Kan jeg bruge NiMH batteri i stedet for Ni-Cd?

Hej med jer

Jeg har et gammelt videokamera (sådan et med bånd) med et meget dårligt
batteri.

Det er et Panasonic 6V 1200 mAh Ni-Cd (VW-VBS1E) med tilhørende lader.

Vil jeg kunne bruge dette i stedet for?

http://www.batteri-butik.dk/Batteri-Info/1.30.1.PAN.999.34,Batteri-til-Panasonic-Typ-VW-VBS1E-2100mAh.html

Jeg tænker på om laderen vil kunne oplade et NiMH-batteri, hvis den er
bygget til Ni-Cd?

--
Hilsen Jakob :-)

Re: Kan jeg bruge NiMH batteri i stedet for Ni-Cd?
http://www.batteri-butik.dk/Batteri-Info/1.30.1.PAN.999.34,Batteri-til-Panasonic-Typ-VW-VBS1E-2100mAh.html

Har du spurgt leverandøren af batteriet ??

Bo //

Re: Kan jeg bruge NiMH batteri i stedet for Ni-Cd?

Leverandøren vil med garanti sige at man skal købe et orginalt batteri som
koster mere end et nyt kamera..

Jeg ville løbe risikoen og prøve forsigtigt - med det mener jeg at man lige
skal holde
øje med at batteriet ikke bliver urimelig varmt ved opladning..

Mvh
Allan

Re: Kan jeg bruge NiMH batteri i stedet for Ni-Cd?

Man skal spørge leverandøren af batteriet, om det kan lades af den
oprindelige NiCd lader. Det kan de i de allerfleste tilfælde. Jeg har
dog set ladere med omskifter mellem den ene og den anden slags,

Bo //

Re: Kan jeg bruge NiMH batteri i stedet for Ni-Cd?
Hejsa,

Min praktiske tilgangsvinkel har vist mig adskillige gange at
NiMh-værktøjsbatterier godt kan lades korrekt op i ladere der oprindeligt er
designet til NiCd.

Det 'farligste' punkt er hvis NiCd-laderen ikke detekterer -dV/dt;
Spændingsændringen er lavere for NiMh i forhold til NiCd.
Sker det er der kun termoføleren inde i batteripakken til at stoppe
ladningen....

/Claus

Site Timeline