Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

Hej Gruppe,

Strømforsyningen til mit nye speedstream ADSL modem brummer desværre en
hel del. Strømforsyningen til det gamle modem af samme fabrikant er helt
lydløst.

Spørgsmålet er: Kan jeg benytte den gamle strømforsyning til det nye modem?

Specs for gammel PSU:
Input: 230V 50Hz 150mA
Output: 12V 800mA 9.6VA

Specs for ny PSU:
Input: 230V 50Hz 120mA
Output 12V 500mA 6VA

Det ser ud som om at den gamle PSU kan levere lidt mere strøm, men med
samme spænding på 12V ?

Hvad betyder hhv. 9.6VA og 6VA ?

Venlig hilsen
Jeppe

Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

det kan du sagtens...
VA er volt*ampere - altså en effekt.
du kan faktisk altid erstatte sålænge spændingen er den samme og den PSU du
vil erstatte med kan levere samme eller større effekt til enheden.

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

Du skol blot sikre dig at det er samme polaritet. fx. midterben til +

Børge

Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

Og finde ud af om strømforsningerne er til vekselstrøm eller jævnstrøm.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

Excelent!
Tak for hurtigt svar Rasmus.

Mvh. Jeppe

Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

Ja.

Det betyder at den game PSU kan trække mere end den nye, derfor går det
fint an at bruge den.

9.6 Volt * Ampere (mao. hvor mange Watt du kan trække ud af den)

At der står VA i stedet for W er vist nok noget med at man kun bruger W
der hvor effekten bliver afsat.

Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

modem?
VA = volt x ampere = Watt ,  Output 12V x0,5A =6VA =6W
Hvis den gamle på 9,6 VA ikke var mye overdimensjonert
vil antageleg den på 6VA koke etter ei lita stund.

Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

nej nej nej VA og Watt er IKKE gentager IKKE det samme...
P [W] = U[V] * I [A] * cos(phi)
VA er det man kalder tilsyneladende effekt og det vil altid være opgivet som
en større værdi end Watt-tallet.
KUN hvis vinkel phi mellem strøm og spænding = 0 (cos(phi) = 1) er VA = W.
Når vinkel phi = 0 er belastningen ren ohmsk. Hvis belastningen var f.eks.
en ideel kondensator eller ideel spole ville cos(phi) = 0 og der vil derfor
ikke blive afsat nogen reel effekt i komponenten.

Et praktisk eksempel er at elselskaberne kræver at cos(phi) skal have en vis
størrelse - f.eks. 0.96... jo lavere den er jo mere imaginær er belastningen
hvilket betyder at elmåleren så måler mindre end det rent faktiske
forbrug...

en meget uddybende kilde (på engelsk):
http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/AC/AC_11.html

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Kan jeg bruge en anden strømforsyning?

NEJ.

/C

Site Timeline