Justering af nulpunkt på multimeter

Er der nogen som har erfaring med justering af nulpunkt af udlæsning på
multimeter fra Velleman ?

På det instrument som jeg har er der en 5-6 justeringspotmetre og jeg har
ikke så meget lyst til at forsøge at skrue på dem alle sammen. Er der nogen
som har et bud på hvor justering af nulpunkt typisk sidder rent fysisk.

Sidste ciffer på multimeteret ligger konsekvent 2 højere end 0 på displayet
når der ikke måles noget med det og det er ikke så smart.

Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet om det, så jeg håber på lidt hjælp
her i nyhedsgruppen.

Kim Larsen

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Det er den til højre for den der sidder til venstre, lige midt for aller
nederst.
Nå ikke. Velleman sælger mindst 8-10 forskellige Taiwan multimetre, så du er
nok nød til at fortælle hvilken model vi taler om ;o)

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Det er den model som hedder DVM68

Kim Larsen

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Desværre ikke samme model som mit.
Var der ikke et diagram i den manual, der fulgte med instrumentet?

Helmholt Elektronik er dansk importør af Velleman, måske de kan hjælpe.
Kontaktoplysningerne finder du på www.helmholt.dk

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Nej det var der desværre ikke men tak for hjælpen med linket.

Kim Larsen

Re: Justering af nulpunkt på multimeter
Hej Kim

Er det i det hele taget noget der kan justeres, jeg syntes at kunne
huske at de voltmeterkredse jeg har mødt, ja de har haft automatisk
indstilling af 0 Volt.

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Hej Max

Jeg ved det ikke. Det kan godt være at du har ret. Jeg håbede bare at der
var en mulighed for det på et af de 5-6 potmetre som sidder indeni.

Kim Larsen

Re: Justering af nulpunkt på multimeter
Hej Kim

En mulighed var hvis man kunne finde et datablad på kredsen i
dit multimeter.

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Det er der uden tvivl, men jeg ville da bare gå til sagen og måle værdierne
på de trimmere du har siddende og så justere og set hvad der sker. Så har du
de originale værdier at gå tilbage til. Evnt. sæt en klat lak på dem før du
begynder.
Men du skal naturligvis have fat i en kalibreringsvejledning på
instrumentet, er du tilfreds med det bør du købe en af importøren - eller
evnt. sende det til kalibrering.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Det koster lige så meget som et nyt instrument at få det kalibreret.
Vi taler om et multimeter til 480 Kr. + moms

Re: Justering af nulpunkt på multimeter
Hej Allan

Ja, man kalibrere næsten ikke multimetre mere, man køber dem
med kalibreringscertificat, når det så efter et par år udløber, ja så
ryger instrumentet ud i produktionen og man køber et nyt til test-
afdelingen.

Re: Justering af nulpunkt på multimeter

Hvad er det dog for et firma, der anvender ikke kalibrerede instrumenter i
produktionen ;o)

Re: Justering af nulpunkt på multimeter
Hej Allan

Dem er der såmændt mange af :)