Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Jeg skal have lavet et lille kredsløb der kræver en IC ved navn MAXIM
MAX232CPE (http://www.ja.axxs.net/unlock/parts_list_km_interface.htm ), jeg
har så fået købt en MAX232ACPE, mit korte spørgsmål er så om jeg skal hoppe
ned i elektronik biksen og få dyttet den (fra en ACPE) til en CPE eller om
jeg rolig kan bruge ACPE'eren...?

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
Hej!

Det er helt og aldeles ukritisk. Du kan bruge en RS232-kreds fra alle de
forskellige producenter hvis du så skulle ønske :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Lækkert, mange tak for det (meget) hurtige svar!

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Bare han lige husker at læse databladet for kondensatorstørelse....

nogle kan køre med 0,1 uF caps andre min 1uF...

Kasper

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

På følgende link (side 2) står der under "nominal cap. value (uF)", "1.0
(0.1)" for MAX232, mens der for MAX232A står "0.1". Vil det ikke sige at man
kan bruge 0.1 uF ved dem begge?

Skal lige siges at jeg til konstruktionen bruger 0.1 uF kondensatorer....

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
man

Jo du har ret... Det betyder nemlig at du ikke kan bruge 0,1 uF til begge
typer... :-) Got it?
MAX232 skal have caps på minimum 1.0 uF nogle typer endda 10uF, mens
MAX232Axxx kan nøjes med 0.1 uF... Det er jo ret så plads besparende...
Så jeg håber du har styr på databladet når der står som du har skrevet...???

/Rasmus

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Øhhh.. nej....?!?!

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
begge
øk... prøv at kigge igen på side 1, find denne linje:
Part number:                                            Nominal Cap. Val.
Datarate (kbps)
MAX232 (MAX202)     ....    ....    ...    1.0uF(0.1uF)
120(64)
MAX232A                    ....        .....       0.1uF
200

Det betyder at MAX232 skal have 1.0 uF kondensatorer, har en kbps-rate på
120 osv...
Alt det i parenteser gælder for MAX202, da denne jo står efter MAX232 i
parentes. Dvs. den har en lavere datarate samt at den kun har brug for 0.1
uF ligesom MAX232A der dog har en datarate på 200 kbps...

/Rasmus

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Tusind tak skal du have for at skære det ud i pap for mig (og heldigvis
passer det så med de 0,1 uF kondensatorer jeg har).
Utroligt jeg ikke kunne læse sådan en tabel (og forstå den) ;-)
Så er der vel "fejl" på denne side:
http://www.ja.axxs.net/unlock/parts_list_km_interface.htm
Der står at man kan bruge en MAX232CPE eller en MAX232 eller en MAX232A men
alle sammen med 0,1 uF kondensatorer..... Han må vide hvad han alver siden
der er så mange der har haft succes med hans konstruktion og service.

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
men
hmm... fejl og fejl... det er vel et spørgsmål om hvad man mener der er godt
design... :-)
Jeg ville følge anvisningerne i databladet og så smække 1.0uF på hvis det
drejede sig om MAX232. Det er da sikkert muligt at få det til at virke med
0.1uF men så bliver dit system mere kritisk mht. længden af RS232 kablet til
PC'en osv... prøv med 1.0uF tantal... det fylder heller ik så meget... (husk
at vende dem rigtigt)

/Rasmus

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
man

Var så genial ikke at inkludere linket :o)
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/1798.pdf

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Benforbindelserne kan også være anderledes, så at læse databladene er et
must :)

Brian

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
Hej!

Det er ALTID et must at læse databladet. Sagde manden som brugte det meste af en
dag på at få In Circuit Programmeringen til at virke på en Atmel M128
microcontroller. Jeg havde fint fundet MOSI, MISO, CLOCK og RESET og forbundet
benene... Hmm, det virker skisme da ikke?! Nå - at fejlfinde på 117 forskellige
ting.... Til sidst fandt jeg _endelig_ ud af hvad fejlen var. Jeg kiggede i
databladet og smart nok! Atmel har flyttet ISP benene på M128 i forhold til
f.eks. 8515'eren... Doooh! :-(

Det står iøvrigt på side 303 (!) sådan meget diskret...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
en

Jeg tror vi er mange der har lavet den fejl. Jeg opgav og brugte JTAG
porten. Ved et tilfælde fik jeg senere forvildet mig om på den side der
nævner noget om ISP benforbindelserne...

- Lars

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Er de heldigvis ikke ;-)
Står på side 17 af data bladet :-)

/Taba

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

Nej måske ikke på de to nævnte, men det gik jo på at du kunne bruge en RS232
kreds fra _hvilken_som_helst_ producent! - Og den jeg har haft fingrene i
var ihvertfald ikke pin-compatibel med en MAX232 ;)

Brian

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?

RS232

Du kan da også sagtens findes RS232 chips fra Maxim som ikke er
pinkompatible med MAX232. Men MAX232 er en industristandard, som kan fås fra
mange leverandører og er pinkompatibel. Eneste store forskel er minimum
værdi af kondensatorerne, og det er ikke fabrikat afhængig, men mere
betinget af undertypen.

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
Hej!

Jeg skulle nok have nævnt at jeg snakkede om "funktionsmæssigt kompatible"
kredse. Har aldrig påstået at jeg havde checket _alle_ databladene og
konkluderet noget :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kan en MAX232ACPE bruges til det samme som en MAX232CPE?
RS232

Oh hehe, troede ikke du snakkede om hvilken som helst producent. Men ja, det
skulle ikke undre mig selvom jeg ikke har med elektronik at gøre med til
hverdag (som man vist godt tydeligt kan konkludere ud fra mine indlæg ;p)

/Taba

Site Timeline