Jumpstarter Byg selv

Jeg har set at falck har sådanne jumpstartere der ligner noget hjemmebygget
i sådan et simpelt alu kabinet. men nu har jeg ikke lige selv haft behov for
starthjælp. så jeg har ikke haft mulighed for at studere den nærmere.. så
jeg tænkte om nogle måske har et diagram på sådan en, så jeg kunne bygge en
selv.. det ville blive betydelig bedre end det plastic pis man kan købe
overalt..

eller nogle ved måske hvor man finder det på nettet ?

Mvh Brian

Re: Jumpstarter Byg selv

Det er bare et godt batteri i en kasse.

Re: Jumpstarter Byg selv
svjh husker er det bare et godt batteri der oplades når det sidder i
falckbilen.

mvh Erik

Re: Jumpstarter Byg selv

Der må da være lidt mere i det.. når man kikke på kassenes størrelse og de
kan jo starte alt med dem.. store diesel biler der bruger en del strøm for
at trække motoren igang.. og kort efter er de klar til at starte en bil
mere..

de små harald nyborg modeller der også virker fint. må der sidde noget
elektronik i der vrider alt strømmen ud af batteriet på en gang...

Har nemlig nogle 12V 7ah nimh batterier jeg kunne tænke mig at bruge hvis
man kunne..

//Brian

Re: Jumpstarter Byg selv
Nej.

Ja og en sådan får de heller ikke igang og slet ikke på en vinterdag,
med mindre at motoren er driftsvarm så har de en chance.

Ja, ja, spis nu brød til.
Det batteri de bruger bliver nok heller ikke særligt gammelt, tvivler
på at de når at blive et år.

Men ideen/systemet er ret smart specielt til Falck/DAH da de jo i
perioder har starthjælp i hopetal, til alm. hjemmebrug er det
tvivlsomt om der er ide/økonomi i det.

Nej, der er ikke andet end et (bly) batteri og et ladekredsløb.
Et batteri i størrelsen 12Volt 17-25 Ahr.

Det kan jo komme an på en prøve, men hold lidt god afstand til
batterierne de kunne eksploderer, og så er de farlige som
håndgranater.
Forbind 3 af den i parallel med moget seriøst kraftigt matriale og
solide kabler på og så test.
Men det koster nok alt for meget at holde dine accuer opladet hele
året. Husk at oplade dem korrekt.

/Hans

Re: Jumpstarter Byg selv

Du kan ikke fE5% noget elektronik der vrider mere strF8%m ud af
batterierne end de kan give.

Som jeg skrev tidligere: Et godt batteri med hF8%j CCA (Cold Cranking
Amps).

Klaus

Re: Jumpstarter Byg selv

Må jeg anbefale http://www.optima-batterien.eu/optima-products/redtop.html

--
Lars G

Re: Jumpstarter Byg selv
Okay... ja her gik man så og troede det var sådan et eller andet skide smart
og benebrydende de havde.. men åbentbart ikke..

Så jeg må hvist hellere opgive projektet, og nøjes med en billig model hvis
jeg selv skal have en..

//Brian

Re: Jumpstarter Byg selv

Jo, et godt batteri.

Hvorfor?

De billige modeller er noget skrammel. Min far har ødelagt nummer 2 nu
ved ikke at bruge den regelmæssigt.

Re: Jumpstarter Byg selv

Jeg må hellere lige tilføje at kablerne bør være meget tykke - det er
Falcks.
Jeg havde købt en kineserfætter i T-hansen, der angiveligt skulle kunne
klare 400 A startstrøm.

Min gamle Audi 80 var løbet tør for strøm da jeg havde glemt lyset eller
sådan noget.
Så jeg tænkte at en jumpstarter kunne bæres hen til den bil der skulle
startesog det var jo fiksere end kabler.

Altså ud til T-hansen - og lade 1 døgn.

Så ud til dyngen af en Audi - der end ikke kunne dreje motoren en omgang -
så var jumpstarteren flad.
Ny opladning og prøve igen - samme historie.

Afleverede skramlet til T-hansen med anbefaling om at stoppe med at sælge
skidtet.

Er abonnent hos Falck - så dem ringede til. De kom med den i tråden omtalte
starter og jeg fik en hyggelig og opbyggelig samtale med rederen.
Hans udsagn var :

Det skrammel man kan købe i T-hansen og onkel Harald har kun en gavlig
feature : Der er tit en lampe man kan lyse i motorrummet med !!!!
Ellers er ledninger korte og tynde - de er ikke egnet til opgaven.

Så skal det være helt godt må man have en lader - et ordentligt
autobatteri - en holder til batteriet så man slæbe det rundt - gode tykke
(meget tykke) ledninger på et par meter stykket. Eller være abonnent hos
Falck ;-)

Hilsen Knud

Re: Jumpstarter Byg selv

Det gælder også om at have et par gode klemmer, der kan få en ordenlig
forbindelse. De fleste af de skrammel-startkabler man kan købe for en
billig penge er simpelthen for billige. Min dieselmaskine får man ikke i
gang med dem uden den anden bil har stået og ladet på min bil i et
stykke tid. Der er simpelthen ikke ordentlig forbindelse.

- Lars

Re: Jumpstarter Byg selv

Ja, ohms lov gælder (desværre) også for startkabler.

Kobbers modstand er lidt under 20Ohm for en 1kv 1000meter tråd. Det
betyder at et 20kvadrat kabel på 5 meter (svarende til at hver af de to
ledere er 2.5m) har en modstand på 50mOhm. Trækker man 100Amp gennem
det, vil der være et spændingsfald på 5Volt, og så er der ikke mere end
7V til at starte på. Og beregner man en overgangsmodstand ved klemmerne,
skal det nok blive endnu mindre. Den indre modstand i hjælpebilens
batteri har jeg set bort fra.

Bruges 50kv kabel, med den halve længde, er der en reel mulighed for at
starte...

Jeg har faktisk prøvet, at starte min bil med en 330F kondensator, og
det gik fint.