Kølepasta.

Kom til at snakke lidt om kølepasta.
Er der stor forskel på de forskellige kølepasta'er, her tænkes _kun_ på hvor
godt de leder varme.
Her tænkes på 'den almindelige hvide', 'Golden', 'Arctic Silver' og hvad de
nu ellers hedder.
Hvad skal jeg få fat på for at være rimeligt dækket ind?

At det er meget vigtigt at der kun er et meget tyndt lag er underforstået.

Kort sagt: Hvad er godt og hvad er skidt?
Erfaringer eller datablade hvis sådan nogle forefindes?

--
Uffe Bærentsen

Re: Kølepasta.

den almindelige hvide er vist tilstrækkelig , når smurt tyndt nok,
der skal jo nærmest ikke noget på.

Teori:  Jo mere man får udfyldt eventuelle microkratere og ujævnheder
i overfladerne, jo bedre varmeledning

Jeg plejer at opvarme stadset før det påføres
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Re: Kølepasta.

Forskel? Måske i teorien. Stor forskel? Nej.

Den almindelige hvide, ved korrekt brug, virker lige så godt som Arctic
Silver osv.

En forskel kan være holdbarheden ved opbevaring - den hvide har det med
at begynde at "skille" i sprøjten efter nogle måneder, det har jeg ikke
oplevet ved de sølvholdige.

Til gengæld koster den hvide en brøkdel :-)

Mvh Thomas

Re: Kølepasta.

Lidt off topic, men der er til gengæld pænt stor forskel på de der 'gummi'
isoleringsskiver, og så dem af 'glimmer'. Glimmer med pasta virker betydelig
bedre, jeg har prøvet at bruge gummi i en klasse A forstærker, der blev
transistorene mærkbart varmere, og kølepladen koldere, i den side med gummi.
Så jeg måtte skifte til glimmerskiver.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Kølepasta.

Siliconegummiskiverne har usædvanlig dårlige HF-egenskaber og må absolut
ikke genanvendes. Det er i flere tilfælde konstateret, at LF-forstærkere går
i selvsving, og så kan man efter ca. 20 minutter starte for fra med
udskiftning af defekte udgangstransistorer, så jeg er enig med Ulrik:
Glimmerskiver (egentlig vist nok marieglas) med almindelig heatzink
compound, som det hedder på "udenbysk".:-)
--
---
Med venlig hilsen

Re: Kølepasta.

Jeg bruger noget hvidt fra Arctic Cooling kaldet MX-2, det fik jeg
anbefalet til min AMD Phenom II X4 965 og det fungerer ganske glimrende,
min CPU havde det dejligt køligt på selv de meget varme sommerdage vi havde
sommeren sidste år.

--
Peter Olsen

Re: Kølepasta.

Det der generelt er forskellen på varmeledende pasta (kølepasta er et
forkert navn, for det køler ikke, og det leder heller ikke varme ret godt.

Den bedste køling opnåes ved direkte kontakt. Man kan opnå en meget
bedre køling hvis man lige polerer anlægsflade på køleplade samt det der
skal køles, så ujævnhederne fjernes.

Det er set at bagsiden på en powertransistor er konkav og der er en
rædderlig varmeoverførsel - sæt transistoren op imod et kvivsblad på en
hobbykniv og vurdér om fladen er flad nok, ellers poleres den på et
spejl med polish til at den er flad. Det kan anbefales at male
kølefladen med tusch, når det er slidt af overalt så har du fået berørt
det hele.

Forskellen i kølepastaer ses på levetiden, og hvad der sker efter noget
tid. Min erfaring er, at de lidt dyere pastaer med metalindhold stadig
er "våde" efter en årrække, hvor at det hvide pasta er knastørt og
krakelerer.

// Per.

Re: Kølepasta.

Enig, der er blot mange der ikke aner hvad jeg snakker om
hvis jeg siger 'varmeledende-pasta' :-)

En rimelig nem metode som også bliver brugt her :-)

Lyder som om det er noget jeg skal studere nærmere.

--
Uffe Bærentsen

Re: Kølepasta.
Hejsa,

Kølepasta, uanset fabrikat og positive salgstermer, er noget forældet
gammelt skrammel!

Phase-change materialer er vejen frem, hvis det er noget der skal samles
ensartet i volumenproduktion.

/Claus

Re: Kølepasta.
Hej Claus

Kom med lidt fakta og nogle referencer.

Max

Re: Kølepasta.

Ikke desto mindre bliver det meget flittigt brugt.

Det må du meget gerne komme med mere info omkring.

--
Uffe Bærentsen

Re: Kølepasta.

Jeg var ansat hos Asetek for 1BD% E5%r siden. Der lavede vi en del test p=
E5%
forskellige kF8%lepastaer.
Self. pE5%fF8%rte vi den efter fabrikanterne helt nF8%jagtige tykkelse.

Resultatet var at den gamle hvide var utrolig ringe
Artic silver var en fornuftig pasta men Asetek fik udviklet en ny der
var noget bedre.En dyr sag til smE5% 20000 for 1,2 liter. Ved ikke om de
bruger den nu.

Testemnet var en 32x32 kobberklods med et 150 watt varmelegmed,og en
af deres egne kF8%lere.

Den hvide klarede at kF8%le nedtil 75 grader
Artic Silver klarede at kF8%le ned til 35 grader
Aseteks egne klarede yderligere 6-7 grader ned.

Benny

Site Timeline