Justering af forstærker

Jeg er kommet i besiddelse af et sæt B&O penta højtaler forstærkere
(generation 1), hvoraf den ene er defekt.

De er opbygget som push/pull med NPN og PNP i udgangen. Der er i udgangen 3
stk transistorer direkte oven i hinanden af typen 2SA1302/2SC3281 (0,47 ohm
i emitter).

Jeg har fundet fejlen i den defekte forstærker, hvilket var kortslutning af
et sæt udgangstransistorer. Jeg har fjernet disse og benytter nu kun 2X2
transistorer i udgangen af den ene forstærker.

Jeg har nu strøm på forstærkeren igen.

Tomgangensstrømmen var nu meget stor. På primær er der en strøm på 0,5 A =
100 W.

Jeg har nedjusteret denne til 0,01 A = ca. 20 W da den anden forstærker
trække denne strøm. Umiddelbart spille de to forstærkere lige godt.
Mit spørgsmål:
1. Hvilken konsekvens er der ved at mangle et sæt transistorer i udgangen?
2. Hvorledes justeres en sådan forstærker korrekt?

Justeringen er placeret mellem basis på en NPN og en PNP drivertransistor
(basismodstande på 100 ohm) og mellem disse på 150 ohm fast. Potentiometeret
er på 100 ohm.

mvh/ Per

Re: Justering af forstæ rker

THD er større end med 3 sæt i udgangen. Intet andet.

Måler spændingen over en af emitermodstandene, Jeg kan dog ikke huske
hvilken spændind der skal justeres til, kan være 30-50 mV, men er ikke
sikker, det er trods alt mere end 10 år siden jeg sidst havde en sådan
i hænderne.

Mål også om den skulle stå og oscillerer (selvsvinge) på ca 1 -10 mHz,
så er der vist en C35 der skal skiftes.

Husk at få transistorene sat korrekt op mod kølepladen, da det er af
meget stor betydning at de får tilstrækkeligt med køling, ellers
kortslutter de.

/Hans

Re: Justering af forstærker

Teoretisk set har du kun 2/3 effekt tilbage i forstærkeren.

Re: Justering af forstærker

Det var også lige det som jeg ville sige, men fik sent hele mailen ved
en fejl.. he he

Så vidt jeg husker så er en Beolab Panta opbygget med jordet collector
på udgangen.
En jordet kollector har kun strønforstærkning og signalet bliver ikke
forstærket AU=1.
Ohms lov ->> mindre strøm forstækning -->> mindre effekt i din Beolab Penta.

De bedste hilsner

J.

Re: Justering af forstærker

Re: Justering af forstærker

HeeHee... - Du har kun 2 sæt snyltekapaciteter i dit udgangstrin, og mister
derved et sæt harmoniske forvrængninger ( positiv bivirkning )
Dog har du teoretisk osse kun 2/3 strøm at gøre med, så du bør nok liste et
sæt trans'er mere i...
Smid mig en PM, så skal jeg sende dig et par sæt udgangstrans'er, hvis jeg
da har flere.
Ellers er de erstattet af 2sc5200 og 2sa.... - kan jeg ikke huske, men jeg
mener jeg har flere liggende af begge typer.

Når du fikser på Penta'erne er det ret essentielt at du skifter tomgangs- og
DC-potmetrene, da disse er reet dårlige, og typisk fejlkilde til defekte
udgange.

 - Og kontroller lige zobel-netværket i udgangen, specielt hvis de skal
bruges med andre højttalere.

 - Jeg kan sende dig diagrammer sammen med transer...

PentaLab'erne kan forøvrigt med hævet forsyning til +-100 Volt og 6 par.
transer i hver fase, levere ca. 500W og holde til det, blot skal der skiftes
et par dioder, 4148'ere i noget af mutingsystemet, de de har zener
break-down ved ca. 160 volt, og derved klipper forstærkeren den negativce
fase ved ca. -60 volt på udgangen

I min første tid som radiomek'er forskede jeg en hel del i disse
forstærkere, da de var billige som reservedele ( hovedprinte'ne ), så hvis
du vil vide mere, eller se en af EVO typerne, så kan du jo sige til...

  - I senere tid er de prof. versioner jeg byggede for øvrigt skiftet ud til
klasse D fra LC, bedre lyd og meget mere power...

Lars / Viborg

Re: Justering af forstæ rker

Fin info. Mange tak.

Det er hermed gjort.

Jeg kan lige fortælle at jeg for nogle år siden sad på B&O og
repererede bla. disse forstærkere, og jeg syntes de er noget af det
bedste B&O længe har lavet. Specielt softclipping-kredsløbet var
genialt, dynamisk så det fulgte forsyningsspændingen. Ingen andre
havde på daværende tidspunkt et tilsvarende softclipping-kredsløb.

Jeg havde via mit daværende job engang mulighed for at tale med en af
konstruktørene. Da fik jeg at vide at den godt kunne nøjes med et sæt
transtorere, men at forvrængningen da blot ville være større.

Fortæl, fortæl...

/Hans

Re: Justering af forstærker
Tak for de mange svar.
Jeg vi prøve, at lave en justering af forstærkerne og udskifte potentiometer
(E95) i udgangstrinnet.

Jeg havde fat i en Hi-Fi "ekspert" på mit arbejde der mente at det var
risikabelt at i sætte ny transistor, hvis disse var nyere og af en
erstatningstype. Jeg er nu ikke helt sikker på at dette er korrekt. Håber at
kunne finde nogle af samme type, da det jo er bedst at have en ikke
amputeret forstærker, hvor nogle transistorer mangler.

Nå jeg har gjort dette vil jeg også for en sikkerhedsskyld, teste at der
ikke er LF svingninger på udgangen.
Er der nogle der kan huske om spændingen over Emittermodstanden skal være 30
mV eller 50 mV? (eller er dette af mindre betydning)

I øvrigt er forstærkerne et sæt prototyper fra B&O lab. Jeg tror, at disse
er blevet testet for EMC osv.. Der er komplet diagram og komponent liste med
disse både i håndskrift og på tryk. Så de er for mig lidt sjove.

Det er min plan at bruge forstærkerene sammen med en Beosound 3000 og et par
Beovox 5000 (panel)

Mvh/Per

Re: Justering af forstæ rker

Jeg har et sæt transistorer liggende, drop en mail.
/Hans

Re: Justering af forstærker

__SNIP__ - Om Penta'erne...

 - Hvad vil du vide??

Med et modul / udgang, kan de levere ca. 300W / 8Ohm, og hvis du vil være
flabet, kobler du blot to moduler op til brokoblet drift.
Med brokobling og +- 63 volt, som er den gamle øverste spænding, kan de
kontinuert levere lige under 1000W / 8 Ohm, eller lige omkring 1900W / 4
Ohm... - Alle målinger selvfølgelig rigtig RMS, ikke noget med andet fusk
( bortset fra at belastningen er puttet ned i en spand vand... )...

Dem har jeg rodet en del med, på størrelse med et dankort og en fantastisk
lyd, til ingen penge.

Du kan se mere på www.lcaudio.dk , kig efter zappulse, mener den sidste
version ligger på forsiden pt.

Eller hvis du nogensinde kommer forbi Viborg, så kan du da osse få en
demonstration...

Lars / Viborg

Re: Justering af forstærker

Det er en fin formulering på LC Audio's forside: "Den aktuelle udgangseffekt
afhænger dog af hvor meget strømforsyningen kan afgive"

Og så fik billedet
http://www.lcaudio.dk/zp23-1.jpgmig til at tænke på 200 W
elektronisk trafo til halogenbelysning ;-)
... men ZapPulse er dog noget kønnere.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline