Kalibrering af HP3457A DMM

Hej Gruppe

Jeg overvejer at få kalibreret mit 3457A DMM , som jeg købte brugt i
foråret.

Jeg er hobbyist , og kan se at en kalibrering koster 1841.00 DKK , ex
moms & shipping hos/via Agilent.

Jeg har også kigget på Trescal & Teknologisk Inst. , men mon ikke
priserne er nogenlunde de samme.

Findes der andre på markedet som måske er lidt mere "hobbyist venlige" ...

Hvad gør i (når firmaet ikke betaler) ....

Hilsen
Carsten F

Re: Kalibrering af HP3457A DMM

Jeg har lige fået svar fra Trescal ...
En kalibrering 2210.00 DKK , dertil kommer 760 dkk/timen, hvis der skal
foretages justeringer. Begge priser er ex moms , og jeg ved ikke med retur
shipping.
Justeringer er vel egentlige et sjovt ord her , for et 3457A er fuldt
justerbart elektronisk , så der skal jo ikke drejes på pots eller lign.

Har også fået et venligt svar fra Altoo (Agilent) , her koster en
kalibrering: 1841 dkk + 245 i shipping , begge ex moms.
Man kan med fordel aflevere sit meter hos UPS i Tåstrup , så vil de sørge
for emballering og ahipping til Agilent Tyskland. Som så returnerer dit
meter til dig i DK.

Jeg læser en del på et tysk forum , og så denne post
https://tinyurl.com/m2t75at

Så jeg prøvede også lige at kontakte de to nævnte , og har nu fået et
meget interessant (gunstigt) svar fra http://kalibrierlabor.de

Som vil kalibrere og om muligt justere mit meter for 99?.
De har fremsendt et tilbud på 153.10? (incl moms) på en ISO9000
kalibrering incl. justering og forsendelse hjem til DK.

De er fuldt akkrediteret til at kalibrere mit HP-3457A (6.5/7.5 digits)

Men de nævner feks. ikke et HP-3458 , hvilket nok er fordi det er nævnt
som et reference meter ved nogle af deres kalibreringer (se pdf).
https://tinyurl.com/ly8oacs

Deres supporterede apparater :  https://tinyurl.com/mg4gjha

Husk der er både Agilent/HP og Hewlet Packard , når i skal finde et meter.

Håber det kan hjælpe andre hobbyister , som ikke kan trække udgifterne
fra.

Carsten F

Re: Kalibrering af HP3457A DMM

For at verificere et instrument skal du anvende et kalibreret instrument
der er mindst en klasse højere end det instrument du ønsker at verificere.
Dvs. at du for at verificere et 7.5 digit instrument mindst skal have et
kalibreret 8.5 digit instrument at holde det op imod.

--
Uffe

Re: Kalibrering af HP3457A DMM
Hej Carsten F!
Jeg har en bekendt, som kan det der - også til en rimelig pris. Du kan
sende mig en mail, så skal jeg formidle en kontakt. erik-andersen
snabela tdcadsl.dk
Hvor i landet befinder du dig?
Mvh Erik

Re: Kalibrering af HP3457A DMM

Hej Erik

Mail sendt , og jeg er i København

Carsten F

Re: Kalibrering af HP3457A DMM

Jeg gætter på at det er priserne for en certificeret justering, så man
lovligt kan skrive regninger og lave andre officielle ting ud fra
tallene, svarende til den kalibrering der kræves af vægten hos slagteren
og pumpen på benzintanken.  En del af prisen går så til at
dem der justerer selv er under streng kontrol.

Dem der skrev en pris, plus ekstra hvis der skal justeres har så en
pris-struktur hvor grundbeløbet er for myndighedsblåstempling af et
allerede perfekt justeret instrument og timeprisen er hvis de skal
lave andet end sige "alt ok, næste kontrol om X år".

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors

Se her
http://www.ebay.co.uk/itm/230749957993?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
prøv at spørge dem om de kan hjælpe dig, selv med porto til UK burde
der være noget at spare.

Men har du brug for at vide at den måler 100% absolut nøjagtigt ?
Kunne du nøjes med at vide at den måler relativt nøjagtigt fra gang
til gang du benytter instrumentet ?
Man kan købe et par 5ppm modstande i passende værdier og selv
kalibrerer med dem.
Ligeså kan man for små penge købe en spændings standard og på den måde
føle sig rigmelig sikker på ohm og DC målinger.

Hvis kalibrering skal give mening skal man jo med jævne mellemrum
gentage kalibreringen hvert år feks. for at man kan føle sig sikker på
at instrumentet ikke lige så stille er drevet væk fra speks.
Man behøver sjældent en kalibrering for at kunne konstaterer at man
har et instrument der pludseligt måler helt forkert.

/Hans

Site Timeline