isolations transformator

Jeg har nu flere gange set henvisninger til en isolations transformer, ifm
230 -> 110/115VAC step down. Er der nogen der kan forklare mig hvad det
begreb dækker over, jeg kan ikke lige gennemskue hvad den skulle isolere
mere end en alm trafo.

Mvh Jens

Re: isolations transformator

Det gør den heller ikke. Det er en ganske alm. trafo - formålet er bare at
gøre opmærksom på at man ikke snakker om en variotrafo, men altså noget som
er galvanisk afskildt, hvor primær og sekundær siden ikke har forbindelse
med hinanden.

OT: Jeg har et par stykker til salg hvis du er int. :-)

Peter

Re: isolations transformator

Godt så, så kan jeg bedre forstå forvirringen :-). Måske de bare
skulle kalde det en transformer, så...

Jamen det er jeg, du må meget gerne sende mig en mail. Jeg skal kun bruge
en lille en, 60VA er rigeligt.

Mvh Jens

Re: isolations transformator

Jeg har smidt et link til et par stykker på dk.marked...elektronik gruppen,
der kan du se hvad jeg har stående og gi et bud.

Jeg tør dog ikke i skrivende stund sige om det drejer sig om trafoer med
fælles vikling for midterudtag til 110v - men det kan undersøges.

Peter

Re: isolations transformator

De ser lidt voldsomme ud, jeg må vist melde pas.

Mvh Jens

Re: isolations transformator

De er nu ellers ikke særlig store. Skal du bruge det til indbygning?

Peter

Re: isolations transformator

Nej, men i en lille boks ved siden af. Så jeg havde håbet lidt på at
finde en i knytnæve størrelse, burde sagtens kunne lade sig gøre for en
60VA trafo.

Mvh Jens

Re: isolations transformator

Ja, det er klart. Har dog aldrig set så små.

Hvad skal du give 110v der ikke trækker mere end 60VA?

Peter

Re: isolations transformator

Brinck har en 70VA. Hvis det bare er en alm trafo, så burde det jo virke.
Jeg må vist hellere kigge forbi :-)

Det er til en rør riaa. Den bruger kun godt 30W, trafoen i den er rated
60VA.

Mvh Jens

Re: isolations transformator

"Jens Axboe">

En "alm. transformer" har adskilte primær- og sekundærviklinger.
En stepdown transformer kan udføres lettere og billigere som en
autotransformer, hvor primær og sekundær har en fælles vikling. Der er
saaledes galvanisk forbindelse mellem primær og sekundær. Man kan her
risikere at nullen ligger paa 115 volt og fase paa 230 volt.

Isolationstransformeren har adskilte viklinger.

Aage

Re: isolations transformator
Jeg ville også sige, at i en autotransformer er en del af primærviklingen
den sekundære. Hvis man sørger for at have nullen i fællespunktet, har man
max 115 v ud.

Site Timeline