isoprobylalkohol og potmeter

1.  Er der ikke noget med at man skal passe på med at rense potmetre
med isoprobylalkohol? men er der ikke det i  kontaktrens?

 2.  kan man bruge isoprobylalkohol til alle typer tonehoveder?

per

Re: isoprobylalkohol og potmeter

Nej

Ja.

Isopropylalkohol

Re: isoprobylalkohol og potmeter
//
Ja. Men under ingen omstændigheder almindelig husholdningssprit! (Taler
af dårlig erfaring).

Mvh.
Bjarne L
//

Re: isoprobylalkohol og potmeter

Det mener jeg faktisk at man kunne med de gamle tandberg for over 30
år siden. Men det er jo fortid

per

Re: isoprobylalkohol og potmeter

Dengang tror jeg heller ikke at de tilsatte acetone til
husholdsningsspritten, folk drak det jo dengang !

Acetonen i husholdsningsspritten idag ædelægger jo alt plast, og ligger
der noget lak eller coating på tonehovedet snupper acetonen det.

// Per.

Re: isoprobylalkohol og potmeter
Hej Per

Der er da ikke acetone i husholdningssprit. Den består
af ethanol tilsat et denatureringsmiddel.

Re: isoprobylalkohol og potmeter

Hej Max

Jo, desværre Max, så er et af ingredienserne i denatureringsmidlet acetone,
men det er er ikke det eneste.

Karsten H. (7870)
Re: isoprobylalkohol og potmeter
Hej Karsten

Problemet er at det ikke opgives på sikkerhedsdatabladet.

http://www.stadsing.dk/gfx/brugerupload/documents/Husholdingssprit%202208.pdf

Re: isoprobylalkohol og potmeter

Det skal bare oversættes

fra Wiki
Acetone er den simpleste mulige keton, og bruges bl.a. som et
opløsningsmiddel for lakker og harpikser. Neglelakfjerner består
hovedsageligt af acetone.

---.

Denatureret sprit, eller husholdningssprit, er sprit som er gjort udrikkelig
ved tilsætning af bl.a. acetone.

mvh

Thorbjørn

Re: isoprobylalkohol og potmeter
Hej Thorbjørn

Ja, men den formel der er opgivet for Acetone er ikke nogen
af de ting der er på sikkerhedsdatabladet.

Re: isoprobylalkohol og potmeter

Hej Max

Ja, det burde  så fald være oplyst. Jeg syntes blot at kunne huske, at der
en gang indgik acetone, og også, at det blev kritiseret voldsomt, så det kan
være, at det er ændre. Nu er et ligesom methylethylketon ikke gøre det
bedre, men de eksakte mængder er ikke opgivet ud over det pligtige.

Vi er i hvert fald tilbage der til, hvor husholdningssprigt ikke er velegnet
til rengøring af al elektronik, og at man kun bør anvende isopropylalcohol
eller 2-propanol - stort set samme ting.
Karsten H. (7870)