Jeg skal bruge noget der kan blinke + noget der kan give lyd

Hejsa

Jeg skal lave lidt "effektlys" til en model af en fabrik. Jeg kunne så godt
tænke mig noget lys der simulerede svejselys - sådan lidt rødt og gulligt
lys i korte, uregelmæssige blink. Jeg har leget lidt med en astabil
multivibrator (tror jeg nok den hedder), men det er ligesom lidt for
systematisk den blinker. Er der nogle forslag til hvad der eventuelt kan
bruges istedet???

Desuden ville jeg gerne have lidt lyd til den - sådan lidt hammerslag,
metallyde mv. Kan man få en billig chip man kan gemme dem på, og hvad gør
man så mere???

//Søren

Re: Jeg skal bruge noget der kan blinke + noget der kan give lyd

Svejselys kan du købe færdigt. Jeg (vi) har et til at sidde i en
fabrik, med hvidt lys der blinker (ligner gnister ret godt) megt
uregelmæssligt.

Lige netop den med lyd funderer jeg også lidt over. Har overvejet en
1MBit EPROM sample med 8 bit opløsning og en passende bitrate. Efter
PROM'en monteres D/A konverter og effekttrin.. Hastigheden af lyden
bestemmes så af tælleren der adresserer ERPOM'en.

Jeg har vel en 100 stk 1MBit PROM*er på lager, D/A kan laves med
modstande og forstærkeren kan maxim få lov til at levere.

Re: Jeg skal bruge noget der kan blinke + noget der kan give lyd

godt
gulligt
gør

Okay - hvor har du købt det????

Jeg tænkte lidt på den her til lyd http://www.excel.dk/stor/nyheder/3661.htm
men de må kunne fåes billigere!!

Søren

Re: Jeg skal bruge noget der kan blinke + noget der kan give lyd

Næppe, men den du har fundet der, lyder sikkert af helvede til
alligevel.

Re: Jeg skal bruge noget der kan blinke + noget der kan give lyd

http://www.busch-model.com/katalog/d/artikel/5931-h0.htm

http://www.busch-model.com/katalog/d/artikel/5763-h0.htm

Så er det bare priserne.
5931 (svejselys) = 16 Euro
5763 (fabrikslyde) = 58 Euro

Re: Jeg skal bruge noget der kan blinke + noget der kan give lyd
Hej Søren,

Normalt er svejselys ovre i den blålige del af spektret.

Hvis du laver nogle stykker (med næsten samme periode) og gater deres
output sammen, kan du få noget der ikke ser spor systematisk ud.

Hvis du ikke vil bruge AMV'er er en µ-processor nok det letteste.

Du kan lave "hammerslag" og lignende med en dæmpet svingning med en
passende kurveform. lidt "brummende" maskiner er til at lave med en gatet
oscillator etc. men du kunne også lægge det hele ind i en lille µ-
controller der så kan lave lys og lyde med PWM.

--
Venlig hilsen,
Søren