Jorde et rackskab?

Hej,

Korte version: hvordan jorder man et rackskab korrekt?

Lange: Jeg var træt af at have computere og AV udstyr til at flyde, og
da meget af det var i 19" kabinetter købte jeg et skab til det.

Men hvordan jorder jeg det korrekt, skal alle enheder jordes og i
stelkontakt med skabet, eller isoleres fra skabet?
Trækker jeg en jordledning fra samme gruppe som fasen, eller fra en
stikprop, til skabet, eller slet ikke?

Tak,
Walther

http://www.newsfeed.com The #1 Newsgroup Service in the World! >100,000
Newsgroups
---= 19 East/West-Coast Specialized Servers - Total Privacy via Encryption =---

http://www.newsfeed.com The #1 Newsgroup Service in the World! >100,000
Newsgroups
---= 19 East/West-Coast Specialized Servers - Total Privacy via Encryption =---

Re: Jorde et rackskab?

News==----
Newsgroups
=---
News==----
Newsgroups
=---

Forslag:
Lag deg ein jordingskinne "midt i skapet".
Bruk 2,5 qmm (gul/grøn) ledning med påpressa kabelsko (med øye). Billig
pressverktøy skaper problemer.

Jordledningane skal festasr i "boksane" med bolt og nye springskiver mellom
gods og ledning. (Messing)boltane skal ha  kontramutter.

Eg rekner med at du har strømtilførsel til skapet via ein apperatkontakt.
Legg ei kort jordingslisse fra jord i kontakten til gods, og ein 6qmm opp
til jordingskinnen.

Taggskiver er betre en springskiver, men nye springskiver er betre en brukte
taggskiver.

HM

Re: Jorde et rackskab?
On 1 Jun 2004 11:38:52 +0200, "Harald Mossige"

Det skal minimum være 6qmm, ellers skal det være dobbelt isolereret
2,5qmm. i henhold til stærkstrømsbekengørelsen. Det er pga mekanisk
styrke.

I det hele taget hører dette spørgsmål overhovedet ikke hjemme i
elektronik gruppen, men istedet dk.teknik.el

Re: Jorde et rackskab?

Der finnes i alle fall 3 teorier for "jording" (av signal).

Forsøk å setta deg inn i ein av dei, og følg systemet igjennom "alt". Kvar
enkelt av teoriane fungerer kvar for seg, men du får som oftast vansker når
du mixer.

HM

Re: Jorde et rackskab?
Personsikkerhed:
Sikre dig at der findes fejlstrømsrelæ i installationen.
Tilslutter fra spændingsforsyningen til et stelpunkt på racket og
tilslutter alt udstyr med kabler og stikprop med jord.
Dobbeltisoleret udstyr tilsluttes uden jord.
Hvis du gør dette er der ingen som bliver skadet eller slået ihjel selv
ved fejl på dit udstyr.

En bedre løsning:
Etabler en forbindelse med et kraftigt jordkabel fra bygningens
hovedudligningspunkt direkte til dit racks jordklemme.
Hvis der ikke er kabler som fører jord mellem de forskellige dele af
racket (døre, sideplader, 19" profiler m.m.) så etabler dem selv, min 6
mm. Husk at skrabe malingen af ned til blankt metal overalt hvor du
tilslutter jordkablerne.

Når du monterer dit 19" udstyr gælder samme øvelse, vær sikker på at du
har forbindelse til blank metal, det kan f.eks skabes hvis du køber
specielle  clips møtrikke og skruer med en kraftig skarp tandskive som
gennembryder malingen når de spændes.

I kontakt med skabet.

Kraftigt kabel fra hovedudligningen til skabet, til nød kan du bruge den
nærmeste jord, men det giver et dårligere resultat.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Dårligere resultat  - med hensyn til?
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Jorde et rackskab?

For at undgå brumsløjfer og andet sjovt bør jordforbindelser etableres
stjerneformet udfra bygningen hovedudligningspunkt.
Hvis man etabler brumsløjfer med sin jordleder kan man få problemer,
specielt med audio udstyr (uden jeg på nogen måde påstår at have
forstand på disse dele)
Hvis man bare tilslutter sig et "tilfældigt" sted risikerer man altså
problemer omkring funktionen at udstyret, men personsikkerheden vil
naturligvis være i orden bare man tilslutter til jord.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
Re: Jorde et rackskab?

Kort oppsummering må derfor bli:
Korekt jording er komplisert, derfor:
1.    Lær teorier om jording. Eller
2.    Lær ein del enkle regler for jording, og følg dei.

        Der finnes fleire typer jording.
            Beskyttelsesjording
                Følg elektroforskriftene for "sterkstrøm".
            Støyjording
                Alle skjermer skal jordast i bare den eine enden, vanligvis
den "varme"
                enden.
                Alle skjermer skal fellesjordast i eit punkt
            Signaljording
                Bruk kortast mulig lederer med størst mulig (praktisk!)
kvadrat.
                Sørg for at ringsløyfer ikkje eksisterer.
                Alle jordinger koplast saman i eit punkt.

Alle 3 typer jording forbindes i eit punkt. Oppgaven er i praksis umulig,
derfor er det ein fordel å kunna vurdera sjølv.

Utdypande forklaringer er nødvendig.

HM

Re: Jorde et rackskab?
Njar!!!
Hvis det signal du ønsker at overføre kan blive forstyrret af 50Hz brum,
f.eks lyd, jorder du i den ene ende.

Hvis signalet ikke kan blive forstyrret at 50Hz brum, f.eks hurtige
digitale signaler, jorder du i begge ender.

Ja, og man må ofte prøve sig lidt frm for at finde den optimale løsning.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
Re: Jorde et rackskab?

Jaeh.
Brumsløjfer er ikke sjaw.

Og brumsløjfer vil du få, uanset om du laver ægte stjernejord, eller
kun een jord fremført og så fordelt lokalt, især på audioudstyr.

Men det kan sagtens løses hvis man tænker sig om, og ikke blot smider
jord på alle vegne "for det giver mindre støj" - jording er primært
til for personsikkerhed, men kan også være praktisk for at holde
udstyrets potentiale på et nogenlunde kendt niveau.

Balancering og transformerkobling kan være Guds gave til menneskeheden
;-)

Netop. Kunne ikke være mere enig.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Jorde et rackskab?

Amen!

Mvh.

Re: Jorde et rackskab?

Tusind tak for svarene!

Givet længden af svarene, kan jeg regne ud at det ikke var så dumt et
spørgsmål ;)

Tak,
walther

Re: Jorde et rackskab?