Kan loddetin blive for gammelt?

Jeg har nogle lodninger, som jeg har svært ved at få til at fungere
ordenligt. Det er ligesom loddetinet gryner for mig og det lægger sig i
undelige klumper "ved siden af " ledningen, som det egenligt skulle sidde på
og mine lodninger ender med at se forfærdelige ud. Jeg har på forhånd givet
ledningen noget affedter (flus?).

Jeg ser derfor fire mulige fejlkilder:

1) Loddeemnerne er for ringe
2) Loddetinet er for ringe
3) Loddekolpen er for ringe
4) Loddemanden er for ringe

Den sidste er absolut sandsynlig, men er de første tre også det?

Lars

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

"Flus" er mig bekendt noget, der fjerner oxidering fra det materiale, man
lodder på. I elektronik-loddetin findes det indlagt i tin-tråden og så skal
man ikke bruge andre slags flus.

Men det kan være en fin ide at fjerne fedt og snavs med et eller andet
egnet middel - så der kun er rent metal med en smule oxider, der hvor man
skal lodde.

Så hvad har du brugt som affedtningsmiddel? Er der alm. kobberledninger
eller er de fortinnet eller ... ?

Mvh. NKJensen

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Lars

Er det elektronik tin du bruger, altså tin med indbygget flush og
der rigtige 40/60 blandingsforhold ?

Loddetin bliver ikke sådan lige for gammelt, jeg har noget der
er +30 år og det virker uden problemer.

Men ting der skal loddes kan blive for gamle, overflader ilter
og mister sine gode loddeegenskaber og der hjælper så
kun rengøring, enten mekanisk med en glashårsbørste
eller noget skrappere flush (beregnet til elektronik)

Mvh Max

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Max

Lodetin der har været opbevaret forkert kan give grimme lodninger fordi der
er flere oxidprodukter i kanten..
Lodetin der er opbevaret korrekt kan som sagt nemt blive 30 år problemløst.

Hvilket nok væsentligt oftere er tilfældet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Uffe

Hvis det ikke er pænt blank, ja så ud med det. Jeg har også engang
mødt en rulle der ikke var valset sådan at der var lukket helt ind til
flushen med det resultat at flushen var tørret ud, det dur heller ikke.

Lagertiden på komponenter er faktisk temlig kort hvis man vil
være sikker på optimal loddebarhed.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

Og det er bestemt ikke blevet længere efter RoHS

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Uffe

Nej, RoHS har nærmest fjernet lagertiden :( , men mon
ikke de med tiden lære det ?

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

hvad er RoHS ?

mvh Morten

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

Eu krav om ikke at bruge farlige substancer i elektronik og en af disse
farlige substancer er bly, som er en vigtig bestandel i gammeldags loddetin.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej HKJ

Ja, et miljødirektiv fra EU, en god ide, men en rigtig gang bureokratisk
makværk fra politikernes side, direktivet kommer kun til at omfatte
4% af den mængde bly der bruges, resten gøres der intet ved.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
On Fri, 27 Oct 2006 22:27:13 +0200, "Max"

Dokumentation?

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Ole

Har du ikke været til diverse møder omkring emnet, det står
beskrevet i de kompendier man får udleveret der.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
On Fri, 27 Oct 2006 23:33:04 +0200, "Max"

Nej, jeg har ikke været til møder, det har dem der har fingrene mere
direkte i tingene end jeg. Men at kun 4% af de farlige materialer
skulle være berørt har jeg ikke hørt.

Henvisning til xxx vil være fint. Men vi er så heldige at det først
gælder os fra ca. 2010, men SMD linien ER skiftet til blyfri, HMD og
bølgelodning er so-so.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Ole

Jeg vil prøve om jeg kan finde det kompendie igen, det er et
stykke tid siden jeg har set det sidst.

Jeg producere under det medicinske direktiv, så jeg kan også
tage det lidt afslappet nogle år endnu.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
Hej Ole

Jeg kan refere et par tal:

Dansk elektronikindustri forbruger 40 tons bly på årsbasis, men
det samlede forbrug af bly er 17.000 tons pr. år.

Et af hovedproblemet ved loddetin er åbenbart at 40 % af bly
forurening på danske lossepladser stammer fra loddetin.

Forøvrigt er man vidst også igang med at forbyde bly til
inddækninger i tag og den slags.

Mvh Max

Re: Kan loddetin blive for gammelt?
On Thu, 2 Nov 2006 14:48:09 +0100, "Max"

Det var ikke meget ;-)

3,4Kg/pr. person ?
Det er gjort.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

Hvis her anden dansker har en bil (på job eller privat), og de skifter
batteri i bilen hvert 5 år. Batteriet vejer 17 kg og består vægtmessigt af
75% bly, giver det et årligt forbrug på 1,275kg pr dansker bare til
automobilbatterier.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

http://www.efsot-europe.info/servlet/is/395/Final_RoHS_directive.pdf?command=downloadContent&filename=Final_RoHS_directive.pdf

/Kåre

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

?

For at det kun er 4% af det samle bly forbrug der berøres.

Re: Kan loddetin blive for gammelt?

RoHS = abbr ("Reduction og Hasardous Substances");