Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning

Da jeg har fået byttet strøm forsyningen til min usb box eller jeg fik
en helt ny box. Da der fra den defekte  strøm forsyning er et 6 pin mini
din stik på den nye et 4 pin mini din stik og forbindelser er der ikke
+5V på den nye.Ud over det er på den strøm forsyning 2*GND og 2*+12V

Sagen er den at jeg har haft harddisken til at køre i døgndrift i
forbindelse med noget videoredigering af vhs optagelser.
Når det redigering jeg er gang er færdig der ud på natten har jeg sat et
tænd og sluk på til slukke for harddisk boxen, sætter dog pcen til at
slukke før.

Men efter at slukke harddisk boxen på tænd og sluk ur Onsdag nat i
sidste uge kunne jeg få liv i strøm forsyningen igen. Der  var ingen lys
i den, med at kunne afprøve boxen med en anden strøm forsyning ( fra en
  anden usb box jeg, det kan jeg så ikke længere) at usb boxen ikke
fejlede noget. Har haft prøvet den strøm forsyningen forskellige
stikontakster og prøvet med mit multi meter og ikke kunne få noget
udsving i volt.

Sprøgsmålet er så om tænd og sluk jeg brugt kan have ødelagt strøm
forsyningen siden det er sket lige jeg har det, eller er bare tilfældig.
Jeg ville dog nødig risikere at jeg øde lægge en strøm forsynig en gang
til  ved at bruge et tænd og sluk ur. den defekte strøm forsynig har
ikke været brugt i over 1 år inden den er blevet taget i brug.
jeg ved da godt da kan være mere smart at bruge en usbelspereskinne, men
have

Lidt oplysninger
Harddisk boxen er en 3,5" fra zitech og den anden jeg har er en 5,5" os
fra zitech.
Strømforsyningerne hedder bagge cp1205 både den med 6 og 4 ben i stikket.

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning

Der er igen forskel på om der manuelt bliver slukket for kontakten, eller om
det er et tænd-sluk ur der gor det.

JJ

PS. prøv at læse, det ud har skrevet, igemmen før du sender de,. så kan det
være, at det bliver  letter for os andre, at få en mening ud af det du
skriver.

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning

Hvorfor give et, ellers godt råd, til folk når du ikke selv følger det? Prøv
lige at læse dit eget igennem, hvilket heller ikke giver mening. Mener du
derimod "Der er _ingen_ forskel", så giver det mening, men så skulle du
måske følge dit eget råd.

Nicolai

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning

Ok jeg har glemt et comma, men i hans indlæg, mangler der flere stedre hele
ord, for at det giver mening.

JJ

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning

Jeg snakker ikke om noget komma, men om det du skriver. Nu skærer jeg det
lige ud i pap:

Der er igen forskel? Hvad mener du med det? Du mener sikkert "der er ingen
forskel".

Prøv også at læse dit PS. Du skriver "ud" i stedet for "du" og "de" i stedet
for "det".

Nej du, lad du være med at kaste med sten og lad en anden gøre det.

Nicolai

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning
At folk er ordblinde burde ikke give anledning til den slags bemærkninger.
Kan I ikke nøjes med at hjælpe folk!

Mvh Kurt

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge en strømforsyning

Det er netop min pointe til JJ, så hvorfor skriver du I?

Nicolai

Re: Kan et tænd og sluk ødelæggge e n strømforsyning

Hej Anders

Ja, hvis strømforsyningen er blevet overophedet eller overbelastet.

-

Er dette ikke tilfældet og den alligevel går i stykker, er den designet
forkert. Jeg kender flere eksempler på dette:
*SMPS: "Godt" server mærke hvor en af de redundante strømforsyninger
futter af ved genstart eller strømudfald.
*SMPS: Mærke PoE IEEE 802.3af strømforsyninger, som futter af i større
mængder ved genstart eller strømudfald.
*SMPS: En PVR (Personel Video Recorder) der futter af efter ca. 1 år.
*SMPS?: Router med indbygget strømforsyning leveret af stort
televirksomhed, som futter af hvert 2-3 år. Har prøvet det 2 gange med
samme model.

-

Jeg formoder at strømforsyningen der er gået i stykker er af SMPS typen:
http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Switching-mode_power_supply&oldid51%2140#Eksterne_henvisninger

Power Supply Failures:
http://www.ridleyengineering.com/failure.htm
Citat: "...Start-Up failures are among the most common problems..."

Switching-Mode Power Supply Design.
Power supply circuit design problems, solutions, tutorials, tips, and
resources. A website about power supply design for power supply designers:
http://www.smpstech.com /

Der er masser af problemer ved design af SMPS:

Switching-Mode Power Supply Design Problem List.
Annotated list of switching-mode power supply design problems and solutions:
http://www.smpstech.com/problems.htm

/Glenn

Site Timeline