IRFZ44N - køleplade og beskyttelse mod forkert polaritet.

Hejsa.

Jeg fik inden påske hjælp til at vælge en transistor/mosfet. Det blev en
IRFZ44N ( http://www.semiconductors.philips.com/pip/IRFZ44N.html )

1:
Jeg er lige løbet ind i et problem med den. Når jeg sætter den på en
køleplade der er forbundet til stel så begynder transistoren at "lede".
Kan jeg gøre andet end at isolere kølepladen fra stel ??

2:
For at beskytte mod forkert polaritet overvejede jeg at montere en diode,
men da jeg skal trække 10 A vil det jo give et stort effekttab over denne.

Kan jeg montere en diode med spærreretning mod "korrekt +" og så en sikring
i "+" vendes + og - forkert er min teori at dioden vil dage skraldet og
sikringen springe ??

Holder den vand ?? Hvis ja, hvilken type diode skal jeg bruge ??

Tak for jeres altid kompetente svar.
Anders

Re: IRFZ44N - køleplade og beskyttelse mod forkert polaritet.

Ja, du skal lade pladen være stelforbundet, og isolere transistoren fra. Der
fås skiver, der er elektrisk isolerende, og termisk ledende.

Ja, en helt normal metode. Dioden skal kunne tåle en stor strøm, der går
indtil sikringen smelter, men du behøver ikke køling af den.

Bo //

Re: IRFZ44N - køleplade og beskyttelse mod forkert polaritet.

Sådan en ??
25BYV79E-200 ENSRETTERDIODE FAST 200V/14A

Anders

Re: [Dioden er indbygget!] IRFZ44N - køleplade og beskyttelse mod forkert polaritet.
2E%..

Hej Anders

Med Power MOSFETs er det ikke nF8%dvendigt med eksterne effektdioder. Din=
20%
Power MOSFET har en indbygget "parasitisk" lynhurtig effektdiode.

Kig i databladet for evt. begrE6%nsninger.

Og sE6%tter du transistoren pE5% kF8%lepladen har du ogsE5% sat dioden pE5%
20%
kF8%lepladen ;-)

mvh/Glenn

Re: [Dioden er indbygget!] IRFZ44N - køleplade og beskyttelse mod forkert polaritet.

Dvs at en sikring i serie er nok ??

Anders

Site Timeline