en microcontroller kan fjerne en
femtedel frekvensen uden at mine motore som er designet til 50 Hz vil
dø af det.
Jeg er nok klar over at det vil give nogle sjove strøm impulser, men
vil motorene kunne holde til det? og holde det RPM de er designet til ?

En 60 til 50 Hz converter er jo ikke lige en ting man laver på
køkkenbordet.

Håber nogen kan hjælpe her.
-----------------
Lag deg et eget kraftverk; en synkronmotor som drar en annen synkronmotor
via remskiver som tilpasser den nye "nettfrekvensen".

HM

Re: Kan man med en micro kontroller et styring få 60 Hz til 50 Hz.

Eneste rigtige løsning, hvis ikke man kan få viklet en generator, der er
forskellig fra motoren (som jeg foreslog). Det er relativt billigt,
MEGET robust og har en høj virkningsgrad. Ud over det er det extremt
godt til at undertrykke transienter fra f.x. lynnedslag. Desværre er det
ikke så højteknologisk, som man forventer i denne news gruppe :-))

Bo //

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

Jeg har prøvet noget der ligner (at fjerne nogle  sinusen perioder i
netspændingen) det giver en mærkelig motorgang, kan ikke anbefales.

Nej, men en generator med inverte, hvor du kun bruger inverteren, så
får du dine ønskede 50 Hz. Input til inverteren klarer du med en
passende stor trafo.
Vær opmærksom på fasedrejningen i det udstyr du kobler til og i selve
inverteren, du skal have et passende overskud af strøm for at kunne
føde hele systemet. For at få eks. 1000W ud af inverteren skal den
måske have 1300W og hvis det udstyr du kobler på også har stor
faseforskydning kan du måske kun belaste inverteren med 800W
udstyrsforbrug.

Et alternativ var at benytte mogle passende store UPSe, nogle du kan
sætte/låse til en bestemt udgangs frekvens/spænding (nogle har HW
omskiftere for dette)

Men i virkelighedens verden er det måske ikke et problem, motorene
tager nok ikke skade af at køre lidt hurtigere rundt, det er kun hvis
netfrekvensen bruget til noget tidsberegning at du har et problem
(ur).
Jeg har været med til at sendt udstyr til Argentina og vi ændrede
intet hverken i elektronikken eller i de synkronmotorer
(ventilatorer/pumper/spil) der var på, det kørte fint.

/Hans

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

Så køb nogle nye, når de gamle brænde af.

Nej, det kan du ikke. Fjerner du hver 6 "puls", vil motorene køre efter
de 5 første "pulser" og så tabe minimal fart ved den 6, for igen at
blive rykket op i omdrejninger.

Enten skal du have ensrettet dine 60 HZ til DC og choppet dem i stykker
igen, ellers skal du have 2 motorer der transformerer fra 60 til 50 Hz.

[...]

Den enkleste løsning vil være at købe en lille frekvensomformer og bruge den
som forsyning, meget simplere og mere stabilt end forslagene om
motor/generator.

Hilsen Aksel

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

Meget uenig.

Motor/generator løsningen er den mest stabile løsning.

Re: Kan man med en micro kontrolleret styring få 60 Hz til 50 Hz.

Meget uenig.

Motor generator løsningen er kun spændingsstabil hvis den er voldsomt
overdimensioneret, og den er meget dyrere end frekvensomformeren.

Hilsen Aksel

Site Timeline