Jumper select modstand.

Jeg sidder lige og regner lidt på et modstands"netværk".

Jeg kunne tænke mig at kunne vælge en given modstand enten ved at sætte en eller flere jumpere, eller med en lille dipswitch.

Modstanden skal kunne varieres mellem 390ohm og 2.2kohm. Der er plads til 3 modstande på mit print, og det er jo indlysende nemt at vælge feks 390, 1500 og 2200ohm, og blot sætte en jumper ud for den ene man skal bruge. Men så slog det mig lige: der er jo mulighed for at lave noget mere avanceret end blot 1 jumper.

Man kunne godt forestille sig at man kunne få en hel stribe forskellige kombinationer, ved at sætte 1 eller flere jumpere, men hvordan regner jeg lige ud hvordan springet mellem disse parrallelkoblede modstande skal være for at jeg får en pæn fordeling mellem springene?

Jeg kan godt regne en alm parrallelforb ud(!) men det sjove kommer når man så ser på fordelingen mellem springene bagefter.

Hmm...Er det nogen der kan lure hvad jeg vil, og forklare mig hvordan jeg får en pæn fordeling mellem springene?

Mvh Henrik.

Reply to
Henrik Mortensen

Vil lige give et eksempel på en mulig opstilling med 3 modstande og 2 jumpere det giver ialt 4 muligheder fordel jævnt, 390 1K 1K6 og 2K2.

|-------R1---------| |--/ ----R2---------| |--/-----R3---------|

Håber du forstår min lille teging;) (og godt man ikke skal leve af sådan noget)

Når R2 og R3 er afbrudt skal den samlede modstand være 2K2, hvilket vil sige at R1 skal være 2K2. Når R2 og R3 er tilsluttet skal den samlet modstand være 390ohm. Hvilket giver at R2 og R3 til parallelt skal give 470ohm(1/R1 +

1/(R2||R3) = 1/390). Vi kan defor opstille følgende ligning 1/R2 + 1/R3 = 1/470. Når kun R2 er tilsluttet skal det give en samlet modtsand på 1K derfor 1/R2 + 1/R1 = 1/1000, man får så R2 = 1K8. Så er det bare at sætte R2 ind i 1/R2 + 1/R3 = 1/470 hvilket giver R3 = 600ohm.

Håber det er hjælp nok.

\Lars

-- \Lars "Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:c07d38$i2j$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

3
1500
Reply to
Lars

Takker! Det er jo indlysende, og jeg burde selv have set det, øv.

Men tak for den hurtige hjælp!

Mvh Henrik

"Lars" skrev i en meddelelse news:c07fl9$2ja$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

sige