Jumper select modstand.

Jeg sidder lige og regner lidt på et modstands"netværk".

Jeg kunne tænke mig at kunne vælge en given modstand enten ved at sætte en
eller flere jumpere, eller med en lille dipswitch.

Modstanden skal kunne varieres mellem 390ohm og 2.2kohm. Der er plads til 3
modstande på mit print, og det er jo indlysende nemt at vælge feks 390, 1500
og 2200ohm, og blot sætte en jumper ud for den ene man skal bruge. Men så
slog det mig lige: der er jo mulighed for at lave noget mere avanceret end
blot 1 jumper.

Man kunne godt forestille sig at man kunne få en hel stribe forskellige
kombinationer, ved at sætte 1 eller flere jumpere, men hvordan regner jeg
lige ud hvordan springet mellem disse parrallelkoblede modstande skal være
for at jeg får en pæn fordeling mellem springene?

Jeg kan godt regne en alm parrallelforb ud(!) men det sjove kommer når man
så ser på fordelingen mellem springene bagefter.

Hmm...Er det nogen der kan lure hvad jeg vil, og forklare mig hvordan jeg
får en pæn fordeling mellem springene?

Mvh
Henrik.

Re: Jumper select modstand.
Vil lige give et eksempel på en mulig opstilling med 3 modstande og 2
jumpere det giver ialt 4 muligheder fordel jævnt, 390 1K 1K6 og 2K2.

|-------R1---------|
|--/ ----R2---------|
|--/-----R3---------|

Håber du forstår min lille teging;) (og godt man ikke skal leve af sådan
noget)

Når R2 og R3 er afbrudt skal den samlede modstand være 2K2, hvilket vil sige
at R1 skal være 2K2. Når R2 og R3 er tilsluttet skal den samlet modstand
være 390ohm. Hvilket giver at R2 og R3 til parallelt skal give 470ohm(1/R1 +
1/(R2||R3) = 1/390). Vi kan defor opstille følgende ligning 1/R2 + 1/R3 =
1/470. Når kun R2 er tilsluttet skal det give en samlet modtsand på 1K
derfor 1/R2 + 1/R1 = 1/1000, man får så R2 = 1K8. Så er det bare at sætte R2
ind i 1/R2 + 1/R3 = 1/470 hvilket giver R3 = 600ohm.

Håber det er hjælp nok.

\Lars

--
\Lars