Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Hej ..

Jeg har et par små (100mA i drift) 24VDC motorer, de larmer meget når de
kører 24VDC, jeg vil gerne køre dem på 10-12 volt DC, det lader til at gå
ganske udemærket. men hvis jeg skal undgå at montere endnu en strømforsyning
så vil jeg gerne køre dem via en spændingsregulator eller lignende. og
samtidigt gerne have en form for strømbegrænsning så min 24VDC 500 mA psu
ikke giver et stort drop når de kobles ind .. hvordan skal jeg gøre det
nemmest? ..

Jeg kunne måske også godt tænke mig et RC-led indbygget så jeg ikke switser
mine relæer .. hvor dimensionere jeg det ?

Gode forslag her:

~~Frank .,

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Sætte 2 motorer i serie, hvis de skal køre samtidigt.

Kan de starte på 12 volt ?

Kan de starte på 12 volt ved den hårdeste belastning du har ?

Prøv at fortæl lidt mere om din applikation.....

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?
De skal køre hver for sig .. :-)

De starter og kører fint på 12V ..
En Idec 12VDC 200mA strømforsyning kan starte begge motorer samtidig uden at
gå i overload ..(derfra udledt de max 100mA fuldlast)..

Der er ingen belastning .. de kører rundt med en 'kamskive' som aftaster en
induktiv afstaster og den anden med fotocelle ..

Jeg har bygget en test opstilling til lege med PLC programmer i. der sidder
de sædvanlige dioder og switche, for at gøre det mere interessant er der
blevet monteret 2 små motorer som kan startes fra plc programmet (evt. via
extern relæ) den ene motor er monteret med en skive med huller som min
induktive aftaster på, den anden er monteret med en skive uden huller men
med en hvid streg som jeg aftaster med en foto aftaster ..

Alt i alt ., for at give bedre forståelse for hvad man programmerer.

~~Frank .,

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Okay, prøv at mål strømmen ved normal drift.

Så begrænser du bare med en modstand.

Fedt :-)

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?
Hvor meget tror du det vil ændre på min startsstrøm ?

og ., hvis vi antager at en motor bruger 90 mA fuldlast, så vil jeg
alligevel afsætte 12 * 0.09 = 1.08 watt på formodstanden .. eller 1.26 w
hvis jeg vil køre motor på 10 volt ..

Den bliver da lidt varm .. :-(

Nemlig ..

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Din startstrøm er ikke særligt stor, når du ikke belaster motoren.

Jeg gætter på at din driftstrøm ligger på 10-20mA og en startstrøm på
max 30.

En 1 w modstand.

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Bliver en 1w modstand ikke lige så varm som en ½w modstand ..hvis der
afsættes lige meget effekt i dem ?

~~Frank .,

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Jo, men den brænder ikke af.

Den samme varme skal afsættes i en spændingsregulator.

Mål nu på strømmen :-)

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Ja ., de bruger jo ikke så meget strøm ..

40 mA for den store
15 mA for den lille ..

Jeg gik med modstandsløsningen, så nu kører de ved henholdsvis 6 og 7 volt
.. og de starter fint .. :-)

~~Frank .,

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?
Hej Frank

Lav et par konstantstrømsgeneratore med LM317.

47nF i serie med 100 Ohm

Mvh Max

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?
Hej Max ..
Ja ., det er jo ganske enkelt ., var bare lidt i tvivl om det var den bedste
løsning, eller jeg skulle bruge en spændingsregulator ..

Oki ., tak for det ..

~~Frank .,

Re: Køre lille 24VDC motor ved 12VDC med startstrømsbegrænsning?

Det endte med at jeg målte på motorerne, samtidigt med at de bliver udkoblet
får jeg ikke en spænding på over 6 volt, når de kører 7 volt, så jeg
droppede RC-leddet igen ..

~~Frank .,

Site Timeline