Køling af elektronik

Hej NG
Jeg har bygget en rørforstærker, hvor jeg skal have lavet noget køling. Det
bliver noget med en blæser i låget og gitter i siderne, så der bliver et
godt flow. Blæser og tilhørende beskyttelsesgitter i sort plast har jeg
fundet frem. Det kniber mere med de gitre, der skal sidde i siderne. De skal
være lavet i sort plast og have nogle mål på ca. 120x30 mm. Jeg har set
tilsvarende tidligere, men kan ikke finde leverandører i dag. Er der nogen i
NG, der ved, hvor disse gitre kan købes?
Hilsen
Poul Jensen

Re: Køling af elektronik

I mine øre lyder rørforstærker og et kabinet i plast som en meget dårlig
ide. En rørforstærker udvikler meget varme, er du klar over siden du vil
have en blæser på, så plastikken bliver hurtig misfarvet (og muligvis
deformeret når du vil hive varm luft gennem et gitter af plast).
Hvorfor bygger du dog ikke kabinettet i metal? Jeg har aldrig set en
rørforstærker i et plastkabinet.

PS: Godt jeg ikke skal sidde og lytte til musik når det sidder en blæser i
forstærkeren. Det er en dødssynd at montere en blæser i HIFI-udstyr ;o)

Re: Køling af elektronik
Til Allan Sørensen,
Mig bekendt har jeg ikke skrevet, at jeg har bygget rørforstækeren i et
plastkabinet. Til din orientering er kabinettet udført i aluminium med gode
køleforhold. Jeg har heller ikke skrevet noget om, at forstærkeren er en
HiFi forstærker. Den skal bruges som stage basforstærker. Blæserne styres af
termostat, så blæserkøling sætter ind, når forstærkeren er "på hårdt
arbejde".
Du har slet ikke forholdt dig til mit spørgsmål mht. kølergitter. Jeg havde
fortrukket et svar med noget  konsistens.

Re: Køling af elektronik

Du skriver "Blæser og tilhørende beskyttelsesgitter i sort *plast* har jeg
fundet frem"

og

"Det kniber mere med de gitre, der skal sidde i siderne. De skal være lavet
i sort *plast* og have nogle mål på ca. 120x30 mm"

Så må du meget undskylde, men jeg forholder mig netop til at du vil bruge
plastik til kabinettet når du skal varmen ud gennem det. Det holder ikke og
kommer til se frygteligt ud i løbet at ingen tid.
Undskyld at jeg kom til at give dig et godt råd. Du kan da bare gøre som det
passer dig :-|

Re: Køling af elektronik

Normalt skal rør ikke have blæser køling, de skal blive varme, ligesom en
elpære. Tilgengæld skal de være beskyttet så man ikke brænder sig på dem...

MVH

Lars

Site Timeline