Køb af elmåler - Page 2

Re: Kb af elmler
http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx

Det er vel spørgsmål om, hvorvidt den måler nøjtigt nok ved capasitive-
eller induktive belastninger.

Nu er en almindelig glødelampe jo en rent ohm'sk belastning, men
lavvolt halogenlamper f.eks., der forsynes fra en elektronisk
strømforsyning er en "mærkelig" belastning.

Til forskel er f.eks. instrumentet fra Kamstrup i en klasse, hvor
nøjagtighed etc. nok følger givne normer.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler
ler

Der stE5%r:
"Hver af de tre mE5%lekredse har sin egen stabiliserede
strF8%mforsyning. De selvstE6%ndige mE5%lekredslF8%b gF8%r, at
fasefF8%lgen ikke har indvirkning pE5% nF8%jagtigheden."

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - D8%nskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Det er jo et spørgsmål om tolerencer, samt gentagelsesnøjagtighed. Men
i det hele taget er spørgsmålet, om den lille gadget ikke dækker
behovet i første omgang.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Nå, det havde jeg ikke en gang læst.

Det er et spørgsmål om at kunne måle på apparater med stand by
funktion. De er forsynet med SMPS (SwitchModePowerSupply). De belaster
lysnettet på en måde, så standby-strømmen er svær at måle.

Den skal nok måles på en helt anden måde: Sæt en kendt modstand i serie
med apparatet og mål spændingsfaldet over modstanden. Resten er Ohm's
lov udsat for en plastichjerne (lommeregner).

Ja, det blev et dobbelt svar. Håber, at det ikke gør noget.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Korrekt, hvis man også ganger med spændingen, og husker at sample med meget
mere end en Khz.

MVh. Uffe Ravn

Re: Kb af elmler

Tja, i de tilfælde er der næppe tale om RMS og kan kun håbe på, at der
ved SMPS er en veldefineret firkant, man kan måle endten på for- eller
bagflanken, selvom der i mange tilfælde sidder en brokoblet ensretter
lige efter spændingstilslutningen.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Jeg tror det eneste du kan gøre dig håb om med den slags er følgende:
'Den er defineret.'

Hverken firkant eller veldefineret eller noget der bare ligner.

--
mvh Uffe

Re: Kb af elmler
Hejsa,

Du vil da _altid_ have en RMS-værdi for en strøm eller spænding, uanset
kurveform.

At den så kan være svært beregnelig, alene med pen og papir er noget helt
andet....;->

Og,
nej, de fleste SMPS for nettilslutning er power-factor kontrolleret. Derfor
sidder der 'noget' mellem forsyningsnettet og brokoblingen, eller mellem
brokoblingen og ladelytten.

/C

Re: Kb af elmler

Det må vel fremgå af specifikationerne - dem har jeg (heller) ikke
læst.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Men kan monteres med en ganske alm. netledning, så behøves det ikke være en
installatør..
Kom nu ned på jorden igen, ting behøver ikke gøres mere besværligt end det
er..

/Hauge

Re: Kb af elmler

Det kan godt være, at du og i hvertfald mig kan finde ude af det uden
at "gøre tingene mere besværlige end de er".

Man skal heller ikke være bange for hverken 3 x 400 V~ eller 230 V~,
men man skal (slettet af censuren) i hvert fald have respekt for det.

Nu var den, der var afbilledet, beregnet for 3 x 400 V~ og i en
modulstørrelse beregnet for et målerskab, og det var det, jeg først og
fremmest bed mærke i. Nu ved jeg så ikke, om den kan nøjes med at køre
1-faset, men der må vel en 0 med fremme, så den kan køre 230 V~.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Det ved du så nu, for det kan den :o)

/Hauge

Re: Kb af elmler

Jo da. Det var da for i øvrigt min egen konklusion. ;-)

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Den virker ogsE5% som et meget godt kF8%b.

http://kamstrup.dk/media/991/file.pdf

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - D8%nskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
Re: Kb af elmler

Ja, man kan næsten ikke lade være, og når så Hauge skriver, at den
lovligt kan forsynes med netledning til en stikkontakt. HUSK så lige én
ting. I den anden ende at montere en kabelforlænger (hun-stik). Man har
i tidens løb set vfor mange tilfælde, hvor det gik galt med 2 hanstik.
:-?

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Hvordan fungerer denne kommunikation til PC? Er det en USB forbindelse
eller?

Og er det slet ikke muligt at finde et SparOMeter i en forretning
noget sted i Københavnsområdet, eller bare Sjælland? Jeg kan ikke lige
finde den noget sted.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Køb af elmåler

Har du fusket med den serielle udgang og fE5%et noget data ud ?