Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)

Jeg har 2 stk joystick kontakter fra APLS

http://www.centauri.dk/elektronik/ALPS_RKJXK_L_Switch.gif

http://www.centauri.dk/elektronik/ALPS_RKJXK_L_Switch.pdf

Jeg skal gerne have det sådan at jeg kan køre deres output ind op en I/O
port på en microcontroler og vil helst ikke bruge en A/D Converter til det.

Så er der nogen der kan være mig behjælpelig hvordan jeg på den mest simple
måde kan få det lavet op til et output på f.eks 0 eller 5 volt +- 1 til
1-1,5 Volt.

Hvis jeg måler på Potentiometeret er der i mitterstillingen ca 4,5 K Ohm fra
Miden af ud til hver side.

Og bevæger jeg den op eller ned falder den til ca 620 Ohm.

Så for at tage en ting i mellem ville jeg meget gerne den ville skifte ned
ca 2 K Ohm så der er lidt fri rum.

Nogen er kan hjælpe mig med hvordan det skal laves, for mit analog
elektronik er desværre gået meget i glemme bogen.

Kan kun huske det kan gøres med nogle transistore og lidt. Men ikke hvilke
og hvordan.

På forhånd mange tak.

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
Du kunne evt. bruge en LM3914 som er en slags VU meter. Den har 10 udgange
hvor man kan sætte en LED på hver, og så vil den vandre enten som en søjle
eller en prik afh. af input spændingen.
Hvis du kobler LM3914 op til at vise outputtet som en prik, og sætter dit
joystik-potmeter op som en spændingsdeler og tilslutter de, af de 10 udgange
du har brug for, til din microtroler så er du vel egentlig kørende.
Se evt. datablad på http://www.national.com/pf/LM/LM3914.html

/Tom

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
Ja ok det ser da ud til at være en mulighed, men vil bare fylde en del mere
når der så skal 2 sådanne kredse til. For at få X og Y retning med.

Men vil det ikke også være muligt med nogle simple transistore og et par
modstande ?

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
mere
En transistor åbner ved ca. 0,7V mellem basis og emitter.
Det kan du jo benytte dig af og evt. sætte en zenerdiode i serie med basis,
så vil den åbne ved en spænding på 7,0V + zenerspændingen (lidt afhængig af
strømmen).
Ellers kan du bruge en op-amp som komperator. Du kan f.eks. bruge LM324 hvor
du får 4 i en pakke.

Eller vælge en PIC processor med indbygget A/D, men det er jo nok ikke den
vej du vil gå.

/Tom

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
Er det noget du kan beskrive yderliger hvordan skal sættes sammen det med en
zenerdiode, for den forstår jeg ikke lige.
Er lidt for mange år siden jeg har rodet med Analog Teknik kan jeg godt
mærke.
For så vidt jeg husker hvis man har f.eks. en 5 V zenerdiode så kortslutter
den da alt over 5V til 0 så der altid kun kommer  volt ud eller tager jeg
helt fejl der.

Skal nemlig bare have det til at jeg kan køre det ind på indgangene på denne
her fætter
http://www.usbmicro.com/products.html

For har ellers prøvet hele bagen med div modstande nog nogle BC 547
transistore uden det store held

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
en zenerdiode>
denne

Hvis du påtrykker en zener diode en spænding i lede retningen, vil der være
en spænding over den på ca. 0,6V, lige som en alm. diode. Men påtrykker du
en spænding i spærre retningen vil der være en spænding over den svarende
til zener spændingen.
Dvs. laver du en spændingsdeler, med en modstand til + og en zener diode i
spærre retningen til 0V. Vil du kunne måle en spænding svarende til zener
diodens påtrykte værdi over denne.
Tager du så f.eks. en alm. NPN transistor så som BC547, og sætter f.eks. en
1K modstand på den basis (for at begrænse strømmen), så skal den have en
spænding på ca. 0,7V for at åbne, sætter du så en zener diode i serie med
basismodstanden på f.eks. 3,3V skal der 4V til før transistoren åbner.
I praksis skal du have en modstand på fra udgangen af zener dioden til 0V
for at der trækkes en lidt større strøm, end den igennem transistorens
basis. Ellers vil spændingsfaldet over zener dioden være større en den
påtrykte værdi.
Håber at du fik noget ud af denne forklaring.

Men du skal stadig bruge en transistor, 3 modstande og en zener diode pr.
spænding du vil detektere. Så hvis du vil aflæse både op, ned og midt på dit
joystik, vil det kræve sådanne 3, og så tror jeg at LM3914 er et bedre bud
også pladsmæssig.

Den det fætter du bruger, er det korrekt forstået at det er en enhed du kan
tilslutte til en USB port på din PC, og så får du 16 ind eller udgange som
du kan styre fra noget software?

/Tom

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
Hej Tom

Jeg har prøvet at lave følgende opbygning.
http://www.centauri.dk/elektronik/layout1.jpg

Men det virker desværre ikke helt efter hensigt.

For min Lys Diode lyser også når mit joystick står i midter possition altså
når der er ca 5 M Ohm genne den.
Og holder så op med at lyse når man trykker den til den ene side. dvs når
den når ned på ca 1 M Ohm.
Og skulle meget gerne virke omvendt.

Har jeg gjort noget forkert her eller har jeg helt mistorfoået det ?

For synes heller ikke helt jeg kan få det hen når jeg simulere det i
Electronics Workbench

Men tror nu også nok endne bliver at jeg bliver nød til at brueg en LM3914,
men ville helst bare gerne lige klare det med de komponenter jeg nu havde
hjemme her til test.

Angåede den USB Dims ja så er det korrekt det giver mig 16 I/O porte jeg så
kan bruge som jeg ønsker i Software. Der findes et han af sådanne kits et
andet et jeg bla bruger er
http://www.beyondlogic.org/usb/ftdi.htm
USBMOD2 USB to 8bit Parallel Data Module

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)

Prøv at se i dk.binaer

Håber den virker :-)

Mvh
Lars G

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
Hej Lars

Det eksempel virker meget fint.

Har bare lige et sidste problem jeg ikke lige kan se mig ud af ved det.
Joysticket virker jo med det der potensiometer der går fra midter stillingen
på de ca 5 M Ohm ud til en af yder stillingerne til hver side.

Så nu her virker det hvis jeg køre potensiometeret mod den positive ende.

Så hvis det ikke er formeget at forlange kan du så hjælpe mig lidt med
hvordan jeg også kan få en ande lysdiode til at tænde når den bliver skubbet
i den modsatte retning.

Således at jeg har et LysDiode til hver retning.

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
meddelelse

Hvad med bare at forbinde midterbenet på pot'en til plus, og hver sit
yderben til hver sin transistors basis gennem en passende seriemodstand? Og
så en passende modstand til stel fra basis. Emitterne til stel, og
kollektorerne ud, med pullup modstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
Lydder umiddelbart ikke helt tosset.

Må lige se om jeg kan få det skruet sammen ud fra den forklaring af. For kan
virkelig godt mærke jeg bliver nød til at genopfriske mit analog teknik.

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)
altså
Jeg kan desværre ikke se den konstruktion Lars har lavet i dk.binaer via min
CyberCity opkobling.
Men hvis vi tager dit diagram som udgangspunkt. Så ville jeg klippe mellem
R2 og D1. Så ville jeg føre højre side af R2 ned til højre side af R1, og
zener dioden skal ned i mellem R3 og R1 og vendes 180 grader. Således at når
du reducerer den omske værdi af dit potentiometer så øges spændings
forskellen mellem basis og emitter og når den kommer op på 0,7V + zener
spændingen skulle lysdioden lyse.
Nu forsyner du jo med 5V og anvender en 5,6V zener, dvs. du kan aldrig skrue
nok op, da du ikke har en forsynings spænding som overstiger zener
spændingen + basis-emitter spændingen.

Nu ved jeg ikke hvor skrap du er til at programmere, og om du har lydkort i,
men ellers kunne du f.eks. lade dit potentiometer indgå i en oscilator
således at frekvensen ændre sig i takt med potentiometer stillingen.
Frekvensen kunne du optage via lydkortet (med stereo er der lige en kanal
til hver pot-meter i joystikket).
Bare en ide.

/Tom

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)

http://i72.imagethrust.com/images/TDK/view-image/a-1.html

Re: Joystick Potentiometer output til TTL (nevo)

Tak for det. Det netop sådan jeg havde tænkt mig at det kunne laves.
/Tom

Site Timeline