Jeg er pludselig i tvivl (LVP af 18F kredse)

Jeg er ved at lægge sidste hånd på et ethernet. Jeg bruger en 18F6722 til at styre løjerne og havde tænkt at programmere den vha. lvp. Men - så vidt jeg kan læse i databladet, skal den have 4.5V til 5.5V når den programmeres. Er dette korrekt? Det er jo ikke godt, da der resten af kredsløbet kører på 3.3V. Hvad gør man så?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skrev:

Jeg har nu læst lidt videre på det og tror jeg har fundet ud af følgende: Der sættes en diode og en modstand mellem MCLR og vcc. Derved kan jeg programmere med højere spænding end de 3.3V og resten af kredsløbet er upåvirket. Så kan jeg programmere den normalt ved hjælp af PGC, PGD og CCP2. Korrekt?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Kun modeller der hedder F18LF kan programmeres som low voltage programable. Du skal huske at trækker PGM benet højt for at bruge lvp.

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Mikkel Lund skrev:

Ja,

Jeg fandt også ud af at lvp nok ikke var hvad jeg ønskede. Men har jeg så ikke ret i at jeg skal sætte en diode på mclr for at beskytte resten af kredsløbet og så ellers bare programmere den som ellers?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jo 1 diode + 10k ohm i serie mellem /MCLR og Vdd. så kan det hele klare at du hæver /MCLR til de 13-15Volt der nu skal bruges.

Hvad programer du med ??? ICD-2 detecter jo selv hvad systemet køre, og kan fint virke ved de 3,3V. Hvad med dine PGC, PGD, og PGM(bruges ikke)... bruger du dem til andet ned ICSP stikket ???

--
VH
Lars Molnit

Moller skrev:

Yes, det var netop det jeg mente. :-)

Lige i øjeblikket bruger jeg bare en gammel een jeg har liggende, men bestilte faktisk en icd-2 forleden, så den skulle da gerne snart dukke op. Jeg bruger ikke de tre øvrige ben, så her er ingen problemer med for høj spænding.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Microchip har en lille App. Note omkring ICSP delen, og der er diode/modstandstrikket i, nogen bruger ikke dioden men det er en god ide.

I Microchips note, er der også vist brugen af nogen 10-100k ohms modstanden i sammenhæng med at bruge PGD, PGC, og PGD benende og stadig kunne bruge ICSP delen.... dette skider rent sagt, så du skal lige være ekstra vågen hvis du skal lave det trick, og lave nogen forsøg først ala buge en god kending som en 16F877, og så lige teste det i et hulboard eller noget med det du skal ha på de ben.