Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstærker?

Hej jeg har en bærbar med en høretelefon udgang. Da der ikke er nogen andre
lydudgange fra lydkort m.v. vil jeg bare høre om jeg kan tilslutte
høretilefonudgangen til en almindelig forstærker (sony 10 år gammel) jeg
har, foreksempel til båndoptager indgangen på forstærkeren?

Håber nogen kan hjælpe mig med spørgsmålet. Mange tak :).

Re: Kan høretelefonudgang på PC tilslut tes forstærker?

Ja, det er det man plejer at gøre.

Re: Kan høretelefonudgang på PC tilslut tes forstærker?

For at være mere oplysende:

Køb et kabel med 3,5 mm stereo jack i den ene ende og phono-stik i den
anden ende - i den længde, du skal bruge.

De kan fås i computerbutikker, radio/TV-forhandlere osv.

Mvh. NKJensen

Re: Kan høretelefonudgang på PC tilslut tes forstærker?

Glemte lige en vigtig ting:

Tilslut phono-stikkene til din AUX indgang (eller TAPE eller
VIDEO eller hvad den nu hedder) på Sony forstærkeren.

Brug IKKE, never, aldrig, grammofon-indgangen - det kan den dø af - og det
vil lyde skrækkeligt hvis den overlever.

Mvh. NKJensen

Re: Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstær ker?

Ja, men har dit lydkort (det har de som regel) en line out, er det den, du
skal bruge. Indgang på forstærker (uanset alder) AUX eller lignende
indgang - i mangel heraf så tape in, men så afbryder du forstærkerens øvrige
tilslutninger, så som tuner, tape out o.s.v.
Karsten H. (7870)
Re: Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstærker?
Hej Karsten

Nu skriver spørgeren jo netop at der kun er en udgang og den bruger
han til hovedtelefoner. På lang de fleste lydkort er der kun en udgang
og det kan faktisk ikke rigtig kaldes en linie udgang da volumen
på den er regulerbar.

På de forstærkere jeg har stående og andre jeg har haft gennem årene
fungere tape in altså nøjagtig som alle andre indgange og der afbrydes
ikke for nogen andre tilslutninger.

Re: Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstær ker?

Jeg har ikke set lydkort uden line out. At eeh så er så lavimpedant og et
signalniveau, at den uden besvær også kan trække et par hovedtelefoner, er
en helt anden sag.

Tape in = line out fra taperecorder - altså play back. Tape out = tape in på
forstærker (som jeg mente). Dermed mener jeg, at når signal fra taperecorer
til tape ind på forstærker, sker der det ved omskiftningen, at forstærkerens
øvrige indgangssignaler (tuner, CDplayer o.l.) skiftes til tape out således,
at de optræder på line ind på taperecorderen.

Et signal fra f.eks. tuner til udgangstrin på forstærkeren kan så kun komme
igennem via taperecorderen, når den ikke står til playback. Eller kan du jo
heller ikke anvende taperecorderens funktion for før- og efter bånd. Sådan
virker alle mine maskiner.

Men det kan da være, at jeg har udtrykt mig, så det kunne misforståes.
Karsten H. (7870)
Re: Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstærker?

Det fortæller netop at det *ikke* er line-out, men en hovedtelefon-udgang.
Signalniveaut er alt for kraftigt til en line-in indgang (har 0dB ved
700mV). Man kan naturligvis bare skrue ned på PCen, men det bliver
signal/støj-forholdet bestemt ikke bedre af ;o)

Re: Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstær ker?

Flere typer line out for 600 Ohm/+6dB f.eks. kan have et line out på 200 Ohm
og er således også i stand til at drive hovedtelefoner med min. impedans på
32 Ohm. Tidligere, hvor man kunne får hovedtelefoner (SENNHEISER) med en
impedans på 600 Ohm - -det- var dage.

Jeg bruger selv bl.a. hovedtelefoner 60 Ohm på skal vi så sige
hovedtelefon/line out og må dæmpe signalet ganske alvorligt i forhold til
indgangssignalet til en forstærker, og selvfølgelig må signalet dæmpes
kraftigt ved tilslutning af hovedtelefonerne. Jeg bruger PC'ens
signaldæmpning, hvor s/n bevares uændret - støjen dæmpes (subjektivt)
forholdsmæssigt også.

Det kan være, at forskellige lydkort eller on-board lyd har forskellige
muligheder. Mit er et Sound Blaster Live opgraderet med den seneste software
(nemt fra Creative's hjemmeside).
Karsten H. (7870)
Tak for svarene
Hej alle. Tak for alle svarene, det var lige det jeg skulle bruge.

Site Timeline