Jording af stereoanlæg ?

Jeg er flyttet til et nyt hus, hvor der er stik med jord over det hele, men
mit stereoanlæg er udstyret med 2 bens almindelige netstik.

Kan jeg bare udskifte netledningen med en med 3 ledere og så lade
jordledningen gå direkte på stel i f.eks. forforstærkeren ?

Hilsen

Knuden

Re: Jording af stereoanlæg ?

Så lad det blive derved.....

Re: Jording af stereoanlæg ?
//

Med mindre dit udstyr er forsynet med en original tilslutning for
beskyttelsesjord (3-benet stik / 3-leder kabel) og fabrikanten
foreskriver en sådan tilslutning, så gør som Klaus skriver: Lad det være
som det er.
Uautoriseret tilslutning af beskyttelsesjord til apparater kan give
nogle særdeles "spændende" oplevelser. Om ikke andet - så et rimeligt
indtryk af lyden fra netfrekvensen.

//Bjarne

Re: Jording af stereoanlæg ?

Tak for de klare svar.
Suppelerende info:

I diagrammet for forforstærkeren (DENON PRA 1000) er der for england vist at
tredie ben går på chassis ground, mens alle andre markeder (USA, Cananda,
Europa, Hong Kong og Singapore) er uden fobindelse til "jord-ben".

Grunden til at jeg overvejer at forbinde til jord er jeg altid har haft en
svag brummen sammen med effektforskærkeren, hvilket jeg (bl.a. efter læsning
af masse indlæg på internettet) forestillede mig kunne afhjælpes med en
jording af chassis ground ?

Hilsen

Knuden

Re: Jording af stereoanlæg ?

Klip

En jording er bare en (lang) forbindelse til en transformers jord, et sted.
Jeg kunne forestille mig at det var bedre med en sammenkobling af de 2
bokses jord.

Evt. vend netstikket(-ene) så fase og 0 byttes.

Mvh. Jørgen

Re: Jording af stereoanlæg ?

Nåehh nåehhh -

min jording (?) er et tykt kabel fra målertavlen til et gedigent
jordspyd, tampet 9 meter ned i kridtet ;)

--
Jan_stevns

Re: Jording af stereoanlæg ?

Nej, en jording er lokal.

Re: Jording af stereoanlæg ?

Manden banker vel et jordspyd ned i haven og forbinder et monster kabel
ind til alt udstyret som samtidig får forbundet dets stelterminaler til
jord. Sådan har jeg tit gjort med EDB udstyr som efterfølgende har
fungeret upåklageligt. Og selvfølgelig er der i huset et virksomt Hpfi
relæ der fanger evt. fejlstrømme til denne jordforbindelse.

Site Timeline