Kabeltype til skærm/bnc?

hejsa

Hvilken kabeltype er der normalt tale om, når man skal bruge BNC indgang på
en almindelig skærm. Ville jeg mon bare kunne klippe vga kablet af en anden
skærm, og så montere BNC i den anden ende?

Jeg har fået en trinitronskærm med dual indgang, hvor den ene indgang er
BNC, og den anden almindelig vga. Hvilken indgang giver det bedste billede?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.

BNC stik -> coax kabel.

Det kan du muligvis godt, men det er nok ikke ret nemt at montere BNC stik
ordentligt på de tynde coax kabler der løber inde i sådan et kabel.

Det burde ikke betyde ret meget, måske medmindre du skal op i specielt lange
træk, og har nogle gode BNC kabler liggende. Ulempen ved BNC er at
computeren ikke kan kommunikere med monitoren og genkende modellen
automatisk. Så skal man være lidt ekstra opmærksom på at man ikke kommer til
at stille skærmen i en opløsning/refreshrate den ikke kan klare.

signing off.. Martin Sørensen

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

lange
til

Det er heldigvis ikke et problem, da alle min skærme er Sony Trinitron og
alle "drivere" ligger i windows. Sluttelig er min skærmkort ikke særlig
avancerede, da jeg udelukkende kører 2D.

Jen jeg tror bare, at jeg køber et færdig kabel. De koster tilsyneladende
ikke så meget som jeg troede. Jeg har bare en masse VGA kabler liggende,
fordi jeg er så nærig, at jeg altid klipper kablet af en skærm, når jeg
smider den ud :-)

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.
Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Sådan er det for langt de fleste skærme, men problemet er jo netop at
computeren ikke kan se hvilken skærm der er tilsluttet. Når skærmen er
tilsluttet med BNC-stikkene, kan computeren ikke se om det er en 21" eller
en 15" monitor der er tilsluttet..

At genkende en monitor og tilpasse listen over mulige opløsninger derefter
kan alle grafikkort gøre idag, så det har ikke noget at gøre med at
grafikkortet skal være 'avanceret'.

Det er nok det nemmeste. :-)

signing off.. Martin Sørensen

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Nej, men det kan jeg jo. Det står med store bogstaver lige foran næsen af
mig :-)

Sony Multiscan 200ES, 400PS, 200ES og 200SX

Fik jeg nævnt, at jeg er fanatisk trinitronfan? :-)

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.
Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Ja ok, men afhængigt af hvilket grafikkort du har, kan det godt være
besværligt alligevel. Jeg har bøvlet en del med at få min 19" skærm til at
køre højere end 60Hz når jeg brugte BNC-stikkene. ATI driveren har en
funktion indbygget der begrænser refreshraten til hvad den tror din skærm
kan klare, lige gyldigt hvilken skærm du har valgt i Windows, og det betød
så at jeg ikke kunne køre mere end 60Hz i samtlige opløsninger. :-(

I de nyere drivere har de heldigvis lavet mulighed for at man kan 'override'
denne funktion og tvinge den i en bestemt opløsning/refreshrate alligevel.
Det andet er også at pakke brugeren lidt rigeligt ind. Driveren ved ikke
nødvendigvis hvad der er bedst for brugeren, men de forsøger selvfølgeligt
bare at undgå problematikken med at folk sætter en opløsning som skærmen
ikke kan vise, og resten derefter bare er sort skærm.

Pas på, religion kan godt være farligt og tage overhånd. :-)

signing off.. Martin Sørensen

Re: Kabeltype til skærm/bnc?
On Fri, 6 May 2005 20:58:27 +0200, "Claus Tersgov"

Hejsa

BNC indgangen giver det bedste billede.

Jeg kan desværre ikke svare dig på om du bare kan klippe et andet
kabel af og montere BNC stik på det, men vil tro det ikke kan betale
sig, så dyre er monitor bnc kabler ikke.

Mvh
Ronni

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Nej

Re: Kabeltype til skærm/bnc?
On Fri, 06 May 2005 21:38:59 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg har så altid haft bedst billede på hvis jeg kørte via BNC på min
Sony Trinitron monitor.

Det kan være det har ændret sig på de nyere skærme, det kan jeg ikke
sige noget om. :)

Mvh
Ronni

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Så er det fordi dit BNC kabel er bedre.
Det er samme type indgang, samme signaler og samme singalbehandling.

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Ja, men der er en forskel på termineringen.
Hvis du er oppe i 1920 x 1440 pixels, som jeg kører, kræver det
temmeligt meget af grafik kortet, og der er nok p.t. KUN Matrox
Parhelia, der kan det. Og der skal der yderligere TO ting til: en
monitor med en båndbredde på den anden side af 380MHz, OG et kabel, der
kan levere det. I den ende er der kun to muligheder: BNC kabel, eller
det, vi brugte i gamel skærme til unix workstations: det ligner udefra
et 25 pin printerkabel, men der sidder 3 forgyldte coax stik i det.

Bo //

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Ja

Kender "problematiken" fra min Samsung monitor. Jeg købte et færdigt
kabel til under 100 kr i Århus Radiolager for over 5 år siden, det
fungerer fint. Jeg bruger BNC indgangene til PC nummer 2.

Du kan ikke umiddelbart sige, hvad der fungerer bedst, det er samme
overførselsteknik, blot har du ikek mulighed for at give id tilbage
til den pc du kobler til.

Re: Kabeltype til skærm/bnc?

Hvis ikke det koster mere, så gider jeg slet ikke rode med det, alene bare
eet stik koster vel 15-20 kr. så det kan næppe svare sig. Jeg troede bare,
at de var noget dyrere. Fidusen er, at jeg kan have min server på denne
skærm også, så sparer jeg plads på skrivebordet og kan bruge den tredie
skærm til min rigtige PC :-)

Claus