Jorde et rackskab?

Hej,

Korte version: hvordan jorder man et rackskab korrekt?

Lange: Jeg var træt af at have computere og AV udstyr til at flyde, og da meget af det var i 19" kabinetter købte jeg et skab til det.

Men hvordan jorder jeg det korrekt, skal alle enheder jordes og i stelkontakt med skabet, eller isoleres fra skabet? Trækker jeg en jordledning fra samme gruppe som fasen, eller fra en stikprop, til skabet, eller slet ikke?

Tak, Walther

The #1 Newsgroup Service in the World! >100,000 Newsgroups

---= 19 East/West-Coast Specialized Servers - Total Privacy via Encryption =---

The #1 Newsgroup Service in the World! >100,000 Newsgroups

---= 19 East/West-Coast Specialized Servers - Total Privacy via Encryption =---

Reply to
Walther

News==----

Newsgroups

=---

News==----

Newsgroups

=---

Forslag: Lag deg ein jordingskinne "midt i skapet". Bruk 2,5 qmm (gul/grøn) ledning med påpressa kabelsko (med øye). Billig pressverktøy skaper problemer.

Jordledningane skal festasr i "boksane" med bolt og nye springskiver mellom gods og ledning. (Messing)boltane skal ha kontramutter.

Eg rekner med at du har strømtilførsel til skapet via ein apperatkontakt. Legg ei kort jordingslisse fra jord i kontakten til gods, og ein 6qmm opp til jordingskinnen.

Taggskiver er betre en springskiver, men nye springskiver er betre en brukte taggskiver.

HM

Reply to
Harald Mossige

Der finnes i alle fall 3 teorier for "jording" (av signal).

Forsøk å setta deg inn i ein av dei, og følg systemet igjennom "alt". Kvar enkelt av teoriane fungerer kvar for seg, men du får som oftast vansker når du mixer.

HM

Reply to
Harald Mossige

Personsikkerhed: Sikre dig at der findes fejlstrømsrelæ i installationen. Tilslutter fra spændingsforsyningen til et stelpunkt på racket og tilslutter alt udstyr med kabler og stikprop med jord. Dobbeltisoleret udstyr tilsluttes uden jord. Hvis du gør dette er der ingen som bliver skadet eller slået ihjel selv ved fejl på dit udstyr.

En bedre løsning: Etabler en forbindelse med et kraftigt jordkabel fra bygningens hovedudligningspunkt direkte til dit racks jordklemme. Hvis der ikke er kabler som fører jord mellem de forskellige dele af racket (døre, sideplader, 19" profiler m.m.) så etabler dem selv, min 6 mm. Husk at skrabe malingen af ned til blankt metal overalt hvor du tilslutter jordkablerne.

Når du monterer dit 19" udstyr gælder samme øvelse, vær sikker på at du har forbindelse til blank metal, det kan f.eks skabes hvis du køber specielle clips møtrikke og skruer med en kraftig skarp tandskive som gennembryder malingen når de spændes.

I kontakt med skabet.

Kraftigt kabel fra hovedudligningen til skabet, til nød kan du bruge den nærmeste jord, men det giver et dårligere resultat.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Det skal minimum være 6qmm, ellers skal det være dobbelt isolereret

2,5qmm. i henhold til stærkstrømsbekengørelsen. Det er pga mekanisk styrke.

I det hele taget hører dette spørgsmål overhovedet ikke hjemme i elektronik gruppen, men istedet dk.teknik.el

Reply to
Bjarke Hansen

Tusind tak for svarene!

Givet længden af svarene, kan jeg regne ud at det ikke var så dumt et spørgsmål ;)

Tak, walther

Reply to
Walther

Hvilket svar valgte du å følge?

HM

Reply to
Harald Mossige

Dårligere resultat - med hensyn til?

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
 Click to see the full signature
Reply to
Ole Geisler

For at undgå brumsløjfer og andet sjovt bør jordforbindelser etableres stjerneformet udfra bygningen hovedudligningspunkt. Hvis man etabler brumsløjfer med sin jordleder kan man få problemer, specielt med audio udstyr (uden jeg på nogen måde påstår at have forstand på disse dele) Hvis man bare tilslutter sig et "tilfældigt" sted risikerer man altså problemer omkring funktionen at udstyret, men personsikkerheden vil naturligvis være i orden bare man tilslutter til jord.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
 Click to see the full signature
Reply to
Arne Keller

Kort oppsummering må derfor bli: Korekt jording er komplisert, derfor:

  1. Lær teorier om jording. Eller
  2. Lær ein del enkle regler for jording, og følg dei.

Der finnes fleire typer jording. Beskyttelsesjording Følg elektroforskriftene for "sterkstrøm". Støyjording Alle skjermer skal jordast i bare den eine enden, vanligvis den "varme" enden. Alle skjermer skal fellesjordast i eit punkt Signaljording Bruk kortast mulig lederer med størst mulig (praktisk!) kvadrat. Sørg for at ringsløyfer ikkje eksisterer. Alle jordinger koplast saman i eit punkt.

Alle 3 typer jording forbindes i eit punkt. Oppgaven er i praksis umulig, derfor er det ein fordel å kunna vurdera sjølv.

Utdypande forklaringer er nødvendig.

HM

Reply to
Harald Mossige

Njar!!! Hvis det signal du ønsker at overføre kan blive forstyrret af 50Hz brum, f.eks lyd, jorder du i den ene ende.

Hvis signalet ikke kan blive forstyrret at 50Hz brum, f.eks hurtige digitale signaler, jorder du i begge ender.

Ja, og man må ofte prøve sig lidt frm for at finde den optimale løsning.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
 Click to see the full signature
Reply to
Arne Keller

Jaeh. Brumsløjfer er ikke sjaw.

Og brumsløjfer vil du få, uanset om du laver ægte stjernejord, eller kun een jord fremført og så fordelt lokalt, især på audioudstyr.

Men det kan sagtens løses hvis man tænker sig om, og ikke blot smider jord på alle vegne "for det giver mindre støj" - jording er primært til for personsikkerhed, men kan også være praktisk for at holde udstyrets potentiale på et nogenlunde kendt niveau.

Balancering og transformerkobling kan være Guds gave til menneskeheden ;-)

Netop. Kunne ikke være mere enig.

--

"Ole Geisler" skrev

Amen!