Jordspyd vs. Kabeltv

Hejsa

Her lige et hurtigt spørgsmål til elektrikeren...

Efter for nogen tid siden at havde snedkereret skærmede net kabler med jord
og forbundet mine hifi komponenter til fælles potentiale, var det jo
egentligt meningen at der også skulle et jordspyd på.

Inden jeg banker spydet i jorden, vil jeg lige forhøre mig hos Jer om I ser
nogen problemer i det i forhold til mit kabeltv antennesignal.
Elektrisk set får både mit tv og FM radio jo tilført Stofa's jordpotentiale
gennem antenneledningen, som så har kontakt til resten af anlæget.
Kommer min nye Jord og Stofa-signalet så til ligge og kæmpe imod hinanden,
med jordsløjfer, brum og det der er værre til følge, - eller er det intet
problem ?

Kvalificerede svar modtages med kyshånd.

/CK

Re: Jordspyd vs. Kabeltv

Min bror havde koblet alt sit computergrej til jord via den
jordforbindelse som er i hans elinstallation og  Radio og TV var koblet
til jord via den jordforbindelse som er i antennenettet (husker ikke
hvad udbyderen hedder).

Da han koblede TV'et til computeren, for at vise film fra computeren på
TV'et, kunne han konstatere at der kom brum på lyden i TV'et når han
viste film fra computeren.

Løsningen blev at undlade jordforbindelsen fra elinstallationen til
computerne og i stedet nøjes med jordforbindelsen fra antennenettet.

Jeg selv har TDC-Kabeltv og WebSpeed.

Begge mine computere har TV-kort og får derved jordforbindelsen fra
kabeltvnettet.

Det samme gør mit kabelmodem, som jo også er koblet direkte til
kabeltvnettet.

For at undgå problemer har jeg koblet router/switchen til modemet vha.
et netkabel med skærm, så jordforbindelsen føres denne vej fra kabelmodemet.

Chassiet på serveren er vha. en ledning koblet til skærm på kabeltvnettet.

Printerne er koblet til chassiet på serveren vha. skærmen i printerkablerne.

For at illustrere at jordforbindelse, eller i hvert fald
potentialeudligning mellem apparater kan være kritisk, kan jeg fortælle
at hvis jeg afbryder jordforbindelsen til serveren (og derved printerne)
starter netkortet i serveren ikke op når den bootes. Dette sker ca. 2 ud
af 3 gange. Kobler jeg laserprinteren fra, forbedres dette til ca. hver
anden gang og kobler jeg begge printere fra starter netkortet aldrig
korrekt op.

Ovenstående kan tilskrives de strømforsyninger, som disse apparater er
leveret med. De er alle konstrueret til at at arbejde med jordforbindelse.

I dit sted ville jeg nøjes med at anvende Stofas jordforbindelse og så
sørge for at den er trukket ud til samtlige apparater i dit netværk.

Mvh
Claus

Re: Jordspyd vs. Kabeltv
Alternative kan man jo bare skide på TDC/stofa's eller hvem det nu er,
og købe en galvanisk adskiller og putte på sit antenne kabel, og køre på
den jord der er i huset. Det må da være lange den bedste løsning, for
det andet kan give enorme problemer hvis man har en masse issenkram, og
det hele er koblet sammen.

Re: Jordspyd vs. Kabeltv

Du har ramt den forkerte gruppe.

Bgge dine sætninger (herover) passer med at du spørger i gruppen
dk.teknik.el   Prøv det.

Se www.usenet.dk for oversigt over danske grupper.

Mvh. Jørgen

Re: Jordspyd vs. Kabeltv
On Sun, 28 Aug 2005 15:50:05 +0200, Jørgen Rasmussen

Nej.

Går den i bukserne på dig når du skriver sådan?
Blev du drillet som barn, eller er du bare FOR grim?

FUT away
Re: Jordspyd vs. Kabeltv
Hej Claus, Troels og Jørgen

Foreløbigt tak for jeres svar:

Ja det var lige netop det jeg frygtede, Jordsløjfer brum og andre
ukvemshedder.

Ja en galvanisk adskillelse af antennesignalet var da en glimrende ide.
Hvor kan man købe en sådan skille-trafo der lader antennesignalet igennem og
ikke ødelægger signalet for meget ?

Ja det er ikke altid lige let at finde den rigtige gruppe at spørge i.
Jeg vaklede lidt mellem dk.teknik.lyd (det er jo hifi det drejer sig om) og
så her dk.teknik.elektronik.
- dk.teknik.el findes desværre ikke hos min netudbyder (Cybershitty) så...

Mvh
  CK

Re: Jordspyd vs. Kabeltv

Hej CK

Det er lidt underligt, for jeg har også cybercity, og jeg har fin tilgang
til dk.teknik.el
Prøv at skrive det hele, den burde komme op.

Mvh
Dennis

Re: Jordspyd vs. Kabeltv

Faktisk ikke sikker, da jeg kun har haft med det at gøre på en lokal tv
station hvor vi havde brum på systemet, og tilfældigvis har en tdc
kabeltv mand til at lave vores sender, så han kom lige fluks og satte
galvanisk adskillelse på. Kan lige prøve at kigge fabrikat i morgen.

Site Timeline