Kabineblæser modstand?

Hej Ng.

Så er kabineblæser modstanden på min bil gået død igen.. Jeg lurer på et
alternativ til at smide 625,- Kr. efter en ny..
Reelt er der ikke tale om en (3) modstand(e) i gængsforstand, men nogle
printbaner af forskellig brede og længde.
Disse baner er så i større eller mindre omfang afgået ved døden..

Jeg har tidligere loddet nogle baner sammen, og det holder et stykke tid..
Så har jeg prøvet at benytte "elektrisk ledende maling" Det virkede ikke
rigtigt - måske var laget for tyndt, måske var jeg for utålmodig.

Min ide er nu at benytte almindelige effektmodstande. Jeg lurer blot på hvor
stor effekt der skal afsættes..

Den bredeste bane på printpladen er 9 mm, og et andet sted har jeg læst at
man kan afsætte 1 ampere pr mm.
Ved 14,6 volt giver det 131 w

Det bliver nogle ret store effektmodstande, El-supply har vist 150 w
modstande - dog ingen på deres web.

Med mellem 1 og 3 ohm, kunne jeg få blæseren til at snurre rundt på 10 w
modstand, men av den blev varm - så det holder ikke i længden..

Der er selvfølgelig også en årsag til at printet originalt er blæserkølet
;o)
Det bliver der ikke plads til, hvis jeg kreerer min egen løsning, så må det
blive en indbygget fod varmer i passager siden.

Er der nogen her der har praktiske erfaringer med sådan et projekt?

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?

En PWM styret rheotat der kan holde til effekten uden at blive alt for
varm måske?

Kender du modstanden på banerne?

Hvor stor strøm trækker motoren ved fuld fart?
(hint: i gang med måleapparatet, eller tjek sikringen)

Det er også alt for meget.

Jo, den skal blot køles nok. De fås også med metalhus og mulighed for
at skrue fast på en kølefinne.

Re: Kabineblæser modstand?
Hej Klaus

Måske..

Jeg tænker bare at det er dejligt nemt at fortsætte i den oprindelige
designers spor..
Når der nu er et stik, med 4 ben, hvor af 1 er fælles, og de 3 andre skal
have hver ders anden ende af en modstand. Så er der ingen grund til at gå
over åen efter vand..

Jeg har også overvejet at tegne et nyt print.. Jeg har både printplade,
guleærter, og dalo-pen liggende.. Det er jo ikke raketvidenskab..

Med alle mulige forbehold ligger den et sted mellem 1 og 5 ohm.
Praktiske forsøg viser at ved 10 ohm kører den slet ikke ved 4,7 kører den
langsommere end jeg husker laveste trin var originalt..
Det er vel også begrænset hvor meget modstand der kan være i en max 15 cm
lang printbane..

Der er sikret med en 15A sikring.

Det bør i min verden ikke kunne koste mere end 2A at spinne en lille plastic
mølle rundt..

Desuagtet så smutter sikringen (2A) i mit multimeter, inden jeg kan nå at
blinke med øjnene..
Så er det jo blot at skifte op til det næste måleområde (10A) her viser den
et forbrug på ca. 0,6A
Jeg kan nå at aflæse en start strøm på 5-8A - hvilket jeg tolker som
forklaringen på at den 2A sikring i multimeteret smelter.

Et slumtronic instrument fra Harald Nyborg viser dog kontinuert et forbrug
på ca 10,4A men det kan jeg altså ikke tage seriøst..

Det kan være vejen frem :-)

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?

Du er nu også så kedelig :-)

Nej, men at ramme den rigtige modstand har noget med printbanernes
tykkelse at gøre....

Ergo skal du nok have 3 stk 1 ohms modstande.

Det kommer an på kobberlagts tykkelse.

Ergo kommer du næpep til at trække mere end 15A gennem modstandene.
Lad os sige at blæsesren trækker 12A ved 12 volt, så svarer den til en
1 ohms modstand og fyrer derved 144W af. Jeg tror det næppe, men deet
ksoter noget effekt at trække rundt med sådan en "fætter". Sætter du 1
ohm i serie med blæseren er kredsløbt nu på 2 ohm, der trækkes kun 6 A
og der afsættes "kun" 72W i blæser og modstand (heraf halvdelen i
modstanden). Mokker du 2 ohm i serie med blæseren er du nede på 4A og
48W, hvoraf kun halvdelen skal afsættes i modstanden.

Hvor længe holdt den sidste "modstandsplade"?
Han du have defekte kul eller lejer i blæseren?

Den kan suge noget luft, det kræver lidt effekt.

Så slæber den nok mere end 2A :-)

Det er alt for lidt.

Pas

En 120 W blæsermotor?
Det lyder såmænd meget rimeligt.

Re: Kabineblæser modstand?

Jeps, eller bare doven.. ;o)

Tykkelsen er defineret af hvor meget kobber producenten har smurt på
plastpladen..
Breden.. Jeg er ikke hysterisk med om omdrejningstallet er som originalt,
det skal bare køre rundt, med mere eller mindre larm, og mere eller mindre
blæsevejr i mit ansigt :-)

Hmm.. Jeg ser dem ikke som seriekoblede, men som 3 paralelle kredse.
Men de kan jo blive serie og paralelkoblede efter behov.

Hvis ellers jeg dimensionerer så en enkelt modstand kan klare effekten..

Right.

Well..

Reelt har jeg kun købt een den holdt nogle år.
Siden har jeg så med mere eller mindre held lappet dem
(Jeg har nået at investere i samlet 7 eksemplare af samme bil type, og det
er en gennemgående fejl)

Det tror jeg ikke, den lyder rigtigt, og har ikke start besvær.
Lige nu har jeg tre møller at teste på, og på fuld skrald lyder de ens..
og har ca samme strømforbrug.

Godt så :-)

Ja, fejlen er at meteret ikke viser det første 1 tal, så jeg skulle stole på
det der slumtronic..

Forbruget ved fuld fart må være 10,4 - 10,6A

Det holder vi os til :-)

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?

har du overvejet muligheden at blæseren kan være defekt og bruge for meget
strøm?

Eftersom man har beskæftiget sig med automatik, fly og biler en
menneskealder, og aldrig rendt i problemet, kunne det jo være et specifikt
problem hos dig!!

finn

Re: Kabineblæser modstand?

Hej Jos ~ Finn!! :-)

Jo det har jeg som sådan overvejet!!
Men praktiske forsøg viser at 2 møller har samme strømforbrug!!

Det er en kendt "fejl" på Nissan Primera og Almera, jeg har haft samme
defekt på en Patrol og læst om andre med japaner biler, hvor "modstands
printet" ej heller holder evigt!!

Så din ide om at det er et specifikt problem hos mig, synes jeg ikke
holder!!

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?
helt fint, så har du jo haft den parameter i overvejelserne.
og od fra din viden, tjener det så heller ikke noget formål at nævne orde
"skrothandler/bilkirkegård"  :-)

finn

Re: Kabineblæser modstand?

meddelelsen
alternativ til at smide
printbaner af forskellig

Ud til huggeren for at låne en til at måle på, køb den evt. så har du en igen.

Når du har udmålt den - måske skal du låne dig frem til en ohmsmeter -
spørg evt. Ole Geisler om han kan hjælpe (han bor i din nærhed - 5600),
fortæller du herinde, hvad du fandt frem til, så vi andre Nissan-ejere også
ved det, når det er vores tur igen.

Mvh, Leif
Der har skiftet i både Sunny og Primera efter tur.

Re: Kabineblæser modstand?
Hej Leif

Jeg tror ikke det er ulejligheden værd. Dem ved huggerne er nok også brugt
op..
Mener når jeg kan købe 6 Primerae på stribe hvor de er defekte, hvad er så
chancen for at finde en Primera ved en hugger, hvor den er som ny?

I første omgang bestiller jeg nogle 1 ohms 50 W modstande.

I skal nok hører om hvordan projektet forløber :-)

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?

Hej Leif, og andre interesserede.

Jeg har nu investeret i 3 stk 50W 1,0 ohm modstande

De er mokket i serie sådan at:

Trin 1  3 ohm
Trin 2  2 ohm
Trin 3  1 ohm
Trin 4 kører som altid fuld skrald..

Det virker sådan set udmærket - om møllen kørerer samme hastigheder som
originalt ved jeg ikke, og er græsk katols obver for...
Foreløbig har jeg kun lavet en løs opstilling med prøveledninger.
Jeg skal have fundet en løsning på varme udviklingen.
Det originale print bliver stukket op ved siden af møllen, og er dermed
blæserkølet.
Det er der ikke på nogen måde plads til med de ret store klodser, som 50W
modstande i aluminiumshus er, og jeg måler temperature på modstandende op
til 57ºC Det er sådan godt og vel håndvarmt :-/ Så jeg skal have fundet et
pænt sted at montere dem, hvor de ikke ligger og smelter noget plastic,
møbelstof, eller lignende.

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?

Er det ikke kun på trin 3 at en bliver varm?

På trin 1 kan der ikke være megen varmeudvikling

Re: Kabineblæser modstand?

Trin 1 = 3 seriekoblede modstannde der hver får en "kropstemperatur" på 51ºC
Trin 3 = 1 modstand kropstemperatur" på 57ºC

Trin 2 = 2 modstande har jeg ikke målt temperatur på.

Michael Petersen

Re: Kabineblæser modstand?
Petersen Michael tastede følgende:

Sådan en her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c31%58872267&n=-1301206600&pn=-1301205140

Den er der godt nok ikke megen elektronik i, men det virker efter
sigende!
PS: Der er oven i købet hul til fødderne, så den burde også kunne
bruges i førersiden :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)