Kabel med skærm af ledende plast

Jeg leder efter et kabel med to ledere og en skærm af ledende plast. En
vævet skærm eller en folieskærm kan IKKE bruges på grund af hvirvelstrøm.

Hvor finder jeg sådan noget ?
(har prøvet RS og Farnell)

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast
Bo Bjerre skreiv:

Hvor mye er der snall om?

I sin tid var der en meget brukt kabel med tre par 0.22. Hvert par var
omsluttet av en omviklet Al. folie, isolert på den ene siden, og den
ledende siden ut. De tre parene var i sin tur innesluttet i en flettet
skjerm.

Denne kabelen ble modifisert slik at den ledende siden av Al.-folien
vendte innover, og den flettede skjermen ytterst ikke hadde forbindelse
med folien rundt parene. Firmaet der jeg arbeidde, bestillte store
kvanta og fikk den merket. Den fantes både son 3 par og som seks par.

Er dette en kabel som kan benyttes? Jeg har begrenset mengde av de kablene.

HM

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Du læste IKKE hvad jeg skrev: Jeg kan ikke bruge en skærm af metal, da
hvirvelstrømmen er for stor.

Jeg skal bruge et par km, så jeg må nok lade det fremstille,

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Hvorfor det, er det ikke bare mikrofon kabel du efterlyser ?
Noget kabel af den type har været nævnt i en tidligere tråd ang. noget
med kortslutning af kablet som jeg lige husker det.

/Hans

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Jeg ved ikke om det "bare" er mikrofonkabel. Jeg skal ikke bruge det til
mikrofoner, men til andre formål. Men du må gerne henvise til  evt
tidligere omtaler,

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Hej Bo

Jeg har fE5%et et scart kabel af Ole fra Eurochannels. Det er utroligt
blF8%dt og Ole pE5%stod at det var fordi at lederne var pE5%dampet pE5%
gummiet.

Ring til ham. Se pE5% www.eurochannels.dk

Benny

Re: Kabel med skærm af ledende plast

det her? http://www.connectronics.uk.com/studiflex.htm

-Lasse

Re: Kabel med skærm af ledende plast

JA, lige præcist. Dem kontakter jeg når det bliver lyst igen,

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast
Hej Bo

Hvad giver forskellen ?

Re: Kabel med skærm af ledende plast
On Mon, 13 Jul 2009 23:03:13 +0200, "Max"

Formentlig har Bo problemer med absorption eller transformervirkning i
sin skærm, den skal formentlig KUN afskærme for kapacitiv kobling, og
være immun / ikke medvirke til magnetisk kobling.

Det kan endog være at det er et termisk problem, jeg mener at erindre
at de magnetfelter Bo roder med er lidt ud over det sædvanlige^2

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Ja, når et magnetfelt henfalder vil der løbe en strøm i en leder, og
dermed påvirkes henfaldet. Erfaring viser at med de felter, jeg måler på
(og de er meget små) får vi en målefejl, hvis vi skærmer med en god leder.

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast
Hej Bo

På det kabel der er linket til løber der jo en leder inde i den
ledene plast skærm, er du så ikke lige vidt ?

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Nej, for hvis du ser kablet i tværsnit er der meget stor arealforskel på
at se en tynd leder og en omsluttenden skærm af en god leder. Det er
hvirvlestrømmen rundt i skærmen, der tilsyneladende er et problem.

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast
Hej Bo

Ok, men så er det modstanden i det ledene plast der stopper
for hvirvelstrømmen, er den skærmvirkning så god nok ?

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Ja, den større modstand gør at hvirvelstrømmen henfalder meget hurtigt.

Ingen skærm: masser af støj
god ledende skærm: ikke muligt at måle
dårligt ledende skærm: eneste løsning...

Bo //

Re: Kabel med skærm af ledende plast
Hej Bo

Jeg kan godt se at det er en løsning, men er det
den rigtige og bedste ?

Re: Kabel med skærm af ledende plast

Det er den eneste, for jeg har ikke fundet et magnetometer med
tilstrækkelig lille støj og stor båndbredde.