Køkkenradio

Min gamle kF8%kkenradio (et 20 E5%r gammelt AIWA stereoanlE6%g bl.a. med
nedslidt volumen skydepotentiometer) rF8%g endelig til storskrald, sE5% jeg
skal have en ny til de eksisterende hF8%jttalere (JBL subwoofer +
satellitter). Som jeg ser det har jeg 3 muligheder med stigende
underholdningsvE6%rdi:

1. KF8%b et eller andet tilfE6%ldigt og billigt i nE6%rmeste supermarked og
smid plastichF8%jttalerne ud. Det er jo kun kF8%kkenradioen, sE5% det skal
ikke spille op med anlE6%gget i stuen.

2. Find en brugt Beomaster 1900, fordi den er sE5% pE6%n og fordi jeg drF8%
mte
om sE5%dan en som dreng. Men hvor finder man sE5%dan en i god stand og hvad
vil den mon koste?

3. Flik noget sammen pE5% kF8%kkenbordet. Det mE5% kunne lade sig gF8%re at
konstruere noget der kan spille fornuftigt med en FM-kreds, en
stereodekoder, lidt tonekontroller og en mindre udgangsforstE6%rker pE5%
2*5-20W. Tankerne gE5%r i retning af TDA7021 + TDA7040 (ser passende ud
til mine evner) eller TEA5711 (ser svE6%rere ud). Eneste problem ser ud
til at vE6%re at finde ud af (ud over at hF8%re efter) hvilken station man
er tunet ind pE5%. Det kunne vE6%re sjovt at lave et display der viser
FM-frekvensen, men hvordan? Endelig kunne jeg overveje at kombinere med
et digitalur i samme kabinet, f.eks. med IL8560/LM8560, MM5387 eller
TMS3450. Men det er en helt anden historie. Projektet bliver sikkert
bE5%de dyrt og sjovt, hvilket er absolut acceptabelt.

Er der nogen der kan byde ind med fornuftige betragtninger pE5% punkt 2 og
3? Til punkt 2 eventuelt adresser (online eller butik) og priseksempler?
Til punkt 3 eventuelt nyere/bedre/nemmere mE5%der at gF8%re det pE5%? Finde=
der kits til en komplet stereoreceiver? Eller noget der let kan
kombineres?

Med venlig hilsen
JF8%rgen Mangor Iversen

Re: Køkkenradio
0) Jeg ville købe en Kloss, som jeg synes lyder godt ;-)

3) Dette er et radiomodul http://www.datalex.be/html/car_tuner.html jeg selv
har prøvet (dog i en anden udgave uden USB).

Ellers kik på måske TEA6848 for modtagelse plus noget RDS dekodning med fx
TEF6892 der også har tonekontroller etc.

Jeg synes ikke om denne
http://www.silabs.com/tgwWebApp/public/web_content/products/Microcontrollers/en/USBFMRadio.htm
Er "blot" en single chip med det hele, men ikke meget filter for nabo
selektivitet.
Og kræver også en kommando-pc (usb i den viste version)

Christen Fihl

Re: Køkkenradio
Hej Christen

Tak for dit hurtige svar og de gode intentioner. Men det forekommer at
dine lF8%sningsforslag er lidt overkill. Jeg skal bestemt ikke have en PC
til at stE5% og knurre permanent for at trE6%kke en USB-radio. Autoradioern=
forekommer mig at vE6%re en anelse komplicerede at kaste sig ud i, ligesom
RDS efter min mening er mere irriterende end nyttigt. Jeg har det altid
slE5%et fra i bilen.

/JF8%rgen

Re: Køkkenradio
Jeg har ej heller brug en USB version, men noget serielt fra en lille
mikroprocessor (AT-Mega16).

Har du ikke RDS, så kan du vel "kun" vise frekvensen, evt P3 hvis du kender
at P3=xxxMHz

Og, jeg vil selv hellere have en "klods" med god lyd. Tænkte engang på at
montere en autotario i et hul, men det blev ikke til noget

Christen Fihl

Re: Køkkenradio
Det var ogsE5% at vise frekvensen jeg mente, mE5%ske lidt uklart formuleret=
.
SE5% forstE5%r jeg bedre at du kastede dig ud i RDS forslag for at identifi=
cere kanalen.
men hvordan fE5%r man vist frekvensen?

/JF8%rgen

Re: Køkkenradio
Er der nogen der kan byde ind med fornuftige betragtninger på punkt 2 og
3? Til punkt 2 eventuelt adresser (online eller butik) og priseksempler?
Til punkt 3 eventuelt nyere/bedre/nemmere måder at gøre det på? Findes
der kits til en komplet stereoreceiver? Eller noget der let kan
kombineres?

Med venlig hilsen
Jørgen Mangor Iversen

____

Hej Jørgen.

Lidt alternativt kunne en sjov løsning være en kombineret Clockradio og
"Politi-scanner".
Her skal "Politi-scanner" forståes som en mulighed for at lytte stor set alt
FM trafik der ikke er kypteret eller digitalt.
Vi har selv her haft fornøjelse af at trykke radioen over på "Scanner" og
lytte til den lokale sheriff, når man hørte at hornene tudede i lokal
området.

Jeg har valgt denne model, der ud over det ovenstående har et fint display,
ekstra højtaler stik, ur, lys i display(wow), medfølgende antenne(mulighed
for ekstra antenne), osv.
http://www.iccom.dk/Uniden%20278XLT-billed-data.htm

Så burde der være lidt plads til også at eksperimentere med ekstra
udgangsforstærker og højtalere..:-)

Held og lykke med "projektet".

Thomas.
(og for nogen, ikke uventet OZ1JTE).

Re: Køkkenradio
Scannere havde jeg ikke tE6%nkt pE5%. Men jeg bor lige i nE6%rheden af Kast=
rup
Lufthavn, sE5% jeg tE6%nker at det bliver for meget at sortere fra, blot fo=
at kunne hF8%re radioavis, vejrudsigt og lidt musik. Det skulle ogsE5% gern=
vE6%re noget konen og ungerne kan finde ud af at betjene.

/JF8%rgen

Re: Køkkenradio
Scannere havde jeg ikke tænkt på. Men jeg bor lige i nærheden af Kastrup
Lufthavn, så jeg tænker at det bliver for meget at sortere fra, blot for
at kunne høre radioavis, vejrudsigt og lidt musik. Det skulle også gerne
være noget konen og ungerne kan finde ud af at betjene.

/Jørgen

Så husk lige at flykommunikation er AM radio  :-)

Iøvrigt bliver du hurtigt træt af at høre på alle datasignalerne på
politiradioen. Rigtige scannere har et filter (ctcss) så man slipper for at
høre støj.  (se evt. www.dkscan.dk)

Kim

Re: Køkkenradio
Hej Jørgen,
her min mening:

Du skal udleve alle dine drengedrømme, når som helst du får en mulighed for
det!

Køb den B&O som du lyster, sæt den køkkenet, nyd at du kan høre radio etc.,
og gå så i gang med selvbyggerprojektet, som lyder til at kunne blive et
spændende projekt

Venlig hilsen Jens

Min gamle køkkenradio (et 20 år gammelt AIWA stereoanlæg bl.a. med
nedslidt volumen skydepotentiometer) røg endelig til storskrald, så jeg
skal have en ny til de eksisterende højttalere (JBL subwoofer +
satellitter). Som jeg ser det har jeg 3 muligheder med stigende
underholdningsværdi:

1. Køb et eller andet tilfældigt og billigt i nærmeste supermarked og
smid plastichøjttalerne ud. Det er jo kun køkkenradioen, så det skal
ikke spille op med anlægget i stuen.

2. Find en brugt Beomaster 1900, fordi den er så pæn og fordi jeg drømte
om sådan en som dreng. Men hvor finder man sådan en i god stand og hvad
vil den mon koste?

3. Flik noget sammen på køkkenbordet. Det må kunne lade sig gøre at
konstruere noget der kan spille fornuftigt med en FM-kreds, en
stereodekoder, lidt tonekontroller og en mindre udgangsforstærker på
2*5-20W. Tankerne går i retning af TDA7021 + TDA7040 (ser passende ud
til mine evner) eller TEA5711 (ser sværere ud). Eneste problem ser ud
til at være at finde ud af (ud over at høre efter) hvilken station man
er tunet ind på. Det kunne være sjovt at lave et display der viser
FM-frekvensen, men hvordan? Endelig kunne jeg overveje at kombinere med
et digitalur i samme kabinet, f.eks. med IL8560/LM8560, MM5387 eller
TMS3450. Men det er en helt anden historie. Projektet bliver sikkert
både dyrt og sjovt, hvilket er absolut acceptabelt.

[...]

Re: K?kkenradio
Hej Jens

Jeg er helt enig i din betragtning, tak for din hjE6%lp til at formulere
det: Det ene projekt behF8%ver pE5% ingen  mE5%de at udelukke det andet. Me=
ved nogen hvor og til hvilke penge man fE5%r fat pE5% en Beomaster 1900 der
stadig duer?

/JF8%rgen

Re: K?kkenradio
Hej Jørgen,

Prøv at kikke på shoppit.dk, de har af og til B&O,

jeg har lige set en Beomaster 1900 til kr 400,- og en til kr 600,-

Mvh Jens

Hej Jens

Jeg er helt enig i din betragtning, tak for din hjælp til at formulere
det: Det ene projekt behøver på ingen  måde at udelukke det andet. Men
ved nogen hvor og til hvilke penge man får fat på en Beomaster 1900 der
stadig duer?

/Jørgen

Re: Køkkenradio
Vi har købt en Philips DCM 230 og er blevet så glad for den, at vi også har
købt en til badeværelset. Med et 4 GB USB memorystick (købt hos Aldi til 119
kr.) er der plads til ca. 60 CD'er.
Mvh. Per.

Site Timeline