kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

hjælp jeg er total forvirret jeg fatter nada.

jeg har lige lavet det her stik  xe1541
http://sta.c64.org/xe1541c.html
http://www.geocities.com/vteramos/Paginas/XE1541en.html
jeg har loddet det hele rigtigts sammen men 6 pins din stik og parrelleport
stik.og bat85 dioder.

men hvis jeg hopper en side til bage så får jeg den her desciption øverst på
siden

Description
The XE1541 extended cable is a serial cable KLIP....
hallo er det nu lige pludselig et seriel kabel

på construction siden stod der man skulle bruge et 25-pin male plug (PC
parallel plug)
og det er da et printerport stik ik'

nogen der har lavet det kabel og haft succes med at få det til at virke med
starcommander eller 64hdd
jeg har nu prøvet med 4 forskellige computer,
bundkort et eller andet ibm
bundkort Asus P55T2P4  pentium 133 mhz
et eller andet iwill amd k6-200 mhz
asus p4s8x intel p4 2.4 ghz

/på forhpnd tak
/danni plougmann

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

Det er fordi 64'erens port er en serielport - en slags stenalder USB :-)
Overførslen af data er stadig seriel, selvom du bruger parallelporten på
din PC.

Jo. Det skal man også..

Mit eget XE-1541 kabel virker fint med både Star Commander og 64HDD.
Jeg har prøvet med 3 forskellige PC'ere, to med ASUS bundkort og min
kærestes gamle bærbare Compaq 430.
Har du prøvet at rode med Parallelport indstillingerne i BIOS? Husk,
64HDD og Star Commander virker bedst (kun :-) i DOS.
Du er velkommen til at kontakte mig via email hvis du har nogen
spørgsmål - eller du kan prøve i news:comp.sys.cbm

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik
Hej Danni

I gamle dage brugte man 25 benet stik til seriel brug. Det er først i
moderne tidsalder, at man er gået over til 9 benet som det mest brugte.
Til gengæld var der som regel, to serielle porte i det 25 benet stik.
C64 er en oldsag. Jeg har selv et museumsstykke af Texas TI-99/4A, som havde
de samme stik
Men som du sikkert ved så har tiderne skiftet siden i 80'erne.

med

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

Så har stikket ikke overholdt nogen kendte standarder.

Grunden til at man har kunnet reducere til et 9 polet stik er at mange
handshake signaler ikke bruges længere.

Se under Hardware/Connectors/RS-232 på http://hwb.sunsite.dk /

--
Jens

Excessive mouse activity detected.  Running CAT.EXE to fix.

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

Jo og nej - "kendt standard" ved jeg ikke om du vil kalde det faktum at
Sun eller SGI har brugt det.

/Thomas

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

Faktisk var det en del af en af de utallige IEEE standarder at man
lavede 2, ikke så meget for at lave 2, men mere i forbindelse med
ballancering, der var dog aldrig nogen der brugte dette, så det
forsvandt hurtigt igen. Dog kunne man øh kan man stadigt bruge de 2
seperat via software, som 2 uafhængige porte.
Mvh
  Klavs.

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

Prøv at se i EIA232 og se hvad ben 14 og 16 bruges til (Secondary
Transmit/Receive Data), det ligner altså ret meget en ekstra serial kanal.

Re: kabel mellem c64 og pc jeg er totalt forvirret. parrelel eller seriel stik

Ikke ligner :-).
Mvh
  Klavs.

Site Timeline