J-FET, VCC?

LED fotosensor.

J-FET (med pila inn til G
VCC = 9V
LED i lederetning, fra G til GND.
D til VCC
S via 47K til GND og via 47K til - inngang  på 1458

1458, ut til inn- via 1M
Inn+ til midtpunkt på pot, 100K mellom VCC og GND.

Denne koplinga skal gi fra 7 - 2 V ut.

Kan VCC endrast til 5V, eller er der ei 7V grense som gjer seg gjeldande?

Rotekassen min har ingen FET, derfor kan jeg ikke forsøke :-(

HM

Re: J-FET, VCC?

Er det en opstilling med lysdioden som lysmåler/fotodiode?

Fet-transistoren er en højimpedanset spændingsfølger hvor der er fra en
halv til et par volt mellem G og S. Den burde kunne erstattet af en
OPAMP, enten bipolar eller med Fet-indgang. Det er vigtigt at indgangene
kan arbejde til ned omkring minus-forsyningen. Jeg nævner dette fordi
der findes to slags op-amp'er: dem hvor indgangene kan arbejde fra 2
volt over minus-forsyningen til lidt over plus-forsyningen, og dem og
fra under minus-forsynligen til et par volt under plusforsyningen.

JEg forstår ikke rigtigt dit spørgsmål. - ??? - Udgangen kan kun antage
spændinger imellem minus og plus-strømforsyningens spændinger, så det
giver sig selv. Vcc = 7V -> max Vout = 7V..

/Lars

Re: J-FET, VCC?

gjeldande?

Ja, der det som er problemet.

Det blir å gå utenom problemet.
Spørsmålet mitt koker egentelig ned til:
"Vil LEDen + J-FETen fungere ved VCC = 5V".

OPAMPen, 1458, er bare en vanlig forsterker med gain ca 20.

Implisitt avdekker spørsmålet min manglende kunskap om J-FET generellt.

HM

Re: J-FET, VCC?

Ja, jeg tror det vil virke - hvis du vælger en fet-transistor med lav
cut-off spænding.

På en N-kanal J-Fet-transistor er gate er altid negativ i forhold
Sourcen. Derfor bliver source væsentlig højere end de antagelig to volt
lysdioden vil generere - den bliver nærmere 5 - 6 volt afhængigt af
cut-off spændingen. Med en source-modstand på 47Kohm (ca 0,1mA) er
Fet'en tæt på at være kørt off.

Transistoren skal have en vis mindste spænding over sig for at det er
spændingen over gate og source der styrer strømmen igennem den istedet
for spændingen over source og drain. Den skal gerne have mindst 1 - 2
volt over sig ved strømme under 1 mA.

Ved at vælge en transistor med lav Cut-off spænding, f.eks BF245A der
har en cut-off spænding på godt et par volt, sænkes spændingen på source
i forhold til stel, og så kan opstillingen køre ved en lavere
forsyningsspænding. Databladet viser at BF245A kan arbejde ved omkring
en volt imellem source og drain når der løber godt 0,1mA i den.

Der er plads til lidt eksperimenter:
Ved at mindske source-modstanden øger du strømmen (og desværre også
strømforbruget) men  mindsker spændingen imellem gate og source
yderligere og dermed også kravet til en høj forsyningsspænding. For
BF245A ændres gate-source spændingen fra 2 til 1 volt ved at øge
strømmen til 1mA - Til gengæld skal der så gerne være 3 volt over
transistores source og drain istedet for godt 1 volt.

/Lars

Site Timeline