Kan man dette? opstart af PC

Kan det lades sig gøre at få PC´en til at boote op i 2 forskellige profiler?

Jeg har en PC som jeg bruger både som HTPC og alm PC (email og internet
osv.). Og nu kunne jeg godt tænke mig, at jeg ved at trykke på en knap så
booter PC´en op som HTPC (opstart af HTPC, rigtige grafikkort profil osv. TV
som default monitor) og ved tryk på en anden knap, så starter PC´en som alm
PC (PC monitor som default)

Kan man fx lave noget som booter PC med weak up on USB/LAN i den ene mode og
ved tryk på den alm startknap, ja så booter den op som alm PC?
Det betyder ikke noget hvis man selv skal skrue lidt elektronik/hw sammen
for at få det lavet. Men hvordan får kan windows til at se forskel på hvad
som har vækket den op?

Gode forslag ønske:-)

På forhånd tak

Martin

Re: Kan man dette? opstart af PC

profiler?

Der findes såkaldte bootmanagers som kan vælge mellem hvilken harddisk
partion der skal startes på.

Kunne du ikke bruge sådan en, der starter op i TV mode hvis du ikke rører en
tast og som almindelig PC hvis du trykker på en tast?

Re: Kan man dette? opstart af PC

I Windows XP er der noget der hedder hardwareprofiler under 'Egenskaber for
System/Hardware/Hardwareprofiler'. Så kan du oprette to profiler, og så kan
du under opstart vælge hvilken du vil starte op i. Jeg har aldrig prøvet
den, men jeg kunne forestille mig at den gør det muligt at få maskinen til
at starte op med den rigtige grafikkort-indstilling. Det er ihvertfald
rimeligt hurtigt at afprøve.

Så er næste spørgsmål blot hvordan man kan få den til at starte et specifikt
program op under den ene profil. Det ved jeg ikke om den kan klare.

signing off.. Martin Sørensen

Re: Kan man dette? opstart af PC

2 forskellige harddiske, hvor du slukker for strømmen til den du ikke
vil bruge?

Klaus H

Re: Kan man dette? opstart af PC

Eller bruger cabel select

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kan man dette? opstart af PC

Hvilken gavn kan det gøre? Cable Select sætter bare en enhed til 'master'
hvis den sidder for enden af kablet og 'slave', hvis den sidder midtpå,
præcis som man også ville gøre det hvis man jumpede dem manuelt..

signing off.. Martin Sørensen

Re: Kan man dette? opstart af PC

Re: Kan man dette? opstart af PC

Ikke pokkers smart, så er der en risiko for at der bliver skiftet mens de er
tændt, og det er langt fra sikkert at de overlever det.

--
MVH.
N_B_DK

Det kan ikke være et problem, når der godt kunne fifles lidt med lidt
elektronik.

Klaus H

Re: Kan man dette? opstart af PC

Uddyb ?

--
MVH.
N_B_DK

Ideen med WakeonLAN, en knap osv. er sådan set god nok. Men det der
umiddelbart gør det umuligt er at det er det interrupt i BIOS der sætter
maskinen igang, uanseet hvilket det er, giver samme efterfølgende
opstartsprocedure.

Det eneste jeg lige kan sige der virker med sikkerhed, er at have to
harddiske og en skuffe, som du kan skifte imellem. Data må så ligge på
en fastmonteret disk hvis du skal kunne tilgå dem fra begge systemer.

I enden af den tanke, kunne man måske få en omskifter med nok ben på til
at man kunne lave et omskifteligt harddisk-Y-kabel med en nøgle eller
kontakt, så man blot skulle dreje en kontakt for at skifte imellem de to
forskellige diske.

Vil du have en decideret "knapløsning" skal du selv programmere en BIOS
der er i stand til at kommunikere med en bootmanger ved modtagelsen af
forskellige interupts - men så er mulighederne også ubegrænsede.

For at forstå problemstillignen bedre vil jeg foreslå at du læser mere
om NTLDR som er Win XP's bootstrap, der er i spil når du har mere end et
OS på en PC.

John Smith

Re: Kan man dette? opstart af PC
Tak for svarene, jeg ved ikke helt hvad jeg gør endnu. men nu har jeg da
lidt at gå efter.

Re: Kan man dette? opstart af PC

Du kan også lave dual boot, ved at installere 2 styresystemer
og derved have forskellige avancerede funktioner.
Der vælges under boot hvilket styresystem du vil boote og
skal der startes et specielt program når WIndows er indlæst,
laves der bare en genvej i
C:\Documents and Settings\"Bruger"\Menuen Start\Programmer\Start

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Site Timeline