Kan jeg booste en mikrofon?

Hej Gruppe

Kan det lade sig gøre, at booste en mikrofon. Problemet er at min originale
håndfri telefon ikke har en særlig følsom mikrofon.?

/Claus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Ja, men er der plads til lidt elektronik deri ?

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Jeps, der er god plads bagved......

CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Er der evt plads til en bedre mikrofon ??

Der er ikke meget ved at forstærke et signal der ikke er der.

Ellers, prøv at find en mikrofonforstærker (epanorama.net kan måske
hjælpe) og sæt gain til maks 1,5.

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Problemet er at signalet er meget svagt, men ellers af en god kvalitet. Det
skal nævnes, at det er en original bmw telefon.

/CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Måske er det lettere at ændre en modstand i modkoblingen på den eksisterende
forforstærker.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Øh, den ved jeg jo ikke lige hvor sidder, telefonen er totalt integreret i
bilen.

/CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Jeg har lagt et billede op af mikrofonen i Dk.binær. Det ser ud til at der
er en eller anden forstærker indbygget, men hvordan ændrer jeg Gain på den?

40baeeda$0$5645$ snipped-for-privacy@nntp03.dk.telia.net
/CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

IC'en der sidder monteret lader til at være denne:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/2294.pdf

Men, hvor har mikrofonen fat i det store print henne ???

Mit umiddelbare gæt er at det er modstanden mærket "124" der skal
ændres, men kan du fortælle lidt om, hvilke modstande/kondensatorer der
er koblet til hvilke ben på IC'en ?

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Mikrofonen har fat lige midt på printet (ved de 2 store loddeklatter)

Modstanden mærket 124 har fat på ben 2 og er i serie med kondensatoren på
ben 1 og den anden siden af modstanden har fat i ben 3

/CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Okay, der sidder en kondensator hen over den og den ene pol har fat i
ben 2 på opampen

Kondensatoren har fat i ben 5 ikke ???

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Jeps

Jo, den ene kondensator har fat i ben 5..

/CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Okay, prøv at se på figur 2 på databladet. Kan du se sammenhængen mellem
dit print og den opstilling ?

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

JA, så er det modstanden "124" der skal skiftes ikke? Hvilken størrelse
anbefaler du?

/CLaus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Hvis den sidder som "10k Ohms modstanden" i figur 2, jo.
Hvilken en sidder som "1k Ohms modstanden" i dit kredsløb ?

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Hvis jeg måler på modstanden mens den er loddet i er den ca. 120 KOhm.

/Claus

Re: Kan jeg booste en mikrofon?

Det passer, 124 betyder "12 med 4 nuller".

Hvis du skal regne nuværende gain ud, skal du kende den anden modstand
også, men løsligt anslået ville jeg prøve med en 150-180KOhm

Re: Kan jeg booste en mikrofon?
Hej Klaus,

Ser ud til at være den på 100k (under til venstre), den har fat i pin 2.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det giver så ca 1,2x gain, men så vidt jeg kan skue, er der
kondensatorer med i modkoblingen.

Re: Kan jeg booste en mikrofon?
Hej Klaus,

Jeps, men det står jo desværre ikke på dem :(

--
Venlig hilsen,
Søren