Køb af oscilloskop til hobbybrug

Hej,
Nu skal det være. Jeg har besluttet mig for at købe et oscilloskop. Jeg vil
bruge op til
12-1500 kr på det.

Det skal være driftsikkert (noget der holder), og jeg vil meget gerne have,
at det kan logge data, så man på den ene eller anden måde kan få data over
på en PC. Umiddelbart er 20MHz godt nok, men selvf. ville det være rarere
med et 100MHz.
Inde på www.brugtgrej.dk er der nogle ældre 100MHz scoper til salg, men jeg
ved ikke, om det kan betale sig at købe sådan et (og så kan det ikke logge
data).

Jeg har vist været inde på det før, men så er der den mulighed, at jeg køber
et PC-scope, der tilsluttes via USB-porten eller lignende. Der er godt nok
mange at vælge imellem, men skal man have et 100MHz er det vist heller ikke
indenfor de 1500kr.

Har I nogle gode råd og/eller bud?

Mvh. Kim

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

jeg vil anbefale et 100MHz scop hvis du har muligheden, det giver dig et godt
instrument, som uden problemer kan bruges mange år frem i nu.

et godt gammel phillips scop er alftid et hit, hvorfor skal du lige logge
til en PC?, og er det noget du vil bruge hver dag?.

jeg vil anbefale noget HP scop eller tektronix hvor der er GBIP/IEEE på
og så skal du skaffe et gammel ISA/PCI kort til formålet, så kan du
logge alt det data du vil, men jeg tvivler på du kan holde det
indenfor 1500kr, et phillips scop i god stand ligger i 1000-2000kr
så snakker vi også et analogt scop, jeg har selv et HP54504 det mindes jeg at
givet 600 dollars for ca. på ebay.

jeg tror det med fabrikanter er meget religion, i det daglige bruger jeg
udenlukket tektronix lige fra TDS3032 op til de helt store modeller til et
par mill, når jeg er hjemme bruger jeg HP og phillips, det kommer meget an på
hvad der lige falder en bedst, jeg har tidligere brugt hameg, dog synes
jeg at phillips/tektronix virker mere robust generalt.

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

Tak for rådene. Jeg er efterhånden kommet frem til, at jeg går efter et
analogt 100MHz scope.
Som supplement kan jeg så fornøje mig med at lege med disse simple "gør det
selv" PC scoper:
http://www.zelscope.com/features.html
http://www.makezine.com/blog/archive/2006/11/scopeonpc_turn.html
Jeg tror de er tilstrækkeligt til de ting, jeg kunne finde på at logge.

Næste problem er nu:
Hvor finder jeg et godt gammelt oscilloskop til en rimelig pris?  Inde på
brugtgrej.dk er der et par stykker til salg, men
1) Der står, de skal efterses/renses,
2) Jeg ved ikke, om der er prober med. Manual ville også være et hit for mig
3) Jeg aner ikke om prisen er rimelig
4) De befinder sig i Kastrup og jeg bor i Aalborg.

Måske må jeg bare væbne mig med tålmodighed...

Mvh. Kim

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

hvilket oftest betyder at katodestrålerøret er slidt op... :-(
jeg siger ikke at det altid er tilfældet, men har desværre bare oplevet
flere af denne slags...

Rasmus

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

Ok. Tak for oplysningen.
Jeg er dog også villig til at smide lidt flere penge efter sagen, hvis det
er nødvendigt. Jeg vil ikke købe noget, der skal repareres først.

Mvh. Kim

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug
det er nu ellers så hyggeligt.. :-) du skulle vel aldrig læse e-ingeniør på
AAU?

Rasmus

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

Nej, jeg blev færdig som d-ingeniør på AAU i 2004. Jeg er dog ind imellem
lidt ærgerlig over, at jeg ikke valgte e-retningen, men man kan jo ikke lære
det hele :-) Nu kan jeg hygge mig med at rode med lidt elektronik i
fritiden.

Mvh. Kim

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug
ok... jeg er på 10. sem. RISC nu... :-)
ja så må du lære nu jo... hehe

Rasmus

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug
Hej

Prøv at kig på PicoScope 2104 eller PicoScope 2202. Den danske forhandler er
www.shop.microtec.dk

Mvh. Sean

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

Husk der forskel på analog og digital.

Hvis du køber digital vil jeg gange med ca 10

/Lars

Re: Køb af oscilloskop til hobbybrug

Der et sted:

http://www.helmut-singer.de/index.htm

hvor du kan få en masser oplysninger om forskellige scoper og hvad de koster
i relation til hinanden. De fleste kan nok erhverves billigere andet steds -
henholdsvis med og meduden garanti.
Karsten H. (7870)