Køb af elmåler

Jeg har et par gange lånt en elmåler på biblioteket, men jeg vil egentlig
helst eje en selv. Er der nogen bestemte der giver mere for pengene? Jeg så
Kvickly havde en til 150 kr, men den virkede lidt... plastik...

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Køb af elmåler

dk.teknik.el her hører dit spørgsmål hjemme...

Rasmus
Re: Køb af elmåler

Det kan du have ret i, men lad os nu se om der ikke er nogle flinke
mennesker der alligevel læser begge grupper og gerne vil give svaret her.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Køb af elmåler

Det bedste er en rigtig el-måler med et skive der drejer rundt, de
måler mest korrekt (ift. den strøm du betaler for).
De elektroniske er ikke altid troværdige når det er
kapasitive/induktive belastninger (PC, lysstofrør og lign.).
Din lokale elektrikker (eller elselskab) har måske nogle til salg.
Ellers er www.qxl.dk stedet, der dukker de også op med mellemrum.
/Hans

Re: Køb af elmåler

Det lyder som en fornuftig idé. Det eneste jeg vil savne ved sådan en er at
kunne se her og nu forbruget i watt. Så godt som alt det jeg vil måle på er
induktivt. Indtagelsen må være varmelægemerne i akvarierne.

Kan en 3 faset model uden videre sluttes til et ét faset kredsløb? Jeg
formoder de må være nemmest at få fat i.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Køb af elmåler

Ja, eller de elektroniske, man i dag sætter op i stedet.
Den anden er nok, som du selv siger, - lidt plastik.

Erling

Re: Køb af elmåler
Hejsa

Kik 2-3 måneder tilbage her i gruppen, da der var et lignende spørgsmål, og
der kom et svar der kunne bruges.

Har selv købt 3 af disse målere, som der blev svaret.

Mvh Hauge

Re: Køb af elmåler
Hej igen

Tyder på at de er væk, i hvert fald selve svaret, så du får lige en link
her:
http://www.sydenergi.dk/index.aspx?articleid54%1&shopCId23%&menuid54%1023

Mvh Hauge

Re: Køb af elmåler

Hvis det er den tråd hvor der blev linket til sydenergi.dk, så er linket 404
og jeg kan ikke finde noget produkt der ligner en elmåler på deres side :-(
Eller på seas-nve.dk, som jeg selv er tilknyttet der hvor jeg bor. Ringer
til dem imorgen og spørger.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Kb af elmler
Hejsa

Hmm, underligt, prøv om den her virker:

http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx

Mvh Hauge

Re: Kb af elmler

http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx

Elsparefonden har 2 versioner. Med og uden kommunikation til PC. Den
billigste skulle koste fra 350 Kr
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/elspareudstyr/sparometer

mvh
Niels

Re: Kb af elmler
http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx

Produkter fra Kamstrup er professionelle. Den pågældende el-måler er
for indbygning i el-tavle, hvilket skal gøres af installatør.

Der er fra flere sider udtrykt tvivl om nøjagtigheden for de små målere
beregnet direkte til stikkontakt.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx
Det har du da ret i.
Elsparefonden gør selv opmærksom på at (andre) små målere er upræcise citat:

"Et SparOmeter måler elforbruget meget præcist, hvorimod billigere elmålere,
som I for eksempel kan købe i byggemarkeder, ikke måler tv, computer og
andet elektronik præcist.Et SparOmeter måler elforbruget meget præcist,
hvorimod billigere elmålere, som I for eksempel kan købe i byggemarkeder,
ikke måler tv, computer og andet elektronik præcist."

De påstår den kan måle ned til 0,2w med en nøjagtighed på under 10%. Det er
det jeg selv havde brug for for også at måle stand-by strøm.

Jeg ved ikke om Kamstrupmåleren kan måle så små forbrug præcist ?

mvh
Niels

Re: Kb af elmler

Hmm, det var dælme ikke ret godt, selv gætværk er mere præcist ;o)

Mvh Hauge

Re: Kb af elmler

Jeg har taget en måler beregnet for måletransformatore, og snørret den op så
den viser forbruget x 10, det giver en pæn aflæsningsnøjagtighed. Netop med
tanke på måling af stby forbrug.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kb af elmler

Det får mig til at tænke på, at et tangamperemeter vel også er
velegnet.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Kun hvis du ganger med spændingen i real time.

At måle på forsyningsspændinger og -strømme kan give mange overraskelser, og
true-RMS-reading, er blot ét af skridtene på vej imod forståelse af dette.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kb af elmler
On Tue, 31 Jul 2007 23:29:51 +0200, "Uffe Ravn"

Man skal også gøre op med sig selv hvad man vil måle:
Det "rigtige"/"sande"/"ægte"/"effektive" effektforbrug eller om det er
det effektforbrug man betale elværket for.

Der er nemlig en forskel og den bliver større og større jo mere
fasedrejning der kommer i spil.

/Hans

Re: Kb af elmler

Jo da. Det samme gælder da for ovennævnte strømtransformatorer. Men en
udregning af effekt/kW/h er nok mere nøjagtig.

Karsten H. (7870)
Re: Kb af elmler

Ja, der er jo i højeste grad tale om variabler. :-)

Karsten H. (7870)