Kabel til Telemecaniqe Zelio logic SR1

Jeg har en plc i en stoker. (Telemecaniqe SR1 A101FU)

Nu er problemet, at jeg gerne ville have denne plc'er "forbundet" til
computeren.
Jeg har softwaren dertil (Zelio soft ver. 1.5) men jeg mangler kablet.

Schneider Electric (dem som har salget af Telemecaniqe) i dk kan ikke
hjælpe, da denne plc er udgået af produktion for noget tid siden.
RS online har heller ikke kablet mere.

Er der nogen som kender et sted hvor dette kabel kan købes (Telemecaniqe p/n
SR1CBL01) ?

Eller vil det være muligt at fremstille dette kabel selv, kræver at man
kender stiktypen på plc'er og ved hvilke ben fra comporten som skal til
hvilke ben i stikket på plc'er, hvilket jeg ikke gør :-(

Håber at nogen kan hjælpe :-)

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Re: Kabel til Telemecaniqe Zelio logic SR1

Scneider kan hjelpe.

Jeg har loddet kabler til PLS fra samme fabrikk. Jeg forsøkte å googel
på de data du gav, men ingen treff. Forsøk å finne litt flere opplysninger.

Det vanlige er at Scneider bruker RS485 <-> RS232 til PC. I PLS-en er
der en 8 pins minidin. Ulempen er at pinneveskrivelsen stemmer ikke med
manualen.

Jeg vet at der er en universalkabel som dekker fire varianter
(generasjoner) av kabelen ved hjelp av en dreievender.

Da jeg loddet kablene mine, måtte jeg åpne PLS-en og dekode printet for
å skjønne hvordan det måtte være. Der er forskjellige måter å handle RTS
og CTS på

Signalene fra PC er kjent. Du trenger en TTL <-> rs485 og en TTL <->
RS232. f.ekd DS3695 eller liknende og MAX232 eller liknende.

Forsøk å finne flere opplysninger, let hos telemekaniq, scneider og twido

HM

Re: Kabel til Telemecaniqe Zelio logic SR1

opplysninger.
p/n

Hej igen

PLC'en er denne:
http://download.telemecanique.com/C1257173003C72E2/all/F42A82594F76D9BDC12571DF00346424 /$File/zeliologicsmartrelaysr1_dimensionspresentationreferencesdiagram_en6.0_14100.pdf#search=%22sr1%20a101fu%22

Software er denne:
http://sdk.snb.leon.se/software/program/safety_expert/Zeliosoft.htm #

Jeg har talt med Schneider i DK, de havde ikke kablet, og kunne ikke skaffe
det mere. Han var endda ude og lede i deres "rodekasse" uden at finde noget.

Jeg har ikke lige adgang til PLC'en nu, så jeg kan ikke se hvilket stik som
sidder i den, det finder jeg dog ud af snarest.

Vil det være muligt at benytte en 232 - 485 converter i stil med denne
(http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?sku77%8746 ) mellem
computer og PLC når man finder ud af hvordan stikforbindelsen er i PLC'en ?

Jeg må vist lede videre på www

[...]

Generellt tror jeg at du ikke kan bruke en stsndardenhet som den du
viser. Imidlertid, jeg var heldig og fan en fra Zworld, en gammel som er
gått ut av produksjon. Desuten har jeg veroet et par. Men husk, du må
investere mye svette. Du får ingenting gratis fra fabrikken, og du kan
ikke stole på det du får :-(

Jeg har sett på kontrolleren. Jeg tror faktisk at den kontrolleren vil
bli dyr i praksis, selv om du får den gratis; tiden din er ikke verdiløs!

Selv bruker jeg (vi) en Twido fra Scneider. Den finnes i mange
varianter, og er billig. Sett deg ned og vurder hva du skal bruke
kontrolleren til og tell over hva resurser du trenger. Let så frem den
kontrolleren du treng og undersøk prisen. Tegningen til
programmeringskabelen kan du få av meg, dersom du ikke koster på deg en
ETERNET-modul. Den er også rasende billig.

Ja, gjør det. PLS er moro.

HM

Site Timeline