kan man måle batteriers kapacitet? - Page 4

Re: kan man måle batteriers kapacitet?
tte det

hejsa..
som andre har skrevet, sE5% skal man kende batteritypen fF8%r man kan sige
ret meget i det hele taget.

for Blybatterier gE6%lder.:
Hvis man kender batteriets kapacitet , sE5% kan man mE5%le
tomgangsspE6%ndingen ( den spE6%nding der er ,uden forbrug.)
og kigge i en tabel for hvor mange % af totalkapacitet der svarer til
den mE5%lte spE6%nding..

det vil dog kun vE6%re en tilnE6%rmet vE6%rdi da batteriets tilstand
(kvalitet, syre ,temperatur og sikkert andet) spiller ind

se mere om batterie hos Exide batteri universitetet.. her skriver en
mand med 40 E5%rs erfaring om batterier.

Jeg kan derimod ikke se nogen ide med at mE5%le spE6%ndingen med et
forbrug tilsluttet. da man der ogsE5% mE5%ler generator modstand
 (eller Ri eller indre modstand )

alex

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Der er mere fidus i at måle vægtfylden i elektrolytten.

Den indre modstand er større for en slidt batteri end for et nyt.

Jesper Poulsen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

"Jesper Poulsen"

Det er en god metode ved blybatterier. Desværre kan den ikke bruges ved helt
lukkede batterier.

Aage

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Ved forseglede blyakkumulatorer kan vægten af hele pakken anvendes som
målestok. Den er nemlig heller ikke konstant over hele opladnings- eller
afladningsforløbet.

Jesper Poulsen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

"Jesper Poulsen"

Vægten er aldeles konstant bortset fra en relativistisk effekt, som det
ville være en sensation, hvis man kunne maale den. Saa nøjagtige vægte
findes ikke.

Aage

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Vægten er _ikke_ konstant. Det har Einstein bekendtgjort først i forrige
århundrede.

Jesper Poulsen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

"Jesper Poulsen"

Hvis du læser hele mit indlæg vil du se, at det er det jeg siger.

Et fuldt opladet 12 volt blybatteri indeholder typisk 60 Ah svarende til 720
J, der igen har en vægt paa 720 J/(300000000m/s)^2 =  8E-14 kg = 0,08
picogram

Fortæl mig, hvilken vægt, der kan veje det.

Aage

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Du modsiger dig selv i det indlæg. Først skriver du at vægten er aldeles
konstant, hvilket den jo ikke er og så skriver du at der er en meget
lille forskel i vægt.

Jesper Poulsen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Du har fuldstændig ret. Det jeg vil udtrykke er, at den vægtændring, der er,
ikke er paaviselig med verdens bedste vægt. I praksis vil man saa sige, at
vægtændringen er nul indenfor maaleusikkerheden. Du skriver, at det er en
anvendelig metode. Det er det ikke.

Aage

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Enig.

Altså, nu er i tilsyneladende kommet til enighed men jeg læser nu det
her som en misforståelse hvor i begge skriver det samme og vi har alle
sammen hele tiden ment og forstået det samme.

"Vægten er aldeles konstant BORTSET fra en relativistisk effekt" betyder
at i praksis er vægten konstant men i teorien er den ikke. Det er ikke
nogen modsætning i mine øjne, men nu er i jo alligevel enige, så det kan
være ligegyldigt...

Det var let at forstå.

Altså, der er ikke så meget at diskutere. Os 3 kender godt vores
Einstein og jeg læser at (v)i mener det samme og hele tiden har gjort det.

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Jeg er helt enig...

Site Timeline