Kalibrering af HP3457A DMM

Hej Gruppe

Jeg overvejer at få kalibreret mit 3457A DMM , som jeg købte brugt i foråret.

Jeg er hobbyist , og kan se at en kalibrering koster 1841.00 DKK , ex moms & shipping hos/via Agilent.

Jeg har også kigget på Trescal & Teknologisk Inst. , men mon ikke priserne er nogenlunde de samme.

Findes der andre på markedet som måske er lidt mere "hobbyist venlige" ...

Hvad gør i (når firmaet ikke betaler) ....

Hilsen Carsten F

Reply to
cfo

Jeg har lige fået svar fra Trescal ... En kalibrering 2210.00 DKK , dertil kommer 760 dkk/timen, hvis der skal foretages justeringer. Begge priser er ex moms , og jeg ved ikke med retur shipping. Justeringer er vel egentlige et sjovt ord her , for et 3457A er fuldt justerbart elektronisk , så der skal jo ikke drejes på pots eller lign.

Har også fået et venligt svar fra Altoo (Agilent) , her koster en kalibrering: 1841 dkk + 245 i shipping , begge ex moms. Man kan med fordel aflevere sit meter hos UPS i Tåstrup , så vil de sørge for emballering og ahipping til Agilent Tyskland. Som så returnerer dit meter til dig i DK.

Jeg læser en del på et tysk forum , og så denne post

Så jeg prøvede også lige at kontakte de to nævnte , og har nu fået et meget interessant (gunstigt) svar fra

Som vil kalibrere og om muligt justere mit meter for 99?. De har fremsendt et tilbud på 153.10? (incl moms) på en ISO9000 kalibrering incl. justering og forsendelse hjem til DK.

De er fuldt akkrediteret til at kalibrere mit HP-3457A (6.5/7.5 digits)

Men de nævner feks. ikke et HP-3458 , hvilket nok er fordi det er nævnt som et reference meter ved nogle af deres kalibreringer (se pdf).

Deres supporterede apparater :

Husk der er både Agilent/HP og Hewlet Packard , når i skal finde et meter.

Håber det kan hjælpe andre hobbyister , som ikke kan trække udgifterne fra.

Carsten F

Reply to
cfo

Den 12-08-2013 13:40, cfo skrev:

For at verificere et instrument skal du anvende et kalibreret instrument der er mindst en klasse højere end det instrument du ønsker at verificere. Dvs. at du for at verificere et 7.5 digit instrument mindst skal have et kalibreret 8.5 digit instrument at holde det op imod.

--
Uffe
Reply to

Hej Carsten F! Jeg har en bekendt, som kan det der - også til en rimelig pris. Du kan sende mig en mail, så skal jeg formidle en kontakt. erik-andersen snabela tdcadsl.dk Hvor i landet befinder du dig? Mvh Erik

Reply to
Erik Andersen

Hej Erik

Mail sendt , og jeg er i København

Carsten F

Reply to
cfo

Jeg gætter på at det er priserne for en certificeret justering, så man lovligt kan skrive regninger og lave andre officielle ting ud fra tallene, svarende til den kalibrering der kræves af vægten hos slagteren og pumpen på benzintanken. En del af prisen går så til at dem der justerer selv er under streng kontrol.

Dem der skrev en pris, plus ekstra hvis der skal justeres har så en pris-struktur hvor grundbeløbet er for myndighedsblåstempling af et allerede perfekt justeret instrument og timeprisen er hvis de skal lave andet end sige "alt ok, næste kontrol om X år".

Enjoy

Jakob

--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors

Se her

prøv at spørge dem om de kan hjælpe dig, selv med porto til UK burde der være noget at spare.

Men har du brug for at vide at den måler 100% absolut nøjagtigt ? Kunne du nøjes med at vide at den måler relativt nøjagtigt fra gang til gang du benytter instrumentet ? Man kan købe et par 5ppm modstande i passende værdier og selv kalibrerer med dem. Ligeså kan man for små penge købe en spændings standard og på den måde føle sig rigmelig sikker på ohm og DC målinger.

Hvis kalibrering skal give mening skal man jo med jævne mellemrum gentage kalibreringen hvert år feks. for at man kan føle sig sikker på at instrumentet ikke lige så stille er drevet væk fra speks. Man behøver sjældent en kalibrering for at kunne konstaterer at man har et instrument der pludseligt måler helt forkert.

/Hans

Reply to
Hans Kjrgaard