Jepoardy knap-system (først på knappen) ?

Jeg skal lave et system med 2 knapper og 2 pærere ... hvis den ene knap
bliver trykket først ind skal den ene pære lyse, og hvis den anden knap
bliver trykket først ind skal den anden pære lyse (ligesom i jeopardy - så
man kan se hvem der har trykket først)

Kan dette laves på en simpel måde?

Jeg skal faktisk bruge det allerede i morgen, og jeg er ikke så erfaren til
det mere indviklede elektronik, så hvis en kunne lave en tegning med de ting
jeg skulle bruge, og hvordan det skal forbindes ville det være super!

/Morten

Re: Jepoardy knap-system (først på knap pen) ?
2 relæer med 2polet skiftekontakter, 3 tryknapper(den tredje til reset)
og selvfølgelig 2 pærer. hvert relæ kobles med selvhold(det ene
kontaktsæt) og så det afbryder modpartens tryknap(rigtig gættet: det
andet kontaktsæt)
mvh Erik

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?

Det lyder ikke helt umuligt - men som sagt har jeg ikke den store erfaring -
kunne du evt. lige Paint'e en tegning med hvordan det nøjagtigt skal
forbindes? ....

Re: Jepoardy knap-system (først på knap pen) ?

Det kunne gøres i stil med:
http://bennynissen.dk/docs/jeopardy.gif

... godt jeg ikke skal leve af at tegne diagrammer i et tegneprogram :-)

--
Benny Nissen

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?

Synes da, du er sluppet godt fra det. Det er da et letforståeligt diagram,
du her har kreeret :-)

Tomas Skott

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?

Hold da op, kan man virkelig løse sådan en opgave uden microcontroller i dag
:-D

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?
Hehe, jovist :-)

Meeeen en uC KUNNE nu give nogle fordele, f.eks. for detektion af
tyvstart og sE5%dan (eller hvis nogen holder knappen nede mens der
trykkes pE5% reset), samt hvis det eventuelt skulle kommunikere med et
program pE5% en PC, o.lign. Men selv det kan jo nok ogsE5% laves uden uC.
Oh well, sE5% bruge uC for sportens skyld da? :-D

Mvh
Jesper

Re: Jepoardy knap-system (først på knap pen) ?
kræver bare lidt flere relæer :-)
Mvh Erik

Re: Jepoardy knap-system (først på knap pen) ?
Jep, lige præcis sådan det så ud i mit hovede, flot tegnet.
mvh Erik

Re: Jepoardy knap-system (først på knap pen) ?

Tak. Det var faktisk helt sjovt at prøve igen. Det er flere år siden jeg
rigtigt har 'rodet' med elektronik.

--
Benny Nissen

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?
Hej Benny

Mit CAD program kan da gemme i BMP :)

Mvh Max

Re: Jepoardy knap-system (først på knap pen) ?

Ja, det tænkte jeg nok. Det er så ikke lige et CAD program jeg har, men
Macromedia Fireworks, som jeg bruger i forbindelse med hjemmesidedesign.

.... og jeg kan godt afsløre, at det ikke er det mest anvendelige til at
tegne diagrammer i ;-)

--
Benny Nissen

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?
Hej benny

Nej, men man kan komme langt med Paint hvis man vil, bare se ham
her der har gjort det til en principsag ikke at bruge andet.

http://web.telia.com/~u85920178 /

Mvh Max

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?

Det ser rigtigt ud, men kan faktisk også løses med to enpolede relæer.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?
Hej Ove

Så vis det dog frem, det er jo billigere og enklere.

Mvh Max

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?

Jeg har ikke lige noget egnet tegneprogram på denne PC endnu, så det bliver et
foto af min skribleri:

http://hiker.dk/temp/jepardy_1429.jpg

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Jepoardy knap-system (først på knappen) ?
Hej Ove

bliver et

Sådan, smukt arbejde.