Kan man måle et delefilter?

Hej. Jeg har en mistanke om at mit delefilter er rF8%get i min
hF8%jttaler. Kan jeg mE5%le pE5% det og derved finde ud af om dette skulle
vE6%re tilfE6%ldet?

Re: Kan man måle et delefilter?

Ja.

Hvad har du af måleinstrumenter?

Re: Kan man måle et delefilter?
On 31 Jul., 09:06, "Klaus D. Mikkelsen"

et almindeligt multimeter.

Re: Kan man måle et delefilter?

Hvad med en tone-generator? (falder ikke helt under begrebet måleinstrument)

/Jan Rasmussen.

Re: Kan man måle et delefilter?

Hey Jan. Hvordan vil du bruge en tonegenerator? for at se om
hF8%jttaleren er ude af stand til at spille bestemte frekvenser? Jeg kan
installere en tonegenerator pE5% min computer!..

Re: Kan man måle et delefilter?

start tonegeneratoren og få lyden fra den ud i højttalerne...
derefter forbinder du voltmeteret (AC område) over en af enhederne - start
med bas enheden f.eks.
så indstiller du tonegeneratoren på 50 Hz og måler spændingen...
så 100 Hz og måler spændingen, dernæst 150 Hz ... 500 Hz

dernæst mellemtoneenheden - samme fremgangsmåde, men her kan du nok godt
springe med 100 Hz mellem målingerne - start ved f.eks. 300 Hz og op til 1
kHz. Derefter springer du med 1 kHz spring op til 10 kHz.

sidst diskanten - start ved 1 kHz og op til 20 kHz med 1 kHz spring

skriv frekvens og måleresultat for hver måling ind i et regneark og lav et
plot med frekvens på x-aksen og spænding på y-aksen. x-aksen skal være
logaritmisk.
på denne måde har du karakteriseret dit delefilter på "husmands"-metoden.

OBS. du bør foretage målingerne med enhederne tilsluttet...

Rasmus

Re: Kan man måle et delefilter?

Det kræver dog at det er et lidt dyrere multimeter, ikke et til 79,- da
det skal kunne måle nogenlunde rigtigt udover 50hz :-)

Min tanke var ganske som Rasmus skriver, dog havde jeg forstillet mig at
måle med et scop (selvom OP ikke nævner at han har sådan til
tilrådighed.. my bad).

/Jan Rasmussen.

Re: Kan man måle et delefilter?
Den 01.08.2010 03:09, skreiv Jan Rasmussen:

Et PC-scoop kan ordnes for en hundrelapp + noe Googel. Men jeg
forutsetter at andre har gode pekerer. De jeg fann på nettet dugde ikke
til mine behov.

HM

Re: Kan man måle et delefilter?

Man kan vel bare finde et free program der bruger lydkortet. Jeg har lavet
en lille spektrumanalyser med indbygget pulsgiver, den kan faktisk vise
filterets frekvensgang på de tre udgange. Den ligger her, kræver C# runtime
2.0.
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/publish/UlrikSmed/PublicFolder/SpectrumAnalyzer.exe
Start programmet og tryk på "Record", så kører den på den lydindgang der er
valgt i Windows mixeren. "Play" afspiller en tynd puls der kan bruges sammen
med "Puls measure".

Her er en signalgenerator, hvis man vil have lidt mere end den simple puls
som analyzeren kan lave.
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/publish/UlrikSmed/PublicFolder/ToneGen.exe

Ellers, hvis man har en tilfældig fuldtone-enhed, så kunne man jo bare
spille noget musik gennem filteret, og holde enheden på de tre udgange og
høre om den spiller bas, mellemtone og diskant.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Kan man måle et delefilter?
korrekt... jeg vil dog sige at jeg faktisk har gjort det et par gange med et
eller andet tilfældigt multimeter og det er faktisk lykkedes... jeg vil så
ikke garantere for målenøjagtigheden osv, men det er jo heller ikke så
vigtigt i det her tilfælde...
vi er vel enige om at formålet her er at man bare så nogenlunde skal få de
rigtige kurver frem for hver af delefilterets udgange...

Rasmus

Re: Kan man måle et delefilter?

Man kan jo bare prøve af med tonegeneratoren direkte ind i multimeteret
først.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Kan man måle et delefilter?

Find noget musik og sæt det på anlægget. Du skal kunne måle en smule
vekselspænding ud af delefiltret.

Hvad forventer du der er galt?

Hvorfor forventer du at delefiltret er i stykker?

Har du set efter løse forbindelser?

Re: Kan man måle et delefilter?
On 31 Jul., 17:08, "Klaus D. Mikkelsen"

Hej, Klaus. HF8%jttaleren lyder bare underligt. Jeg tE6%nker at der er
noget galt med delingen af frekvensen mellem enhederne. det er en 3-
vejs hF8%jttaler. Alle enhederne spiller dog, sE5% der er hul hele vejen
igennem!..

Re: Kan man måle et delefilter?

Har du en anden højttaler?

Så kunne du nemlig prøve delefiltret derfra....

Re: Kan man måle et delefilter?

Højttaleren kan lyde undeligt fordi en af højttalerne i systemet er
holdt op med at give lyd. Gør som Claus foreslår, find en eller anden
højttaler og se om der kommer noget ud af delefilteret.

Hvis en af enhederne i systemet rasler eller lyder svag, skarp og
forvrænget kan det være højttaleren der er kaput - f.eks. svingspolen
skraber imod væggene i magnetgabet - eller er revet løs fra membranen.

/Lars

Re: Kan man måle et delefilter?

Flyt delefiltret mellem højttalerne, hvis det kun er den ene side der
lyder forkert.

Flytter fejlen sig, er det delefiltret, hvis ikke, ja så er det én eller
flere af enhederne.

Mvh Hauge

Re: Kan man måle et delefilter?

"Underligt" - hmmm - det må da kunne beskrives bedre.
Både kondensatorer og spoler i delefiltret kan være defekte, så
"underligt" giver ikke meget at lede efter.

Har du prøvet med noget andet musik? - Hvis det er rap du hører, lyder
det alt sammen "underligt" :-)

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Tjek at højtalerne spiller i "fase" - + til + og - til - på begge.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
Re: Kan man måle et delefilter?
On 31 Jul., 17:08, "Klaus D. Mikkelsen"

Der er ingen lF8%se forbindelser. Jeg gE5%r ud fra at der kommer en
vekselspE6%nding igennem siden alle enhederne spiller!..

Re: Kan man måle et delefilter?

Måske er det for simpelt..
Men hvis du har 2 højttalere og den ene lyder godt, og den anden skidt, er
det vel blot at måle på de enkelt komponenter og se hvad der falder uden
for..

Michael Petersen