Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?

Set fra et strømforbrugssynspunkt hvor meget belaster en almindelig
ringkernetrafo egentlig elregningen ved hhv. idle og full load.

Jeg var egentlig af den opfattelse at den altid belaster 100% men blev
efter snak med en kammerat usikker. Han mener at den kun belaster med
det der trækkes på sekundærsiden og argumenterne lød ret fornuftige.

Er der en der kan give et svar?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?

Der er egentab i transformeren. Det vil den belaste med altid (varme),
den effekt der trækkes på sekundærsiden + lidt yderligere tab, vil
bliver trukket på primærsiden.

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?

Nu ved jeg ikke hvad du bruger denne transformator til, men det er
sE5%dan at hvis den bruges til lys, sE5% er effekten ens pE5% begge sider
(primE6%r/sekundE6%r) Hmmm.... Det er den sku da ogsE5% med alt andet der
bliver sat til... *G* Det jeg ville sige, er at hvis man dE6%mper lyset
med halv styrke, sE5% sparer man ca. 25% pE5% regningen. De sidste gE5%r
tabt i dE6%mperen.
Der er selfF8%lgelig lidt tab i tranformatoren, men plejer hvis ikke at
vE6%re noget af betydning.

Du kan lave et omsE6%tningstal ved at dividere eks. 12 volt med 230
volt.
Det tal kan du sE5% gange feks. din strF8%m pE5% sekundE6%r siden, og sE5%
fE5%r du strF8%mmen pE5% primE6%r.

Er nE6%sten sikker pE5% at det er sE5%dan.... Er jo nogen E5%r siden at jeg
har gE5%et i skole. :-)

Men jeg kan godt undersF8%ge lidt mere om emnet hvis det er.

Mvh. Flemming

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?

Hvor kommer varmen så fra ?

Kommer meget an på transformeren opbygning.

Cirka....

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de ?

Det jeg skal bruge den til er standbystrøm til et auto-power-on
kredsløb. Da det jo er noget der skal stå tændt hele tiden er så lavt
størmforbrug at foretrække.

Jeg antager at jeg i den sammenhæng så skal gå efter:
a) en ringkerne?
b) så lav VAC så muligt?

Eller er jeg helt ved siden af?

Er der andre faktorer jeg skal tage med?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de ?

...og er der iøvrigt en metode at regne egentabet ud på?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de ?

Og her mente jeg selvf. 'VA' :)

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?

Jeg har lagt mærke til at mange trafoers mætningspunkt ligger temmelig tæt
på 230V. Hvis jeg sætter en 40W pære i serie med en tilfældig, ikke alt for
lille trafo, og sætter min vario på, så gløder pæren ofte ved under 230V,
uden load på trafoen. Nogle trafoer skal op på 240-250V før de trækker
strøm. Man kan også se på scopet at sinusen ud af trafoen bliver forvrænget
en del når trafoen mætter. Så prøvede jeg med en 400V trafo, den er ren og
uforvrænget, den går ikke i mætning. Mon det kunne være en ide til lavt
st.by-forbrug at bruge en lille 400V trafo? Eller sætte to almindelige små i
serie (og sekundærene parallelt)? Eller mon man mister mætningsfordelen i
øget ohmsk tab?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Jernkerne trafoer - hvor meget trækker de?
Hej Claus

Til transformatore der skal stå med spænding på altid vælges
ofte af sikkerhedshensyn tokammer løsninger med adskilte
viklinger og indbygget termosikring.