Joystick potmeter fra 10K til 100K

Jeg skal i en kontrolpult indbygge et mini joystick til at styre en
standard PC 15pins gameport.
I principet et standard joystick, hvor der normalt sidder 2 stk. 100K
potmetere.
De sidder som variabel modstand som vist pE5%

http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_stick.gif

De smE5% print joystick jeg har fundet findes kun i en 10K version.

Er der en der har et bud pE5% hvordan jeg fE5%r 10K til at virke sE5% nul
punkt stadig er i midten ??

Mvh. Ole Vedel

Re: Joystick potmeter fra 10K til 100K

middel bart vil jeg foreslå at du forbinder den ene ende til 5 volt og den
anden til GND og mitter punktet på potmeteret til Y1
og ligesådan med det andet potmetre.

/Carsten

Re: Joystick potmeter fra 10K til 100K
Det er jeg ikke sikker på vil virke da nogle game porte virker ved måle
tiden det tager at lade en kondensator op igennem modstanden i joystikket.

Mvh
   Jan

Re: Joystick potmeter fra 10K til 100K

le

Nej Det virker ikke. Computeren ser ikke joysticket.

Mvh. Ole Vedel

Re: Joystick potmeter fra 10K til 100K

Ok lidt teori
Hvis vi antager, at der sider en kondensator som bliver ladet op, bliver den
sikkert ladet op, til ca 5 voldt hver gang, det tager bare lidt længere
tid, når modstanden er stor, og kort tid når den er lille, !!

hvis det er sådan det henger sammen, bliver det lidt svært, at udskifte 100k
med 10k, !! da det, er både mitter punktet, og fuldt udslag, til den ene
side der er forrykket,  ( 0 volt siden / lang opladnings tid )

Er det ikke muligt, at kalibrere software ??

/Carsten

Re: Joystick potmeter fra 10K til 100K

Ikke sE5%dan bare. Det er en lukket boks med standard gameport.

Jeg vi prF8%ve at udskifte de 2 potmetere, problemet er bare at vandring
kun er omkring 60 grader fra 0 til 100K.

Mvh. Ole Vedel

Re: Joystick potmeter fra 10K til 100K

Hvad med at bruge et 470K pot? Det burde give omkring 100k ved 60 grader.

Leif

Site Timeline