Kørelys relæ

Hej i gruppen

er der nogle der kan hjælpe mig med at lave et kørelysrelæ.

det er min lillebror som har købt en gammel bil hvor nærlyset ikke
tænder når motoren startes og han glemmer det.

håber i kan hjælpe os.

Re: Kørelys relæ

Simpelt.

Ud fra generatoren kommer der et signal til ladelampen. Dette signal
bruges til at trække et relæ der giver spænding til forlygterne.

Re: Kørelys relæ

Man skal bare passe på, at nøglen ikke bliver overflødig.
Hvis bilen er startet, tænder lyset via relæet. Hvis man så tænder på
lyskontakten, kan strømmen løbe tilbage, og motoren får tænding den vej
igennem, selvom man slukker på nøglen.

/Tom

Re: Kørelys relæ
On Thu, 25 Nov 2004 17:31:15 +0100, "Tom"

Tak for de gode råd men jeg trode at der skulle laves et print med
relæ og sikring så der ikke kan gå noget galt.

kan huske at jeg engang købte en boks som skulles forbindes til
diverse ledninger. det var sådan noget jeg søgte.

Re: Kørelys relæ

Det jeg mente med, at man skulle passe på ikke at gøre nøglen overflødig,
var selvfølgelig et hint om at det er ikke lige meget, på hvilken side af
tændings nøglen, man laver udtaget til køre lyset.
Men ellers er der ikke mere i den end Klaus beskriver.
Dog er det nok altid en god ide med en sikring.
Du kan evt. godt lave et print til det, men du kan få et relæ som kan skrues
fast, og en sikringsholder på et kabel, og så er det egentlig ikke
nødvendigt at lave print.
Du kan også vælge at købe et kørelys relæ færdigt, som f.eks. dette fra T
Hansen til Kr. 159,-
http://www.thansen.dk/product.asp?c35%7242167&n12%00297316&pn12%27428659

/Tom

Re: Kørelys relæ
On Thu, 25 Nov 2004 19:13:53 +0100, "Tom"

ok så er jeg med tak for hjælpen

Re: Kørelys relæ
Så har du da vist forbundet noget forkert

--
Automatik-Mekaniker
            Calle.

Re: Kørelys relæ

Avah ???

Det har jeg sku alligevel aldrig oplevet og jeg har da lavet nogle
kørelys efter den metode.....

Re: Kørelys relæ
Tag 2 relæer, så du også får baglygterne tændt. Det er ikke nok kun med et
autorelæ, da forlygterme så vil tænde når parkeringslyset tændes. Det kunne
selvfølgelig løses med 2 dioder, men et relæ kan man få på enhver tank, hvis
det skulle stå af.
--
  Calle.

Re: Kørelys relæ
Du bør have både nærlys, baglygter og nummerpladelys som resultat af
installationen. Samtidig skal nærlysinstallationen sættes ud af drift, når
du drejer lyskontakten. Ellers risikerer du at have både nærlys og langt lys
på samtidig, hvilket bliver dyrt i forlygtepærer.
Jeg har netop lavet kørelys på min kones Polo. Det er lidt vanskeligere, da
den har parkeringslys i højre eller venstre side ved hjælp af
blinklyskontakten. Derved er alt lys delt op, så der skal 3 dioder til.
Har du tilfældigvis en Polo, kan jeg sende dig tegningen.

--
Med venlig hilsen, Jørgen

Site Timeline