IRFZ44 - forkert polaritet.

Jeg har tidligere i gruppen fået "svar" på følgende men jeg forstod det ikke
helt :-(

Jeg har brugt denne mosfet
http://www.semiconductors.philips.com/pip/IRFZ44N.html og sat en diode i
serie med den for at beskytte mod forkert polaritet.

Nu har jeg så testet og erfaret at dioden afsætter en masse effekt i
kølepladen. ( trækker 10A ved 48V ), spændingsfaldet er ca 0.8 volt
Jeg har 4 sæt i en kasse så mit samlede effekttab bliver 32 Watt.

Jeg blev også anbefalet at sætte en dioden mellem + og - så det lavede
kortslutning hvis polaritet var forkert.
Jeg har dog ikke kunnet finde sikringsholdere til 16A

Mit spørgsmål:
Tager "min" mosfet skade af forkert polaritet ??

Mvh
Anders

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Sæt den parallelt over forsyningen i spærretningen.

Helt unødvendigt.

Hvor meget strøm skal du da bruge ?

Vil du ikke lave en sikring til hvert kredsløb ?

Nej, tjek sikkerhedsdioden mellem drain og source kan holde til 49A
kontinuerligt og 160A pulserende

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

hej Klaus

Tak for det hurtige svar.

Mener du 160 A og ikke 16 A??

Mvh
Anders

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Ja, det er beskyttelsesdioden vi snakker om.

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Ok,

Det ser det ud til den kan:
IDR Continuous reverse drain current - - 49 A
IDRM Pulsed reverse drain current - - 160 A

1000 tak.
Anders

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Nærlæs lige om den ogsåå kan det i så lang tid, at sikringen futter af.

Sikringsholdere til store strømme bruges f.x. i biler.

Bo //

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Kontinuerligt 49A det bør være nok til at sprænge en sikring.......

Også der.

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

1000 tak til jer begge

Anders

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Hvis der nu løber 1000A, hvad sprænger så først sikring eller MOS?

Eller hvad med 30A, springer sikringen inden MOS'en er kogt?

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Det kommer jo an på om det er en 2KA sikring, eller en 10A sikring og
hastigheden på sirkingen.

Se ovenstående.

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Der er hastigheden på sikringen jeg tænker på, en sikring springer altså
ikke øjeblikkeligt.

Se ovenstående. Sikringer kan holde ret længe med en lille overstrøm.

Re: IRFZ44 - forkert polaritet.

Nej, men ved forkert polaritet trækker man alt, hvad strømforsyningen
kan levere, der springer en sikring hurtigt, huk at den kan klare 160A
kortvarigt.

Se ovenstående.
Men dioden i FET'en skal ikke bruges til at brænde forkert polaritet af
i, så diskutionen er ligegyldig.