Kabel TV installation.

Hejsa gutter.

Min kæreste og jeg har netop købt en lejlighed, som vi er ved at
renovere i dybden. Mht. Antenneinstallationen, så er det eneste som
kommer ind i lejligheden et tyndt 5mm kabel som slutter i én dåse ca.
1m inde i lejligheden. (Installeret af TDC for en overskuelig årerække
siden). Jeg vil gerne have ledninger trukket til 3-4 stik fordelt i
lejligheden. Men dette skal gøres UDEN forringelse af signalet. (Helst
endda forbedring :-)

Ved at montere en 4 vejs splitter dæmpes signalet vel en 9-12dB. Dette
må jeg nødvændigvis kompensere for med en forstærker. Og det er her
min nærrighed træder ind :-)

Jeg har set, hvordan et signal ser ud, efter en tur gennem en
forstærker fra harald nybord... Sløret og overdrevet farve... Det vil
jeg ikke... Og en ordenlig forstærker koster vel en ½ bondegård... Så
kan jeg ikke bygge en selv? Måske endda med 4 separate forstærkere, så
jeg slipper for at terminere hvert stik..

Jeg kan umidlbart ikke forestille mig, at der skal mere til end en
AD811 med en 75ohms modstand i udgangen og evt. et RC led i indgangen
med en f3 på 1MHz. Dog har jeg ikke rigtigt kunne finde nogle foreslag
til en sådan konstruktion på nettet, så jeg begynder at mistænke at
der der mere i det...
Nogle foreslag?

Mht. kablingen agter jeg at bruge RG59 kabel. Er det tilstrækkeligt
kvalitetsmessigt? Eller er det måske endda at skyde over målet?

Hvad med slutdåser. De koster ca. 120,- i Jem og Fix. Det lyder af
meget i mine ører... Kan de ikke findes billigere nogetsteds? Eller
skal jeg ud og finde nogle kvalitetsudgaver af dem også?

Jeg glæder mig til nogle kommentarer omkring hvordan jeg får et godt
signal I min lejlighed. Så mangler jeg blot at betale den bondegård
TDC vil have for at levere kabeltv... Det er sq grotesk!

Med venlig hilsen
Anders Beck

Re: Kabel TV installation.

Det lyder godt nok uhyggeligt, du!

Du kan ikke hente et bedre signal ud af et kabel (dåse), end det, der er
der.

Endten det eller 2 eller 3 gennemgangsdåser og en slutdåse i en kæde.

Det er helt standard.

Johhhh, det kan du da for så vidt godt, men jeg er da ikke sikker på, at det
hænger sammen økonomisk med mindre du har alle stumperne i rodeskuffen og er
helt fortrolig med opbygningen af sådanne forstærkere. Resultatet skulle jo
nødigt være HN-produkter om igen.

Åh ja. Der er jo f.eks. også sådan noget, der hedder en strømforsyning

Ja da, Køb TRIAX, det bliver nok det billigste dine kvalitetskrav (der for
så vidt ikke er urimelige) taget i betragtning.

Det er nu ikke den bedste idé, du har fået.

Nej.

Nej.

Du skal vælge et almindeligt antennekabel, der har endnu lavere tab. Et
kabel som f.eks. hedder SAT2G (7 mmø) eller lignende (der er flere andre
typer med lignende data) vil være et godt udgangspunkt. Kabler i den
kvalitet koster for så vidt næsten lige meget, og det er samme bøvl at lægge
det op, så det er følgelig heller ikke der, du skal gå på krompromis.

Næppe, hvis det TRIAX, og det bør (skal) det være. Du kan altid se priser,
sam gode råd hos

www.antennelageret.dk

Ja, TRIAX

TRIAX laver nogle "snap-on" forstærkere med indbygget netdel. Forstærkeren
"snappes on" den eksisterende dåse og kompenserer for signaltabet ved den
videre kabelfremføring til de efterfølgende dåser, samt kombinerer både TV-
og Radiosignal i ét kabel til fremføring til de efterfølgende dåser, der så
igen filtrerer TV- og radiosignal ud til hver sin tilslutning.

Det er nok ikke relevant her i denne NG.

Karsten H. Jensen

Re: Kabel TV installation.
On 8 Jun 2004 03:29:28 -0700, snipped-for-privacy@get2net.dk (Anders Beck)

Det kan ikke blive bedre.

Mange gange kan man godt leve med en dæmpning på omkring 10db, uden at
det kan ses. Især hos kabel-tv levendærerene, da de har en fornuftig
margen.

Men Fx Comega AO14 stikdåsen er et fornuftigt valg... Aktiv stikdåse
forberedt til Returvej.. Dvs den h ar en returvej direkte til
tilslutnign til kabelmodem, hvis dette skulle blive valgt en dag. og
så en udgang som er forstærket 12db i forholdt til det signal der
kommer ind.. og en udgang med 0db forstærkning. og så er der så udgang
til radio/tv i selve stikket..

0db udgangen køres direkte til slutdåse.

12db udgangen er velegnet i samarbejde med TD212 og TD260 som
slutdåse..

Her kan du faktisk sætte en del TD212 stikdåser i serie med hinanden
uden at se forskel, da den har en udkoblingsdæmpning på 13db og en
gennemgangsdæmpning på 0,8db.. og så en TD260 i røven.

------TDC-----[AKtiv stikdåse]------------[td212-----TD212-----TD260]
        tv/radio    |-------------[TD260]

Stikdåsen koster omkring 450 kroner

Prøv antennelageret.

Re: Kabel TV installation.
<SNIP>
Triax lavede for år tilbage (ved ikke om de stadig findes)
antenneforstærkere der hed 2TV. den smed du direkte ind i antennestikket..
så var der en 0db udgang.. og 2 udgange der er forstærket (mener det er 4dB
men er ikke sikker) .. sådan en har jeg brugt tidligere.. og er ganske
glimrende.. du kører ud fra en af de 2 rundt i et par sløjfedåser og ender
i en slutdåse..

Og vil anbefale dig at bruge rigtigt 75ohm's coax kabel.. det andet får du
bare støj og skygger af..

Mvh
René

Site Timeline