Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Hej.

Under testning af en lille elmotor, opdagede min min svoger ved hjE6%lp
af et digitalt multimeter, at motoren fik pE5% den gode side af 272
volt. Det svingede lidt mellem dette og 276 volt. Vi mE5%lte derefter pE5%
en stikkontakt med samme resultat.

Jeg har set i en E6%ldre diskussion her at ca. 234 volt er ok. men det
er det her vel ikke? Vi har gennem flere E5%r haft lidt besvE6%r med
strF8%mmen, da den indimellem har vE6%ret lidt svingende i styrke. Lamper
der skifter lidt i styrke.
Vi bor i et gammelt hus fra 1890, som fik renoveret strF8%mmen i 1991.
Men nogle ledninger er stadig de oprindelige stofkabler.
Burde vi vE6%re bekymrede? Og hvad skal vi gF8%re? De mange volt vi kan
mE5%le kommer vel fra elvE6%rket?

Lars
www.larchris.dk

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

For det første, ved i om multimeteret måler rigtigt ?

For det andet news:dk.teknik.el

For det tredje - 276 volt er for meget - kontakt jeres elselskab (hvis
det passer).

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Prøv om du kan låne et andet voltmeter.

Erling

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Jeg tror at Klaus har et ganske fint voltmeter.

Mvh Hauge

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjem met?

Tak for svarene. Jeg har flyttet den over i d.teknik.el.
Mit voltmeter er bestemt ikke et af de dyreste, men sE5%dan et digitalt
multimeter, som jeg ellers med succes har brugt til mindre
testmE5%linger mm. pE5% hF8%jtalere og pc'en.

Lars

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Prøv at skift batterierne i dit multimeter....

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjem met?

Tak for det rE5%d. det var suverent. Nu mE5%ler min strF8%m ca. 227 volt.
TE6%nk en sE5% simpel lF8%sning. Jeg vidst faktisk ikke der var batteri i
mE5%leren, da den var skruet sammen og ikke havde angivelse af sE5%dant.

Lars.

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Velbekom

Almen fejl - har nok bare set den for mange gange.....

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Ja for pokker, men det er jo heller ikke Klaus, der måler!!
Undskyld, når det kikser med placeringen, men mon ikke det fremgår af
teksten?

Erling

Re: Jeg har lige målt at der er ca. 274 volt i hjemmet?

Åh, jeg har 3, de 2 af dem er "kun" gået 1 år over kalibreringen.