Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Jeg kom til at tænke på om det er muligt at få mere end de 4-5V ud af
en USB port, så fx en GPS kan drives gennem et USB stik (GPS'en kræver
10-32V)

Den bærbares strømforsyning til cigarrettænderen kan varieres mellem
12-18V, og det princip må være det jeg leder efter, men er det noget
der er nemt at lave selv?
--
Mvh Martin

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Du kan ikek få mere end 5 volt ud af USB. Til gengæld kan du steppe de
5 volt op til højere spænding. Husk blot på at mange USB ike kan
levere mere end 500mA, eller 2,5W, hvilket bliver til "kun" ca 70mA
ved 32 volt, eller 200mA ved 10 volt.

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Ifølge manualen bruger gps'en ikke mere end 0,5W

Hvordan stepper man de 5V op...  er det bare sådan en her der skal
sættes mellem
http://www.rscomponents.dk/electroniske-komponenter-dk/790437986-dc-dc-konvertere-isolerede-dc-dc-konvertere-1-w-en-udgang-ry-serie.html
--
Mvh Martin

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Det var ikke meget.

http://www.rscomponents.dk/electroniske-komponenter-dk/790437986-dc-dc-konvertere-isolerede-dc-dc-konvertere-1-w-en-udgang-ry-serie.html

Det var da nemt. Køb bare sådan en...

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

    Følger man USB standarden, så må der ikke trækkes over 100mA 5V, hvis
Hub'en ikke må slukke enheden for en anden.

    Maks strøm er 500mA , men jo, der er flere og flere hub's der samlet
kan levere 1A samlet, uden at begrænse den enkelte port, så hvis man
bruger en hub, og kun har denne ene USB enhed i, vil det virke fint.

--
VH
Lars Molnit

Under start må man ikke trække mere end 100mA. Under software
initialiseringen, skal enheden svare på om den har brug for mere.
Masteren kan herefter tillade dette, hvorefter enheden må tænde for
resten af sit strømforbrug.

Bo //

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Har du prøvet at give din GPS 5V?

... hvis den internt kører på 3.3V vil det måske virke, men hvis den i
virkeligheden bruger 5V så kan det være at du kan fjerne den interne
regulator så den kan komme til at køre direkte på de 5V fra USB porten.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Jeg har ikke prøvet med 5V, stoler blindt på manualen der siger
10-32VDC ved ekstern forsyning... men det kunne selvfølgelig være den
virker med 5V (den kører fint med 4*1,2v batterier)
--
Mvh Martin

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port
Hej Martin

Så sæt de 5 volt til inde i batterikassen.

Mvh Max

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port
jeps, få fræst en firkantet POM-klods med 2 små skruer med kabelsko, som så
udgør enderne på de batterier der sidder i enden på serie forbindelsen.
--
  Calle.

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

Hvad f.... er en POM-klods?

Bo //

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port
On Thu, 14 Jul 2005 18:31:02 +0200, Bo Bjerre

en klods polyoxymethylen... en slags plast... og jeg tror de fleste
typer plast vil fungerer fint
--
Mvh Martin

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port

..hååh, bare en moderne kemisk forkortelse for "isolerende materiale"

-god weekend

Bo //

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port
Det er bare fordi at det er det vi bruger på jobbet, så ordet lå lige for
tasterne ;-)
Selvfølgelig vil alt isolerende kunne bruges
--
  Calle.

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port
On Wed, 13 Jul 2005 13:25:38 +0200, Mar10n

Jeg har en ældre Garmin 3 gps, der ligeledes har 10-32 volt i
forsyningsspænding, jeg mener bestemt at hvis spændingen kommer under
10 volt, vil gps'en bruge batterierne, hvis der ikke er batterier i
vil den slukke.

----------------------
Venligst Kim Malmqvist
<mit_efternavn>@email.dk

Re: Kan jeg få mere end 5V ud af en USB port
TI har sådan nogle små herlige 3-benede SMPS Boost moduler. De er ikke
isolerede, men hvis ikke du skal bruge det sååå...

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pt5046.html

De fås som samples, og virker ligeså nemt som en 7805.

(Du kan i øvrigt også få dem til negative spændinger... Perfekt til
contrastregulering i display osv...)

Mvh
Søren

Site Timeline