kan man måle batteriers kapacitet?

hej,

på arbejdet var der nogen der mente at man ved at sætte stik om de 2
poler og en modstand imellem kunne måle strøm og spænding og omsætte det
til batteriets aktuelle kapacitet. jeg mente at kapaciteten først kunne
udregnes når batteriet var fladt, fordi så ved man hvor meget strøm*tid
der er forsvundet. dog mener jeg at spændingen falder lidt, når
batteriet bliver tomt, det er et lille problem. hvem har ret?

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Man kan måle den elektromotoriske kraft. Hvis der ikke måles over en
modstand får man kun polspændingen og den kan sagtens ligge på den
spænding som batteriet er påtrykt, selvom batteriet er delvist fladt/defekt.

Linak måler den elektromotoriske kraft i batterier inden de monteres i
deres mobile hæve-/sænkeudstyr.

Jesper Poulsen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Hvordan definerer du den elektromotoriske kraft?

At der ì udtrykket indgår "motor" må være en henvisning til en motor,
såvidt jeg kan regne ud. Hvordan hænger det sammen?

Mvh. Jørgen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Dvs. "motorik" også har noget med en motor at gøre?

Jesper Poulsen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?
Hej Jesper

Og hvad med motor boating ?   :)

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Hvis jeg ellers husker rigtigt fra elektroteknikundervisningen, kan
klemspændingen på et element eller batteri beregnes som

Uk = E - Ri * i

Hvos Uk er klemspændingen, E er elementets eller batteriets
elektromotoriske kraft, Ri er elementets eller batteriets indre modstand
og i er strømmen der trækkes fra elementets eller batteriets.

Det gælder måske ikke for alle typer, det ved jeg faktisk ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Jo, det må det gøre. E er somgangsspændingen (ubelastet batteri), og Uk
tager hensyn til at en belastning giver et spændingsfald over batteriets
indre modstand.

Bo //

Re: kan man måle batteriers kapacitet?
Jeg spurgte specifikt om batteriets kapacitet og kan ikke se det nævnt i
det du skriver.

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Den elektromotoriske kraft er det vi andre kalder spændingen ??
-eller er der en anden forklaring på gebreget ?

Bo //

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Den elektromotoriske kraft er den reelle spænding batteriet
skaber, mens klemspændingen er den spænding, man måler over
batteriet (med et voltmeter). Forskellen er den indre modstand,
der er i batteriet - afhængig af batteriteknologien især.

--
Mvh.

Tomas

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Tak. Jeg spurgte specifikt om batteriets kapacitet og kan ikke se det
nævnt i det du skriver.

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Altså det, som mange kalder tomgangsspændingen.

Bo //

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Hej Jesper,

jeg mener at du er kommet til at bytte rundt på begreberne? Kig evt. på:

<http://www.amtsgym-sdbg.dk/fy/mw/batteri/

EMK kaldes også hvilespændingen, altså batteriet spænding uden
belastning. Den er som du skriver nem at måle. Men den har ikke altid
sammenhæng med rest-kapaciteten i et batteri, det afhænger af
batteritypen.

Som et eksempel kan jeg nævne NiMh batterier, som har en jævnt stigende
EMK under opladning, indtil de er helt opladte - så falder EMK en lille
smule, kaldet negativ delta V, dette udnyttes i mange opladere til at
stoppe opladningen.

Måling af spændingen under belastning kan heller ikke bruges som
kapacitetsindikator for alle typer batterier.

Det er simpelthen nødvendigt at vide hvilken type batterier, der er tale
om, ellers kan det oprindelige spørgsmål ikke besvares.

Mvh. NKJensen

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Jeg spurgte specifikt om batteriets kapacitet og kan ikke se det nævnt i
det du skriver. Du må selv bestemme typen.

Re: kan man måle batteriers kapacitet?

muligvis, men i et internetforum udvikler diskussionerne sig, og det kan
du ikke styre.

Bo //

netikette, was: Re: kan man måle batteriers kapacitet?

muligvist, men jeg kan godt frabede mig useriøse skriverier til mit
spørgsmål, hvor nogen skriver om noget de ikke har tilstrækkeligt
forstand på og enten bevidst eller ubevidst forstyrrer.

Det er hermed gjort.

Du er velkommen til at oprette din egen tråd og snakke om det du vil
der. her virker det forstyrrende, fordi du blander æbler og pærer sammen
og du har muligvist ikke forstået trådens emne. det er altså
forstyrrende og muligvist ødelæggende for diskussionen, hvis ikke jeg
gør opmærksom på problemet.

Det er hermed gjort.

hvis man vil snakke om noget andet, er det mindste man kan gøre at ændre
trådens emne.

Re: netikette, was: Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Og du, psykopat som du plejer at være, skriver ikke at du har futtet til
netikette. Du er fandme en idiot af rang, og du vil have hjælp? Gudfader.

/Hauge

Re: netikette, was: Re: kan man måle batterie rs kapacitet?
lille lorte-hauge: sjovt nok skrev du ikke selv at du havde futtet til
netikette i dit forrige indlæg, dvs. du begår den samme "psykopat-fejl"
som jeg skal beskyldes for... "Du er fandme en idiot af rang", og jeg
kan garantere at jeg ikke vil have din "hjælp" som kun er 100% idioti.

man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus, lille hauge.

din tåbelige "hjælp" kan du godt holde for dig selv, den er fuldstændig
misforstået fra din side af, men omvendt er forståelse ikke din stærke
side, det er nærmere den barnlige side der er utroligt stærk hos dig.

Re: netikette, was: Re: kan man måle batteriers kapacitet?

Den slags hører til i muddergruppen, og hverken i netikette eller
elektronikgruppen.

Re: netikette, was: Re: kan man måle batterie rs kapacitet?

Der er noget du har ikke har forstået: Du er ikke moderator her eller
nyder nogen speciel sær-status herinde. Det vi skriver hører som
udgangspunkt til der hvor afsenderen ønsker at fortsætte diskussionen og
i den forbindelse indtager din holdning *INGEN SÆRSTATUS*!

fut: dk.admin.netikette (hvor den slags hører til)

Hvis du syntes det du skriver hører til et andet sted, så er den
holdning så latterlig at jeg med det samme laver EOD og plonker dig hvis
du ikke følger min fut (det gælder ikke kun dig, men diskussioner som
her på Hauge-niveau).

EOD!

Site Timeline