Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Hej Nyhedsgruppe.

Vor datter og svigersøn der er bosiddende i England, flytter til Danmark.
De har fået at vide, at de ikke bør tage deres fjernsyn med til Danmark, da
det ikke vil kunne fungere her.
Er det rigtigt? og hvis ja hvorfor?

På forhånd tak

Jens Ole Jensen

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Det er ikke rigtigt.
Både Danmark og England benytter PAL og netspændingen i begge lande er 230V.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Det er ikke nok. Som andre skriver, er der større afstand mellem lyd
og billed end her. Man kan indstille det til at modtage enten lyd
eller billed. Desuden er der normalt ikke VHF modtager i.
VHF blev brugt til Englands gamle standard.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Det skal godt nok være et gammelt TV, hvis det ikke er multi standard.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Der er jo ingen, der har fortalt hverken mærke eller alder på TV'et, så det
var måske en ide at få det på bordet først.
Grunden til svarene er dette: (klippet fra http://en.wikipedia.org/wiki/PAL )

On RF (i.e. via a Modulator or TV Aerial) the difference between I, D/H and
B/G is audio. These use different audio subcarriers, so with mismatch on
Modulator Settings or an imported TV there will be perfectly normal Colour
Video, but possibly no audio. Some TVs and VHS tuners have multiple filters
in parallel or switched for the 6 MHz, 5.5 MHz, 6.5 MHz or 4.5 MHz sound
carriers. Nicam is an additional 6.5 MHz offset carrier carrying stereo
digitally, on 6.0 MHz PAL I systems.

Mvh. Jørgen.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark
da

I England bruger de kun UHF Kanaler til tv. så du kan være uheldig at der
ikke er monteret en VHF Tuner, men ellers kan det da nok godt bruges.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Der vil da være problemer med lyden, da engelsk TV har lyden offset med 6,0
Mhz, hvor Danmark har 5,5 Mhz. Krystalfiltret kan formentlig skiftes, så det
virker igen.
Mvh. Jørgen.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark
der
6,0
det

Du har ret, det havde jeg glemt.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Det er over 10 år siden jeg arbejde med TV-produktion og da var vi begyndt
at producere multistandard TV, frem for at delbestykke forskellige varianter
til de enkelte markeder.

I mit oprindelige indlæg gik jeg som en selvfølge ud fra at vi talte om et
nyere TV, idet jeg tvivler på at man slæber et 10 år gammelt TV med hjem fra
England, men du har ret i at der kan være et problem.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Beklager at jeg kom til at svare direkte til Allan.

Ja, men mine kolleger kom som regel hjem med flere TV, et B & O til de
voksne og nogle "kineserfjernsyn" til ungerne, og børnenes TV var altid
nogle år bagud.
Lad os se, om vi får et navn. Spørgeren giver ikke megen lyd fra sig.

Mvh. Jørgen.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Hej gruppe.
Tak for alle oplysningerne
Beklager at jeg er så længe om at svare. (Har lige været på miniferie i
England)
Det drejer sig om et 5 år gammelt TV af mærket Proline.

Jeg venter spændt på jeres vurdering...

Med venlig hilsen

Jens Ole Jensen

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Så længe vi ikke ved mere om tv'et kan vi kun svare at det ikke kan
bruges.

Mange moderne tv er multistandard og kan bruges i større regioner uden
videre og vil således ogs kunne bruges i Danmark.

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark
Hej Jens Ole.

Som tidligerer nævnt i denne tråd er det vanskeligt at skelne mellem
rigtigt og forkert i denne sammenhæng. Nu er jeg ikke ekspert i natonale
standarder, men jeg ved, at UK et stykke tid har kørt "ved siden af"
øvrige standarder m.h.t. video/audio-afstand. - Men, i de fleste
"brugsforvirringer" er angivet et tlf.nr. eller mail adresse, hvor man
kan indhente yderligere oplysninger om apparatets anvendelighed. Så vidt
jeg ved, eksisterer der i dag samme standard inden for EU, men
fabrikanten er som regel ikke længere væk end en tlf. eller mail.

Endelig: Hvis der ikke er tale om en 'antik' udgave med affektionsværdi
eller en 45" HD fladskærm - så tænk på, at et 'kommunalt' 28" normalt
kan erhverves for uder 2k i nærmeste Bilka.

M.v.h.
Bjarne

Re: Kan Engelsk fjernsyn bruges i Danmark

Eller et brugt ditto for under 500 kr.

Brian

Site Timeline