Justering af NAD 7240PE forstærker

Hej gutter!

Hvor skal jeg måle for at justere de to potmetre i effektforstærkerdelen
på en NAD 7240PE? Kan ikke lige finde et diagram :(

En af jer gamle rotter må da lige have de hints jeg behøver :)

Hele udgangen er skiftet, så for god ordens skyld vil jeg lige sikre mig
den står rigtigt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Justering af NAD 7240PE forstærker
Hej Kim

Er det DC-offset og tomgang strøm ?

Re: Justering af NAD 7240PE forstærker
Hej!

Det formoder jeg, ja :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Justering af NAD 7240PE forstærker

Nogle af de NAD'er der har en 1-ohms modstand i serie med forsyningen til
udgangstransistorene. Den er normalt kortslutte med en loddeklat, og så er
det meningen man skal fjerne kortslutningen og måle over modstanden når man
justerer tomgang. Kan ikke huske hvor meget der skal være, godt nok. Ellers
kan man jo justere tomgangen med mindst forvrængning med en tone. Eller
justere til passende temperatur på kølepladen, hvis man har en fornemmelse
af hvor varm den normalt skal være.

Jeg rep'ede en engang hvor nogen havde justeret tomgang, og glemt at
kortslutte modstandene igen. Så spiller den jo fint, indtil man lige får
lyst til at gi' den lidt kul, så futter modstandene af...

DC justere man bare med millivoltmeter på udgangen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Justering af NAD 7240PE forstærker
Hej!

Nå ja, det er jo pære simpelt. Den stod endda næsten rigtigt - den
udskiftede kanal havde 20mV offset og 0.5mA forkert biasstrøm (ift. den
anden kanal).

Hehe. Skal nok huske at lodde dem til igen :)

Tak for hjælpen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Justering af NAD 7240PE forstærker
Som skrevet andetsteds så fjern loddeklatterne under de 1ohm modstande (en i
hver kanal), juster spændingen over modstanden til 30mV med det potm. som
sidder nærmest kølepladen. Den bliver nok varm som ind i helv. så et trick
er at justere den til 20mV, kontroller lige at der ikke er crossover
forvrængning. Man skal lige lade den køre en havl times tid og så justere
igen, gør det helst i begge kanaler da det er noget ustabilt gammel lort.
Det andet potm er til DC-offset, det er nok ikke så nødvendigt at beskrive..
:-)

Så vidt jeg husker så hvis du glemmer at lodde modstanden til igen så fiser
den hurtigt af igen, men der sker ikke andet ved det.

Mvh
Manse

Site Timeline